• شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۱:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98111914103
  • خبرنگار : 50264

«سلیم»؛ روایتی از عواقب خشک‌سالی

«سلیم»؛ روایتی از عواقب خشک‌سالی

ایسنا/اصفهان دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان در بخش جنبی خود میزبان اکران تولیدات بلند سینمایی فیلم‌سازان اصفهانی است و «سلیم»، نام یکی از پنج فیلم اکران شده در این بخش است.

وحید پاکزاد، کارگردان این فیلم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سلیم ابتدا طرحی یک‌صفحه‌ای بود که با اطمینان از همراهی حامد حسینی، تهیه‌کننده اثر، عزممان برای تولید آن جزم شد و نویسنده نیز بر اساس این طرح، فیلم‌نامه را نوشت.

وی با  اینکه از محمدرضا گوهری، احمد طالبی نژاد و امرالله احمد جو برای نگارش فیلم‌نامه «سلیم» مشورت گرفته‌شده، گفت: خشک‌سالی و کمبود آب موضوعی است که ایران و اصفهان با آن درگیرند. موضوع «سلیم» نیز مرتبط با همین معضل طبیعی است و داستان آن روایتگر روستایی که درگیر خشک‌سالی می‌شود و در بنیان خانواده‌های این روستان تزلزل پدید می‌آید.

پاکزاد خاطرنشان کرد که فیلم سلیم از دریچه نگاه کودکان روایت می‌شود چراکه دید مثبت و آرزوهای این کودکان می‌تواند کلید حل مشکلات باشد.

کارگردان فیلم «سلیم» با بیان اینکه موضوع این فیلم جهان‌وطنی و جغرافیای روستای آن ناکجاآباد است، اظهار کرد: در فیلم اشاره‌ای به نام روستا نمی‌شود. لهجه مردمان روستا نیز از لهجه‌ها و گویش‌های رایج در اقصی نقاط کشور وام گرفته‌شده و بیشتر شبیه لهجه‌هایی است که در دهه پنجاه و شصت شمسی  دوبلورها در فیلم‌هایی که به روستاها اشاره داشت از آن استفاده می‌کردند.

وی استفاده از بازیگران بومی را از دیگر شاخصه‌های فیلم «سلیم» دانست و در پاسخ به این سؤال که از کدام سینماگر داخلی یا خارجی به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه وام گرفته، گفت: مسعود کیمیایی سینما را به من هدیه داد و همیشه مجذوب بخش انتقادی_اجتماعی سینمای او  و داریوش مهرجویی هستم که هر دو ازجمله پیشروان موج نوی سینمای ایران به شمار می‌روند. فیلم‌هایی که تاکنون ساخته‌ام نیز بیشتر در زمینهٔ نقد اجتماعی است کما اینکه در فیلم سلیم نیز این انتقاد را نسبت به مسئله خشک‌سالی و بی‌تفاوتی نسبت به آن داشته‌ام.

پاکزاد با معرفی به عوامل فیلم «سلیم» افزود: فردین خلعتبری، استاد برجسته موسیقی فیلم ایران، سازنده موسیقی «سلیم» است و مهرداد جلوخانی، صداگذار زنجیره «در چشم باد» نیز در امر صدا با ما همکاری داشت. به دلیل اینکه فیلم با دوربین الکسا ساخته شد به تصحیح رنگ نیاز داشت ازاین‌رو جمشید مجد وفایی به کمک ما آمد که ازجمله کارهای شاخص او می‌توان به فیلم «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد.

این کارگردان نظر خود را درباره بخش جنبی دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان چنین بیان کرد: نمایش تولیدات فیلم‌سازان اصفهان در بخش جنبی گام خوبی است به‌ویژه برای کسانی که به هر دلیلی فرصت نمایش اثرشان را ندارند و امیدوارم باوجوداین بخش در زمینهٔ سرمایه‌گذاری و جذب اسپانسر نیز اتفاقات خوبی برای سینمای اصفهان بیفتد.

وی تصریح کرد: اگر در این بخش بین فیلم‌ها رقابت ایجاد شود و جایزه‌ای هم برای فیلم برتر در نظر بگیرند به کیفیت کار می‌افزاید. 

پاکزاد ادامه داد: قرار بود فیلم «سلیم» در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد، اما به دلیل نرسیدن اتانولاژ و سخت‌گیری داوران درزمینهٔ تصحیح رنگ، از حضور در این بخش بازماندیم که البته اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ برای شرکت در بخش بین‌المللی جشنواره فجر و در دور بعدی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان متقاضی خواهیم شد.

علاقه‌مندان برای دیدن فیلم «سلیم» می‌توانند روز ۱۹ بهمن‌ماه رأس ساعت ۱۶، روز ۲۰ بهمن‌ماه رأس ساعت ۲۰ و روز ۲۱ بهمن‌ماه رأس ساعت ۱۸ به سالن شماره یک پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha