• یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98112014748
  • خبرنگار : 30054

شبکه اجتماعی سازمانی ابزاری برای مدیریت یکپارچه

شبکه اجتماعی سازمانی ابزاری برای مدیریت یکپارچه

از زمانی که مفهوم شبکه‌های اجتماعی(Network Social) مطرح شده، مدّت زمان زیادی نمی‌گذرد. وجود شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر، لینکدین، اینستاگرام و... باعث شده تا تعاملات بین افراد یک جامعه تغییر کند و این تغییرات روی کسب‌ و کارها نیز تأثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام میزیتو، شبکه‌های اجتماعی در هرکجا و هرزمانی در دسترس عموم هستند. این ویژگی باعث شده تا این شبکه‌ها به‌عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم محسوب شوند.

اخیراً مفهومی به نام شبکه‌ اجتماعی سازمانی مطرح شده است. سازمان‌ها به این موضوع پی برده‌اند که سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات می‌تواند رشد جهشی را برای آن‌ها فراهم آورد. بهبود عملکرد هر یک از کارکنان می‌تواند روی عملکرد کلی سازمان تأثیر بگذارد و این بهبود عملکرد با کمک شبکه‌های اجتماعی تحقق خواهد یافت.

ویژگی‌ شبکه‌ی اجتماعی سازمانی

یک شبکه اجتماعی سازمانی تمامی شرکای کلیدی، مشتریان، واحدهای مختلف سازمانی و حتی رقبا را در یک بستر آنلاین در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و امکان تعامل هر چه بیشتر بین آن‌ها را فراهم می‌آورد. این شبکه‌ها فرآیندهای مدیریتی را تسریع و تسهیل می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از شبکه‌ها عبارت‌اند از:

• امکان آرشیو دانش و اطلاعات سازمانی

• شناسایی استعدادهای کارکنان و موضوعات مهم در یک سازمان

• تقویت ارتباطات درون‌سازمانی و بین سازمانی

• افزایش اعتماد و باورپذیری بین کارکنان

• ارتقا بهره‌وری و بازدهی

• امکان ارتباط با مدیران ارشد سازمانی

• امکان کنترل پروژه‌ها و ارائه گزارش‌ها کاری

• آگاهی از نظرات مشتریان و دریافت بازخورد از آن‌ها

تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی سازمان‌های یادگیرنده

سازمان‌های یادگیرنده سازمانی است که سعی می‌کند بر اساس توانایی‌های کارکنان خود به حل چالش‌های مختلف سازمانی بپردازد. معمولاْ سازمان‌های یادگیرنده با کمک تفکر خالق به دنبال یافتن بهترین راهکارها هستند. چنین سازمان‌هایی باید به دنبال افزایش یادگیری سازمانی، دانش و مهارت کارکنان خود باشند. شبکه‌های اجتماعی سازمانی با امکان اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که در اختیاردارند، می‌توانند در این زمینه مؤثر واقع شوند. کارمندان با کمک دانشی که از این شبکه‌ها دریافت می‌کنند عملکرد خود را بهبود داده و با اشتراک‌گذاری تجارب و مهارت‌های خود با دیگران موجب رشد صعودی سازمان خود می‌شوند.

نقش ارتباطات در موفقیت‌های سازمانی

از شبکه‌های اجتماعی سازمانی می‌توان به‌عنوان یک راهکار برای ارتباط سریع با مشتریان بهره برد. در آینده نزدیک بسیاری از کسب‌ و کارها برای پیشبرد اهداف خود به سراغ چنین بسترهایی خواهند رفت. به همین دلیل استفاده از شبکه‌های سازمانی بومی که بتوانند تمامی خدمات مورد نیاز یک کسب‌ و کار را به‌صورت یکپارچه و بر بستر وب ارائه نمایند، ضروری به نظر می‌رسد.

مدیریت کسب‌ و کار با رویکرد شبکه‌های اجتماعی راهکاری است که همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی به‌زودی به سراغ آن خواهند رفت تا بتوانند بهترین شرایط را برای مجموعه خود فراهم آورند. در پایان باید به این نکته اشاره‌کنیم که در یک سازمان، تعداد ابزارهای مدیریتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند چندان اهمیتی ندارند. بلکه استفاده درست و بهینه از ابزارهای کاربردی در مدیریت کسب‌ و کار است که می‌تواند یک سازمان را به موفقیت برساند. انتخاب درست چنین ابزارهایی می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت شرکت‌های کوچک و بزرگ باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.