• دوشنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۱:۲۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 98112115978
  • خبرنگار : 50181

رییس سازمان فنی‌وحرفه‌ای:

عمده آموزش‌ها تا پایان سال آینده توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود

عمده آموزش‌ها تا پایان سال آینده توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود

ایسنا/کرمانشاه رییس سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور گفت: بنا داریم تا پایان سال آینده عمده آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را به بخش خصوصی توانمند محول کنیم.

علی اوسط هاشمی در دیدار با فعالان اقتصاد استان کرمانشاه کرمانشاه که عصر امروز (۲۱ بهمن) برگزار شد، از لزوم اتکا به مهارت یاد کرد و گفت: متاسفانه ارزش‌ها در جامعه ما جابجا شده و همه چیز در عنوان افراد جستجو می‌شود و کمتر به توانمندی و مهارت‌های آنها توجه داریم.

 به گزارش ایسنا، هاشمی با بیان اینکه توانمندی و مهارت افراد از عناوینی مانند دکتر، مهندس و ... مهمتر است، افزود: همانقدر که جامعه به افرادی مانند دکتر و مهندس نیاز دارد، به یک آشپز خوب، آرایشگر خوب و ... نیز احتیاج دارد و باید با تغییر نگاه‌ها منزلت اجتماعی افراد صاحب مهارت را بالا ببریم.

 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر لزوم توجه به مهارت افراد در جذب نیروی کار و استخدام‌ها تاکید کرد و بی توجهی به مقوله مهارت را باعث از دست رفتن بسیاری از مشاغل دانست و عنوان کرد: با رونق تکنولوژی بسیاری از مشاغل در معرض نابودی است و اگر می‌خواهیم حفظشان کنیم باید سراغ مهارت برویم.

 وی با بیان اینکه مهارت را هم برای دانش آموختگان دانشگاهی و همه افرادی که هم اکنون صاحب شغل هستند باید در نظر بگیریم، تاکید کرد: ارتقاء مهارت افرادی که هم اکنون دارای شغل هستند به افزایش توانمندی و بازدهی آنها کمک می‌کند.

 رییس سازمان فنی‌وحرفه‌ای آموزش مهارت به فارغ التحصیلان دانشگاهی را نیز بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: حدود ۴۰ درصد از ورودی‌های ما فارغ التحصیلان دانشگاهی و عمدتا  مربوط به رشته‌های مهندسی از جمله برق، معماری و... هستند.

 به گفته هاشمی بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آموزش‌هایی که در اختیار افراد قرار می‌گیرد، منجر به ایجاد شغل می‌شود.

 وی همچنین بر لزوم فاصله گرفتن از مدرک‌گرایی نیز تاکید کرد و افزود: قرار نیست در آموزش فنی حرفه ای به دنبال حراج کردن مدرک باشیم.

 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: خط قرمز ما آزمون، صلاحیت‌های حرفه‌ای و گواهینامه است و آموزشگاه و مربی که در این زمینه تخلف داشته باشد، جایی در فنی حرفه‌ای نخواهد داشت.

 هاشمی با تاکید بر اینکه رویکرد فنی حرفه‌ای صرفا آموزش‌های تئوری نیست، عنوان کرد: سهم آموزش‌های تئوری ۳۰ درصد و آموزش‌های کارگاهی ۷۰ درصد است.

 به گفته هاشمی این روند باعث شده مدارک فنی و حرفه‌ای در بعد بین‌المللی نیز پذیرفتنی باشد.

 وی در ادامه بر لزوم اتکا به بخش خصوصی نیز تاکید کرد و افزود: ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد فنی حرفه‌ای داریم که باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: بنا داریم تا پایان سال ۱۳۹۹ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به بخش خصوصی توانمند واگذار کنیم و ارائه آموزش دولتی را فقط در مناطقی که بخش خصوصی توانمند کافی نداشته باشد، ادامه خواهیم داد.

 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمرکززدایی را از اولویت‌های دیگر سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور اعلام کرد و افزود: در نخستین گام مجوز مرکز تربیت مربی را به استان کرمانشاه واگذار کردیم و باید با استفاده از این ظرفیت بانک اطلاعاتی جامع از مربیان و استادکاران کرمانشاه ایجاد شود که البته ابتدا مهارت آنها را بررسی می‌کنیم و سپس گواهینامه تدریس به آنها خواهیم داد.

 وی معتقد است، این مرکز می‌تواند به پنج استان غرب کشور ارائه خدمات داشته باشد.

 وی همچنین مجوز احداث مجتمع فنی  استان با تمام ظرفیت‌ها و گرایش‌ها را به اتاق بازرگانی واگذار کرد و افزود: راه‌اندازی این مرکز می‌تواند ارتباط قابل توجهی بین آموزش فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌ها، مراکز صنعتی و واحدهای صنفی برقرار کند.

 هاشمی یادآور شد: عقیده دارم بخش خصوصی به عنوان یک بخش جریان ساز ظرفیت راه‌اندازی این مجتمع را دارد.

 هاشمی همچنین بر لزوم تدوین سند راهبردی مهارت استان کرمانشاه نیز تاکید کرد و یادآور شد : این سند باید بر اساس سایر اسناد بالادستی استان از جمله سند آمایش، سند اقتصاد مقاومتی و ... تدوین و در برابر این اسناد بالادستی انعطاف داشته باشد.


 هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه با اشاره به تلاش استان برای ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی، اظهار کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده این اکوسیستم بحث مهارت است.

 وی از نبود مهارت به عنوان یکی از عوامل عدم توسعه یافتگی اقتصاد استان کرمانشاه در حوزه‌های مختلف یاد کرد و گفت: پیامد نداشتن مهارت فرسایش زیاد کار و کارگر، تولید کالای بی‌کیفیت، زیان‌ده شدن واحد و در نهایت رکود آن است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استان کرمانشاه بر لزوم برقراری ارتباط بین حوزه آموزش و واحدهای صنعتی و صنفی تاکید کرد و ادامه داد: باید مراکز آموزشی را در شهرک‌های صنعتی راه اندازی و تقویت کنیم.

 حاتمی تاکید کرد: آموزش باید در تمام حوزه‌های اقتصادی  استان از جمله تولید، تجارت، گردشگری و ... مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به انتخاب هفت استان به عنوان پایلوت برای تدوین طرح سند راهبردی مهارت که کرمانشاه نیز جزو آنها است، خاطر نشان کرد: تدوین این سند را با جدیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیگیری خواهیم کرد.

 به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، این سند نقشه راه آموزش و مهارت استان خواهد بود.

 در ادامه نلسون حضرتی نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز بر اهمیت توجه به موضوع آموزش و مهارت خصوصا در حوزه تولید و تجارت تاکید کرد و افزود: باید ارتباط بین واحدهای صنعتی و مراکز دانشگاهی و فنی حرفه‌ای را تقویت کنیم.

 وی معتقد است، این تعامل باید بر اساس نیازهای بخش خصوصی و حوزه تولید شکل بگیرد.

به گفته حضرتی اتاق بازرگانی همواره در حوزه ارائه آموزش در زمینه‌های مرتبط با تولید و تجارت پیشگام بوده است.

فرهاد مرزی دبیر خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز از پیگیری برای راه اندازی آموزشگاه کارآفرینی خانه صنعت و معدن استان خبر داد.

 وی معتقد است، راه‌اندازی این آموزشگاه می‌تواند بسیاری از جوانان و علاقمندان به حوزه کارآفرینی را پای کار بیاورد.

 سهراب دل انگیزان مشاور اقتصادی اتاق کرمانشاه و رئیس دانشکده علوم اجتماعی کرمانشاه نیز یکی از مهمترین زمینه‌های خلا مهارت در استان را نداشتن مهارت فروش در واحدهای صنعتی اعلام کرد.

وی همچنین بر لزوم عملیاتی کردن آموزش‌های فنی و حرفه ای تاکید کرد و افزود: آموزش‌هایی که اکنون ارائه می‌شود متناسب با نیاز واحدهای تولیدی نیست.

لزوم استفاده از روش‌های نوین آموزش، به روز شدن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، توجه به نیازهای حوزه صنعت در این آموزش‌ها و ... از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.