• شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98112618601
  • خبرنگار : 71424

از نقش فرهنگیان در اجرا و نظارت بر انتخابات مجلس تا حق‌الزحمه آنها

از نقش فرهنگیان در اجرا و نظارت بر انتخابات مجلس تا حق‌الزحمه آنها

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های ما کمک به برگزاری انتخابات با تمام امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش است عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد عوامل اجرایی انتخابات از همکاران ما هستند چه به عنوان عوامل اجرایی در شعب اخذ رای و چه در بخش نظارتی؛ در تهران بیش از ۶۰ درصد مدارس ما با همه تجهیزات و امکانات به عنوان اماکن اخذ رای در اختیار وزارت کشوراند. از آن سو برای بسیج عمومی بزرگترین جامعه مخاطب یعنی دانش آموزان، رای اولی ها، والدین و معلمان در مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش می کنیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع "انتخابات و مجلس در نگاه نسل نو" به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه آموزش و پرورش دو ماموریت برای خود در حوزه انتخابات تعریف کرده است گفت: تعریف اول اینکه انتخابات را از مصادیق تربیت اجتماعی دانش آموزان می دانیم. از منظر سندتحول و اهداف دوره های تحصیلی، یکی از ساحتهای تربیتی مهم، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی است و فرایندی که تعریف کردیم هم در قالب برنامه درسی ملی و آشنایی دانش آموزان با نهادهای مدنی و ساختارهای سیاسی و اجتماعی و هم در فعالیت‌هایی که در قالب تمرین عملی شکل می گیرد دنبال می‌شود.

وی افزود: ما انتخابات شوراهای دانش آموزی را داریم که بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن شرکت می کنند و خروجی نهایی آن مجلس دانش آموزی با ۱۵۰ نماینده منتخب و برگزیده کشوری است که از کف مدارس بالا می آیند.

وی با اشاره به اینکه ماموریت دومی که در وزارت آموزش و پرورش برای خودمان تعریف کرده‌ایم کمک به برگزاری انتخابات با تمام امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش است عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد عوامل اجرایی انتخابات از همکاران ما هستند چه به عنوان عوامل اجرایی در شعب اخذ رای و چه در بخش نظارتی؛ در تهران بیش از ۶۰ درصد مدارس ما با همه تجهیزات و امکانات به عنوان اماکن اخذ رای در اختیار وزارت کشوراند. از آن سو برای بسیج عمومی بزرگترین جامعه مخاطب یعنی دانش آموزان، رای اولی ها، والدین و معلمان در مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰ هزار نفر در قالب انتخابات عضو شورای دانش آموزی مدرسه می‌شوند گفت: کارکرد اصلی مجلس دانش آموزی نیز، کارکرد تربیتی است. به دنبال ایجاد مهارت های اجتماعی در طیف وسیعی از دانش آموزان هستیم. این مشارکت در تقویت اعتماد به نفس، مهارت های ارتباطی، روحیه انتقادی و پرسشگری و مطالبه گری دانش آموزان اثر دارد. اعضای هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی مشاور وزیر هستند و این در فرایند تصمیم گیری های کلان موثر است.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار طرح مجلس دانش آموزی استان را کلید می زنیم گفت: مجلس یک کارکرد ملی دارد و در هر دوره یک سند مهم تصویب کرده اند که از جمله آنها سند ملی حقوق دانش آموزی است که در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد. سند این دوره نیز پیرامون سلامت روان دانش آموزان است که حائز اهمیت است.

کاظمی درباره حق الزحمه فرهنگیان که در بخش اجرایی انتخابات مشارکت دارند گفت: مسئولیت اجرا بر عهده وزارت کشور است و آنها حق الزحمه را می پردازند، نظارت نیز بر عهده شورای نگهبان است. اطلاعات دقیقی ندارم که چقدر زمان می برد اما این حق الزحمه پرداخت می شود و چندان تاخیر ندارد و امیدواریم امسال هم به موقع‌تر از هر زمان دیگری تسویه شود.

وی افزود: اگر خواسته باشیم مجلس دانش آموزی را جدی بگیریم همین فرایند توجه به اندیشه‌های نو را باید طی کنیم و به هر میزان به این نیازها بیشتر توجه کنیم می توانیم موفق تر عمل کنیم. باید به کارکردهای گروهی، تیمی و تشکیلاتی دانش آموزان توجه کنیم و هرچه قدربتوانیم برای آنها در ابعاد مختلف نقش تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه شعار ما این است که هر دانش آموز یک تشکل و یک نقشه گفت: در این صورت دانش آموزان می توانند برای جامعه شان مفیدتر و موثرتر باشند.

به گزارش ایسنا، سید عماد هاشمی، رئیس مجلس دانش آموزی نیز با حضور در این برنامه در پاسخ به اینکه به خروجی‌های مجلس دانش آموزی قانع هستید؟ گفت: مجلس دانش آموزی علیرغم اهمیتی که دارد مهجور است و گله ما از اصحاب رسانه است. شاید آنقدر که پتانسیلش را داریم به آن چیزی که می خواهیم نرسیده‌ایم.

وی افزود: اما نمایندگان ادوار مجلس تلاش خود را می کنند و پیشرفت مجلس روزبه روز بیشتر می شود.

وی درباره اینکه آیا مجلس پتانسیل‌هایی برای تاثیر عملیاتی دارد؟ گفت: بله اثرگذار است، پنج کمیسیون در موضوعات مختلف و چندین کارگروه دارد که در موضوعاتی چون گام دوم انقلاب وسیع کارکرده است. یک فرایند اصلی به نام سند مجلس دانش آموزی داریم و در نهایت به یک موضوع به عنوان برآیند مجلس پرداخته و سند مربوط تدوین می‌شود. مجلس به غیر از پتانسیلی که دارد یک تریبون است که حرف دانش آموزان بیان شود.

هاشمی با بیان اینکه بهترین اسناد را در آموزش و پرورش داریم از جمله سندتحول بنیادین منتها نیازمند فرهنگ سازی است اظهار کرد: باید ازآنچه ارائه داده‌ایم دفاع کنیم. دو مرتبه در سال مجمع عمومی مجلس برگزار می‌شود و جدای از آن جلسات مناطق، کمیسیون‌ها و قطب ها را داریم.

وی با بیان اینکه سطح کیفی آموزشی در مدارس سال به سال رو به پیشرفت است اظهار کرد: رضایت از وضعیت آموزشی نسبی است. ما هیئت اندیشه ورز سازمان پژوهش را داریم، مثلا به این حیطه وارد شدیم که چرا کتب درسی تحمیلی هستند.

به گزارش ایسنا، حدیثه اصلانی، نماینده مجلس دانش آموزی نیز در این برنامه درباره تفاوت و مزیت مجلس دانش آموزی با مجلس شورای اسلامی فعلی گفت: هرجا جوانان وارد می‌شوند اندیشه نو حاکم خواهد بود و اطلاعاتی که جوانان می توانند درباره دموکراسی کسب کنند اطلاعات به روزی خواهد بود و مطالبات آنها در همین راستاست. پیرو فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه بیایید با جوانان کار کنید و نه برای جوانان معتقدیم که اگر این اتفاق بیفتد جامعه در ابعاد مختلف رشد می‌کند.

وی افزود: دموکراسی انتسابی نیست، بلکه اکتسابی است، یعنی وقتی فردی به دنیا می‌آید نمی‌توانیم بگوییم دموکرات به دنیا آمده بلکه در گذر زمان اطلاعات و مهارتهایی را کسب می‌کند و وقتی ۱۸ سال تمام پای صندوق رای می آید با علم و شناخت به کاندیداها عمل می‌کند. در این‌صورت است که جامعه در مسیر شایسته سالاری قرار می گیرد.

اصلانی با بیان اینکه وقتی مسئولان در رشته خودشان شایسته‌اند، شیب رشد جامعه خوب خواهد بود گفت: تلاش می‌کنیم جوانان در مسیر دمومراسی قرار بگیرند و از نظر من اشکالی ندارد نمایندگان مجلس دانش آموزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: خانواده همانقدر در رشد ما اهمیت و تاثیر دارد که مدرسه اثر دارد.

وی درباره مصوبات اثرگذار محلس دانش آموزی گفت: یکی از مصوباتی که پیگیری کردیم پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب بود و اقداماتی انجام شد تا به شکل عملیاتی در جامعه اجرا شود. از دیگر اقدامات این بود که فرم اصلاح کتب درسی را نیز در مدارس تکثیر و نظرخواهی کردیم و اینها به سازمان پژوهش ارسال شده است.

این عضو مجلس دانش آموزی با بیان اینکه نمایندگان برای انتخاب شدن سه مرحله را مدرسه، ناحیه تا استان طی می کنند، با اشاره به نوع تبلیغات گفت: تبلیغات کاغذی خیانت به طبیعت است و کسانی که این کار را می‌کنند باید همان ابتدا رد صلاحیت شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا مجلس توانسته در عمل به آموزش و پرورش برای حل مشکلات کمک کند؟ گفت: احکام ما تحت عنوان مشاور است و قدرت عملی نداریم. مسائل زیادی وجود دارد، کودکان کار، کنکور و... در مجلس صحبت می‌کنیم و پیشنهادات ارائه می شود.

اصلانی با اشاره به اینکه هر سال دو جلسه تشکیل می‌شود گفت: در صحن اول یا افتتاحیه وزراء از جمله آموزش و پرورش، اطلاعات، ارتباطات و فرهنگ و معاونان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند.

وی با بیان اینکه بازه تربیت بچه‌ها در مدارس می‌تواند گسترده تر باشد گفت: اکنون یک مشکل سیستم آموزشی ما این است که اغلب آموزش‌ها تئوری هستند باید مهارت آموزی را توسعه دهیم. با شکاف بین نسلی مواجهیم و اگر بتوانیم معلمان جوان دارای علم روز را وارد مدارس کنیم دانش آموزان با معلم همراه می شوند.

وی درباره اینکه آیا زور مجلس دانش آموزی به این می رسد که درباره مشکلات، بیانیه‌ای منتشر کند؟ گفت: مطالبات در صحن، کوبنده است. تا جایی که بشود مطالبه می کنیم اما از جایی به بعد دست ما نیست. نمایندگان نطق می کنند.

به گفته اصلانی باید مسئولین از ظرفیت‌های دانش آموزی بهتر استفاده کنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha