• شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98112618683
  • خبرنگار : 71593

قانونگذاران آمریکایی درباره به نتیجه رسیدن توافق با طالبان تردید دارند

قانونگذاران آمریکایی درباره به نتیجه رسیدن توافق با طالبان تردید دارند

قانونگذاران آمریکایی هشدار داده‌اند که مقامات این کشور هنوز با خط پایان مذاکرات صلح با طالبان فاصله دارند.

به گزارش ایسنا، احتمال دارد اطلاعیه‌ای رسمی مبنی بر دستیابی آمریکا و طالبان به توافقی برای "کاهش خشونت‌ها" که مقدمه‌ای برای توافقی گسترده‌تر از جمله آغاز مذاکرات بین افغانی خواهد بود، طی چند روز پیش‌رو منتشر شود.

به گزارش پایگاه خبری هیل، یک مقام ارشد دولتی در یک کنفرانس امنیتی بین‌المللی در آلمان به خبرنگاران گفت، توافق اولیه مورد موافقت قرار گرفته است.

با این حال قانونگذاران مسائلی از جمله غیرقابل اعتماد بودن طالبان و چیزی که دموکرات‌ها آن را دمدمی مزاج بودن دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا می‌دانند را موانعی برای توافقی دانسته‌اند که به سربازان آمریکایی اجازه خواهد داد پس از ۱۹ سال جنگ از افغانستان خارج شوند.

جیم ریش، رییس کمیته روابط خارجی سنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات با طالبان در خط پایان قرار دارد، اظهار کرد: با در نظر گرفتن پیشینه اخیر فکر نمی‌کنم بتوان این را گفت. به نظر من این توافق، محتاطانه روند رو به جلو را طی می‌کند و به آرامی گامی پس از دیگری برمی‌دارد تا ببیند می‌تواند به خط پایان برسد یا خیر.

کریس مورفی، سناتور دموکرات درباره موفقیت در مذاکرات با طالبان ابراز تردید کرده و با اشاره به لغو نشست کمپ دیوید با طالبان در ماه سپتامبر پس از حمله‌ای در کابل گفته است: آن‌ها پیشتر توافقی روی میز داشتند و رییس جمهور بر سر هیچ و پوچ آن را نابود کرد.

مورفی همچنین خاطرنشان کرد که "به طور کلی حامی" توافقی سیاسی برای پایان دادن به جنگ افغانستان است.

دونالد ترامپ در گفتگویی اظهار کرده که به باور او به توافقی با طالبان "بسیار نزدیک" هستند.

او گفته: فکر می‌کنم شانس بالایی وجود دارد که به توافق برسیم که طی دو هفته آینده مشخص خواهد شد.

آمریکا پیش از توافقی گسترده‌تر، توافقی هفت روزه برای کاهش خشونت را در نظر دارد تا جدیت طالبان را محک بزند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل تایید کرد که دو طرف درباره توافق کاهش خشونت گفتگو کرده‌اند.

او در این خصوص گفت: به نطر ما فعلا هفت روز کافی است اما به طور کلی رویکرد ما نسبت به این روند بر مبنای شرایط خواهد بود. بنابراین این یک روند ارزیابی ادامه‌دار خواهد بود.

با این حال سناتورها تردید دارند که هفت روز برای محک زدن قابل اعتماد بودن طالبان کافی باشد.

ریش در پاسخ به سوالی در این باره گفت: مسلما (بازه هفت روزه) کافی نیست. تعامل با طالبان بنا به دلایل واضحی دشوار بوده است.

به گفته ریش، اگر طالبان به کاهش خشونت هفت روزه پایبند بماند، مذاکره کنندگان باید پیش از توافقی گسترده‌تر "گام کوچک دیگری اتخاذ کنند".

یکی از موانع بزرگی که قانونگذاران به آن اشاره کرده‌اند، دشواری مشارکت دادن دولت افغانستان و طالبان در مذاکره مستقیم است.

مک تورنبری، نماینده ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در کمیته نیروهای مسلح در این باره گفته است: چگونه می‌خواهید بفهمید این مذاکره واقعی است یا ساختگی؟ چگونه مطمئن می‌شوید که به توافقاتشان پایبند می‌مانند؟

جک رید، سناتور دموکرات که عضو کمیته نیروهای مسلح سنا است، گفته، در حالی که اقدام دیپلماتیک اهمیت دارد، "باید بسیار مراقب باشیم" زیرا "پیچیدگی‌های بسیاری در این مسیر وجود دارند".

وی افزود: آن‌ها ماه‌ها درباره آتش‌بس گفتگو کردند و متوجه شدند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند. کاهش خشونت هفت روزه خوب است اما یعد از این هفت روز چه پیش می‌آید؟ همه هم‌نظر هستند که بهترین راهکار، راهکار دیپلماتیک است اما سوال اینجاست که می‌توان به آن دست یافت و ثبات خواهد داشت یا خیر.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که متحد ترامپ است، در پاسخ به سوالی درباره این توافق کاهش خشونت گفت، تمایل دارد آن را امتحان کند. وی تاکید کرد که هدف، "نشان دادن حسن نیت برای آغاز مذاکراتی گسترده‌تر است".

گراهام اما بر لزوم ادامه مبارزه آمریکا با تروریسم در افغانستان تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha