• شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98112618709
  • خبرنگار : 71592

همزمان با هشدار سازمان ملل

کشورهای اروپایی خواستار توقف فوری عملیات ارتش سوریه در ادلب شدند

کشورهای اروپایی خواستار توقف فوری عملیات ارتش سوریه در ادلب شدند

برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شورای امنیت در پایان برگزاری یک نشست غیررسمی فوق‌العاده در بیانیه مشترکی خواستار توقف فوری حملات ارتش سوریه به ادلب شدند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم، شورای امنیت پیرامون اوضاع نابسامان انسانی ادلب سوریه جلسه غیرعلنی تشکیل داد.

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله استونی، بلژیک، آلمان، فرانسه و هلند در این جلسه نسبت به تشدید تنش نظامی مستمر در شمال غرب سوریه که منجر به آوارگی گسترده مردم این کشور شده، ابراز نگرانی و اعلام کردند، این بدترین و بی‌سابقه‌ترین مورد آوارگی در جهان طی سال‌های اخیر است که می‌توان از آن اجتناب کرد.

نمایندگان این کشورها در این جلسه نسبت به حملات مستمر علیه اهداف غیرنظامی در مناطق مسکونی، تاسیسات پزشکی و آوارگان موجود در داخل سوریه هشدار داده و گفتند باید این حملات فورا متوقف شوند.

کشورهای مذکور در پایان این جلسه بیانیه مشترکی را امضا کرده و در آن خواستار توقف حملات طرف‌های درگیر در سوریه "به ویژه ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن"، امضای توافق‌نامه دائمی آتش‌بس، تضمین حفاظت از غیرنظامیان و مشارکت در پایبندی کامل به قوانین بین‌المللی انسانی شدند.

این کشورها در بیانیه خود اعلام کردند، در خصوص درگیری‌های سوریه راه‌حل نظامی دائمی غیرممکن است.

در همین راستا، دیپلمات‌ها می‌گویند، کشورهای مذکور برای درخواست صدور بیانیه مشترک توسط شورای امنیت تلاشی نکردند زیرا می‌دانستند روسیه با آن مخالفت می‌کند.

سازمان ملل نیز روز جمعه اعلام کرد، به دلیل حملات نظامی در ادلب طی سه روز گذشته بیش از ۱۴۳ هزار غیرنظامی از این منطقه آواره شدند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری در نیویورک با بیان اظهارات مذکور گفت: حملات شامگاه پنج‌شنبه در اکثر نواحی ادلب و حلب ادامه داشت و تاکنون بیش از ۸۳۰ هزار تن از آغاز ماه دسامبر آواره شده‌اند که بیشتر آنها زن و کودک هستند.

وی افزود: نیازهای انسانی رو به فزونی است و وضعیت فوق‌العاده موجب پیچیده شدن شرایط انسانی در شمال غرب سوریه شده و بیشترین نیاز به پناهگاه احساس می‌شود.

دوجاریگ گفت: از روز سه شنبه حدود ۷۲ تاسیسات پزشکی به دلیل ناامنی مجبور شدند عملیات خود را در مناطق ادلب و حلب متوقف کنند. برنامه جهانی غذا نیز در سوریه به ارائه کمک‌های غذایی خود در شمال غرب این کشور ادامه می‌دهد اما تجدید حملات در هفته اخیر موجب شد توزیع مواد غذایی را به مدت ۲۴ ساعت متوقف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha