• شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98112618716
  • خبرنگار : 71415

تاکید رهبران ترکیه و پاکستان بر حمایت از مردم کشمیر

تاکید رهبران ترکیه و پاکستان بر حمایت از مردم کشمیر

نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ترکیه در پی دیدارشان در شهر اسلام آباد و امضای مجموعه‌ای از توافقات و یادداشت‌های تفاهم میان دو کشور در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرده و در خصوص مسائل مختلف صحبت و اظهار نظر کردند.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه داون، عمران خان، نخست وزیر پاکستان ضمن تقدیر از سخنرانی اردوغان در پارلمان این کشور و اسقبال گسترده مردم کشورش از سخنان وی گفت اگر رئیس جمهور ترکیه می‌توانست نامزد انتخاباتی در پاکستان شود به پیروزی قاطع دست پیدا می‌کرد.

او همچنین ضمن تشکر از رئیس‌جمهور ترکیه برای ایستادگی در برابر جنایت‌های هند در منطقه اشغال شده کشمیر گفت: دستکم هشت میلیون کشمیری برای بالغ بر شش ماه تحت محاصره هند قرار گرفتند در حالیکه رهبران کشمیری‌ها در زندان هستند. آنها هیچ حقوقی ندارند و در ترس زندگی می‌کنند. منطقه کشمیر بر طبق قطعنامه‌های سازمان ملل یک منطقه مورد مناقشه است.

عمران خان درباره بخش تجاری سفر رو روزه اردوغان و امضای ۱۳ یادداشت تفاهم بین دو کشور گفت: این یادداشت تفاهم‌ها مربوط به حوزه‌های گردشگری، فرهنگ، امنیت غذایی، خدمات پستی، راه آهن، آموزش نظامی، تجارت، حمل و نقل، زیرساخت، تکنولوژی اطلاعات و ... بودند. روابط تجاری ترکیه – پاکستان با امضای یادداشت تفاهم‌ها در راستای همکاری اقتصادی راهبردی میان دو کشور شاهد یک دوران جدید خواهد بود. این همکاری‌ها از رهگذر چارچوب‌های زمانی میان پاکستان و ترکیه اجرا شده و به نفع دو کشور خواهد بود. از جمله حوزه‌هایی که برای پاکستان همکاری در آنها به طور ویژه سودمند است حوزه‌های گردشگری و ساخت و ساز است.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین بر حمایت کشورش از ترکیه در خصوص مشکلاتش در حوزه تروریسم مربوط به مرز سوریه تاکید کرد.

او گفت: ترکیه از پاکستان به غیر از مسئله کشمیر در زمینه مسئله «FATF» نیز حمایت کرده است و دو کشور زمانی که با مسائل بین‌المللی راهبردی سر و کار داشته باشند کنار یکدیگر می‌ایستند. همکاری‌های ما به غیر از حوزه‌های سیاست و اقتصاد در حوزه‌های دیگر نیز ضرورت دارد. به ویژه آنکه ترکیه یک صنعت فیلمسازی پیشرفته دارد و ما می‌خواهیم با آنها محتواهایی ایجاد کنیم تا با اسلام هراسی مقابله کرده و بتوانیم با ارائه تصاویر نادرست از مسلمانان مقابله کنیم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز ضمن ابراز خرسندی از سفرش به اسلام آباد بعد از سه سال تاکید کرد که پاکستان را به عنوان «خانه دوم» می‌بیند.

او گفت: برگزاری یک نشست دیگر شورای موسوم به شورای همکاری راهبردی سطح عالی که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد یکی از مهمترین سمبل‌های دوستی میان ترکیه و پاکستان است.این حقیقت که ما ۱۳ مورد توافق میان دو کشور امضا کرده‌ایم مهمترین شاخص برای نشان دادن اهمیت روابط دو کشور است. در آخرین نشست در آنکارا ما قبول کردیم حجم تجارت خارجی خودمان را به پنج میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۳ برسانیم. چارچوب اقتصادی راهبردی و برنامه عمل بعدی آن تقریبا آماده است. این یک نقشه راه برای چگونگی تعمیق روابط اقتصادی ما است.

اردوغان یادآور شد ترکیه حاضر است هر گونه پشتیبانی را از پاکستان در هر حوزه‌ای که بتواند اعم از حمل ونقل، انرژی، گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش و حوزه اعمال قانون امنیت به عمل می‌آورد. حوزه‌هایی که او آنها را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی پاکستان یاری دهنده می‌داند.

او عنوان کرد: من همچنین مطمئن هستم که نخست وزیر پاکستان از هیچ تلاشی برای بهبود فضای تجاری در پاکستان دریغ نخواهد کرد و ترکیه امروز کنار پاکستان ایستاده همانطور که در گذشته ایستاده بود و در آینده هم خواهد ایستاد. ترکیه حمایت‌های قدرتمندی از جانب مردم و دولت پاکستان در خصوص عملیات‌های نظامی‌اش در ماه اکتبر در شمال سوریه دریافت کرده است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: همکاری‌های ما در حوزه نظامی و دفاعی جزو پویاترین حوزه‌های روابط دو جانبه ما هستند. من دوست دارم همه بدانند ما حاضر به مشارکت به هر نحوی به هدف تقویت روابط با پاکستان و افغانستان که کشورهایی برادر برای ما هستند، هستیم.

این رئیس جمهور ترکیه عنوان کرد که ترکیه همبستگی عمیقی با مردم منطقه اشغال شده کشمیر که به گفته وی برای مدتی طولانی از سرکوب و عواقبی ناگوار رنج برده‌اند دارد.

وی افزود: ما بسیار متاسف و سرخورده هستیم از اینکه می‌بینیم وضعیت در این استان وخیم‌تر می‌شود آن هم صرفا به خاطر اقدامات یکجانبه یک طرف. ترکیه حامی یافتن راه حلی صلح آمیز برای مسئله کشمیر از طریق گفت‌وگو میان پاکستان و هند بر مبنای تصمیم‌های سازمان ملل و در نظر گرفتن انتظارات خواهران و برادران کشمیری ما است.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه شدیدا قدردان مبارزه پاکستان با تروریسم و تلاش‌های آن برای برقراری ثبات منطقه‌ای است.

رئیس جمهور ترکیه پیش از این کنفرانس  در سخنرانی خود در پارلمان پاکستان نیز عنوان کرد: ما هرگز کمک‌هایی که مردم پاکستان با تقسیم غذایشان در زمان جنگ استقلال ما به عمل آوردند را فراموش نکرده و نخواهیم کرد و حالا نیز موضوع کشمیر برای ما همان اهمیت را دارد.

وی سپس به شرح طرح مساله کشمیر در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و  هشدار داد در سال‌های اخیر درد و رنج مردم کشمیر به دلیل اتخاذ اقدامات یکجانبه وخیم‌تر شده است. این رویکرد که وضعیت فعلی را بدتر می‌کند و آزادی‌ها و حقوق کشمیری‌ها را لغو می‌کند به نفع هیچ کس نیست. مسئله کشمیر نه با جنگ و سرکوب بلکه با عدالت و برابری می‌تواند حل شود.

اردوغان در ادامه این سخنرانی خود به وضعیت ادلب سوریه پرداخت و گفت: ترکیه در تلاش برای محافظت از جان میلیون‌ها تن از مردم ساکن مناطق کاهش درگیری در استان ادلب است. اولویت اصلی ترکیه متوقف ساختن خونریزی‌ها و نابودی‌ها و سرکوب‌گری‌ها و اشک مردم در تمامی مناطق درگیری از لیبی گرفته تا یمن است.

او گفت: پاکستان نیز از این آرمان درست ترکیه حمایت می‌کند و در این راستا به مسئله عملیات ضد تروریستی چشمه صلح ترکیه که اکتبر گذشته اجرا شد اشاره کرد.

به گفته اردوغان هیچ مرز و هیچ فاصله‌ای نمی‌تواند بین مسلمان‌ها جدایی بیندازد.

او گفت: مسلمان‌ها از هر وضعیتی که در جهان داشته باشند وظیفه ما سهیم بودن در درد و رنج خواهران و برادران مسلمان‌مان و ایستادگی در کنار آنها در صورت آزار دیده بودنشان است.

رئیس جمهور ترکیه عنوان کرد: ما قبلا یک موضع پایدار و بسیار شرافتمندانه علیه حملات اسرائیل به قدس نشان دادیم.

اردوغان همچنین معامله قرن که از سوی رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل اعلام شد را پروژه اشغالگری دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha