• شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98112618979
  • خبرنگار : 50105

فعال بودن نوجوانان، عامل مؤثر در کاهش خطر ابتلا به افسردگی

فعال بودن نوجوانان، عامل مؤثر در کاهش خطر ابتلا به افسردگی

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند که هر نوع فعالیت بدنی ساده می‌تواند خطر ابتلا به علائم افسردگی نوجوانان را کاهش دهد.

به نقل از سی ان ان، افسردگی که در دوران نوجوانی آغاز می‌شود، اغلب در بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد، بنابراین شناسایی عوامل خطر قابل‌تغییر در سال‌های نوجوانی ممکن است به جلوگیری از بروز افسردگی در مراحل بعدی زندگی کمک کند.

محققان ارتباط مستقیمی بین ورزش منظم و کاهش خطر افسردگی در بزرگسالان و همچنین ارتباط جداگانه‌ای بین رفتارهای بی‌تحرک و افزایش خطر افسردگی پیدا کردند.

 بر اساس تحقیقات انجام‌شده در لندن، نوجوانانی که زمان بیشتری را بی‌تحرک هستند و نشسته می‌گذرانند، احتمال بروز علائم افسردگی بیشتری دارند.

این اولین بررسی در این موضوع، برای یافتن ارتباط بین فعالیت بدنی روزانه، رفتارهای کم‌تحرکی و شیوع علائم افسردگی در نوجوانان 12 تا 18 ساله است.

محققان اظهار کردند: نوجوانانی که فعالیت بدنی سبک مانند راه‌رفتن روزانه دارند، کمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند.

همچنین گفتند: میزان نشستن افراد با افزایش یا کاهش نمرات مرتبط با افسردگی مرتبط است.

علاوه بر پیاده‌روی، فعالیت بدنی سبک مانند کارهای خانه یا هنری هم می‌تواند در این موضوع نقش داشته باشد.

مدارس می‌توانند فعالیت‌های سبک برای دانش آموزان با آموزش به حالت ایستاده یا با فعالیت بیشتر اجرا کنند.

آرون کاندولا، نویسنده این تحقیق، اظهار کرد: تغییرات کوچک در محیط های آموزشی باعث می‌شود که افراد از بی‌تحرکی رهایی یابند.

نتایج بررسی نشان داد، هر ساعت بی‌تحرکی در سن 12، 14 و 16 سالگی با افزایش نمرات افسردگی همراه بود که به ترتیب 11.1 درصد، 8 درصد و 10.5 درصد در سن 18 سالگی نشان داده شد و به‌طور بالعکس، هر 60 دقیقه فعالیت بدنی سبک روزانه در سن 12، 14 و 16 سالگی با نمرات 9.6 درصد، 7.8 درصد و 11.1 درصد پایین‌تر در سن 18 سالگی همراه بود.

نوجوانانی که در سنین 12، 14 و 18 سالگی به‌طور مداوم بی‌تحرک بودند، نمرات افسردگی آنان در سن 18 سالگی 28.2 درصد بیشتر از همسالان خود بود.

محققان گفتند: حتی اگر فرصتی برای ورزش‌های شدید ندارید، فعالیت بدنی بسیار سبک و آسان روزانه مانند دویدن و دوچرخه‌سواری، نقاشی یا موسیقی و راه‌رفتن می‌تواند برای پیشگیری از افسردگی مؤثر باشد.

نتایج نشان داده است که ورزش‌های هوازی متوسط تا شدید برای بهبود کیفیت خواب، کاهش فشارخون و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان مؤثر است. همچنین استرس را کاهش داده و منجر به افزایش روحیه می‌شود و با اضطراب و افسردگی مبارزه می‌کند.

محققان در ادامه افزودند: " افراد باید در هر سنی تحرک داشته باشد و کمتر بنشینند، زیرا تحرک برای سلامتی جسمی و روحی بسیار مفید است."

مطالعه‌ای در ایالات‌متحده نشان داد که شیوع افسردگی در نوجوانان آمریکایی در سال‌های اخیر 52 درصد(از 8.7 درصد در سال 2005 به 13.2 درصد در سال 2017) افزایش‌یافته است.

در این بررسی از شتاب سنج استفاده کردند که نتایج مطمئن‌تری نسبت به گزارش‌های فعالیت بدنی روزانه دارد.

این نتایج در Lancet Psychiatry منتشر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.