• سه‌شنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 98112921694
  • خبرنگار : 71505

وجود تخلفات مالی در صندوق بازنشستگی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳

وجود تخلفات مالی در صندوق بازنشستگی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران از تخلفات مالی و قراردادی صندوق بازنشستگی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ براساس گزارش حسابرس شورا خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجید فراهانی در ارائه گزارش حسابرسی شورا مربوط به سال ۱۳۹۳ گفت: رسیدگی نهایی و ممیزی حساب شهرداری‌ها به وسلیه شورای اسلامی شهر از طریق برخی گزارش‌های مالی و گزارش حسابرسان و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیری‌های لازم براساس مقررات قانونی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: موارد متعددی از نقض و تخلف سازمان بازنشستگی در این گزارش وجود دارد.

وی در خصوص اظهارنظر حسابرس منتخب شورا در این گزارش ادامه داد: حسابرس منتخب شورا با ذکر ۱۸ بند به عنوان مبانی اظهارنظر مشروط در مواردی که تحریف صورت‌های مالی و محدودیت در رسیدگی در مجموع و یا به تنهایی دارای اثر با اهمیت ولی غیر اساسی بر صورت مالی باشد گزارش حسابرسی خود را به صورت مشروط ارائه کرده است. در حقیقت گزارش مشروط یک نوع اظهارنظر مقبول است اما به استثنای مواردی که در بندهای مبانی تعدیل اظهارنظر بنا به دلایل مختلف ذکر و به صورت استثناء عنوان شده است.

رئیس کمیسیون بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: علاوه بر این حسابرس منتخب شورا به استثنای آثار موارد مندرج در بندهای ۴ الی ۱۵ و همچنین به استثنایی آثار احتمالی موارد مندرج در بندهای ۱۶ الی ۲۱ صورت‌های مالی وضعیت سازمان املاک و مستغلات شهرداری و عملکرد مالی و جریان وجه نقدی آن برای سال مالی مذکور از تمام جنبه‌های با اهمیت طبق استانداردهای حسابداری به نحو مطلوب ارزیابی کردند.

وی افزود: در ارزیابی کل صورت‌های مالی و گزارش حسابرس منتخب شورا در مورد این سازمان عدم رعایت شفافیت در صورت‌های مالی و قراردادهای سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در سال ۹۳ و نیز مباحث مالیاتی مشاهده شده است که سازمان مذکور دست در گریبان است و یکی از چالش‌های این صندوق محسوب می‌شود.

 این عضو شورای اسلامی شهر تهران  در بخش دیگری از ارائه این گزارش تاکید کرد: عدم پایبندی به رعایت اساسنامه‌ای در این سازمان مشهود است از طرف دیگر صندوق بازنشستگی شهرداری تهران مصوبات و الزامات قانونی مصوب شورای اسلامی شهر تهران را نیز در سال ۹۳ در موارد متعدد رعایت نکرده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در رابطه با پیشنهاد کمیته نظارت گفت: پیشنهاد می‌شود ماده واحده مصوب کنیم و نکات مهم در این مصوبه این باشد که سازمان بازنشستگی مکلف به انجام ۱۳ اقدام شود. همچنین شهرداری تهران مکلف شود ظرف مدت سه ماه بدهی مالیاتی ناشی از مالیات بر عملکرد و مالیات بر  ارزش افزوده سازمان صندوق بازنشستگی و شرکت‌های تابعه آن را تعیین تکلیف کرده و گزارش اقدامات انجام شده به شورا ارائه کند. همچنین با عنایت به عدم تقسیم اظهارنامه مالیاتی سال ۱۳۹۳ از سوی مدیران وقت سازمان که سبب ایجاد بدهی مالیاتی برای سازمان شده است و تخلف مدیران وقت از اجرای تبصره دوم ماده ۱۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم پرونده متخلفین را به هیات رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری ارسال کرده تا برابر مقررات با ایشان برخورد انجام شود. لازم است گزارش نتیجه اقدامات به شورای شهر تهران ارسال شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود شورای شهر تهران حداکثر تا پایان سال نسبت به بررسی و اصلاح آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان صندوق بازنشستگی شهرداری تهران اقدام لازم را انجام دهد و کمیسیون برنامه و بودجه شورا پس از دریافت گزارشات تکالیف مندرج در این مصوبه نسبت به بررسی موضوع اقدام و نتیجه را حداکثر ظرف مدت یک ماه به شورا ارائه کند.

وی ادامه داد: کمیسیون حقوقی و نظارت باید مکلف شود نسبت به بررسی موارد قابل ارجاع به دستگاه قضا اقدام و نتیجه نهایی را ظرف مدت یک ماه به شورا ارائه کند.

فراهانی تاکید کرد: تخلفات گسترده مالی وجود دارد که از آن میان می‌توان به عدم تعیین ارزش منصفانه دارایی‌های خالص ، عدم محاسبه استاندارد سرقفلی ناشی از تحصیل شرکت‌های فرعی و سهم اقلیت، قرارداد پروژه گلابدره که قرارداد اولیه مشارکت با سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران منعقد شده و در سال ۱۳۹۱ سهم مشارکتی سازمان سرمایه گذاری به سازمان صندوق بازنشستگی واگذار شده و مستندات قانونی در این مورد ارائه نشده است.

وی ادامه داد: در پروژه یزدان پناه نیز مستندات قانونی ارائه نشده و واگذاری غیر شفاف بوده است. حق بهره برداری از هتل شهر ، تسهیلات و وام‌های اعطایی که پرداخت شده غیر قانونی بوده؛ عدم رعایت استانداردهای حسابرسی مالیات عملکرد موسسه هادیان شهر که پرداخت نشده است و عدم رعایت ماده ۱۶ دستورالعمل اجرایی بودجه سال ۹۳ هم اجرا نشده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران  در رابطه با سهم شرکت ثبتی در عمان نیز گفت: سهام شرکت عاصم الدوله ثبت شده در کشور عمان در سال ۹۱ به مبلغ ۶.۱ میلیارد ریال از شرکت سرمایه گذاری آتیه شهر خریداری شده است در سال ۹۳ سهام مذکور در شرایطی به شرکت گروه سرمایه گذاری و مدیریت مالی میلاد شهر به همان مبلغ واگذار شده که مجوز هیات مدیره سازمان واگذاری سهام در قبال شرکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری و مدیریت مالی شهر بوده است. به موجب بررسی‌های شرکت میلاد شهر افزایش سهام نداده و سهام را متعاقبا به مبلغ ۳ میلیارد ریال به شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی کارکنان شهرداری تهران فروخته است.

فراهانی تاکید کرد: همه اینها از مسائل غیر شفاف مالی است که نشان می‌دهد صندوق بازنشستگی شهرداری تهران در سال ۹۳ تخلفات زیاد مالی، عدم شفافیت مالی، تخلفات قراردادی متعدد داشته که در گزارش حسابرس وجود دارد و جای تاسف است  که برخی افراد در عرصه انتخابات صحبت از شفافیت و منافع مردم می‌کنند اما در مجموعه و زیر مجموعه تحت مدیریتشان این تخلفات وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha