• چهارشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98113022401
  • خبرنگار : 71548

از حاج قاسم سلیمانی تا یادمان هواپیمای اوکراین زیر سقف جشنواره تجسمی

از حاج قاسم سلیمانی تا یادمان هواپیمای اوکراین زیر سقف جشنواره تجسمی

مدیر مرکز هنرهای تجسمی از بخش‌های ویژه جشنواره تجسمی امسال به اثری برای یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و پرتره و سردیس شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حاشیه افتتاح نمایشگاه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر در روز سه‌شنبه (۲۹ بهمن ماه)، هادی مظفری (مدیر مرکز هنرهای تجسمی) در سخنانی درباره‌ی کاهش روزهای جشنواره تجسمی فجر توضیح داد که سال گذشته جشنواره تجسمی فجر اولین جشنواره‌ای بود که کار خود را آغاز کرد و آخرین جشنواره‌ای بود که به کار خود پایان داد. تجربه سال گذشته نشان داد که طولانی شدن برپایی نمایشگاه‌ها به یک پروسه فرسایشی تبدیل می‌شود. از سوی دیگر استاندارد برگزاری نمایشگاه در اغلب گالری‌ها یک هفته است، ما هم امسال سعی کردیم به آن استاندارد برپایی نمایشگاه‌های تجسمی نزدیک شویم. 

مظفری درباره مکان برگزاری جشنواره تجسمی امسال نیز خاطرنشان کرد: برای اولین بار تمام قسمت‌های مجموعه صبا به جشنواره اختصاص پیدا کرده است. سال‌ گذشته کارها خیلی فشرده چیده می‌شد و شاید چیدمان آنها از استاندارد خارج بود. خود ما از چیدمان آثار راضی نبودیم به دلیل اینکه آن‌قدر کارها فشرده بود که قابلیت خوانش و بازدید را نداشت، اما امسال کارها خیلی حساب شده‌تر چیدمان شده و بخش‌های جداگانه برای آنها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی درباره داوری آثار و نحوه خرید آنها توسط جشنواره نیز یادآور شد که در هر بخش شورای هنری تشکیل شد تا کارها بررسی شده و آثار شایسته جایزه معرفی شوند. به نظر می‌رسد در هر کدام از رشته‌های ده‌گانه بین یک تا سه نفر برگزیده خواهیم داشت. آثاری که قرار است توسط مرکز تجسمی خریداری شود نیز همین آثار برگزیده هستند و کار متوسط خریداری نمی‌شود.

مظفری اظهار کرد: امسال دو بخش ویژه داشتیم. در بخش یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی یک اثر چیدمان و یک نقاشی از محسن حیدری وجود دارد. همچنین در بخش یادبود شهید قاسم سلیمانی، آقای برزگر گنجی روی پرتره شهیدسلیمانی در طول برگزاری جشنواره کار می کنند و آقای لوایی در حال ساخت سردیس ایشان هستند که تا پایان نمایشگاه این دو اثر به پایان می‌رسد و در مراسم اختتامیه رونمایی خواهد شد. همچنین اثر حسن روح‌الامین برای بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی که در این جشنواره برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مظفری در ادامه درباره سیاست‌های جشنواره تجسمی فجر گفت: ما سه سیاست جدی داشتیم که با همه سختی‌ها سعی کردیم پای آنها بایستیم. یکی این بود که جشنواره هنرهای تجسمی زیر یک سقف برگزار شود. این کار امکان بازدید سریع‌تر و راحت‌تری را به مخاطب می‌دهد و همچنین امکان گفت‌وگوی بهتری بین گالری‌دارها و بخش طوبای زرین را ایجاد می‌کند و ارتباط این دو بخش بهتر فراهم می‌شود.

او افزود: نکته بعدی تقویت رابطه بین هنرهای تجسمی و بازار هنر است. مادامی‌ که جشنواره هنرهای تجسمی فقط در عرصه نمایش مدیریت شود و راجع به آن برنامه‌ریزی شود، حتماً با خلاء جدی ۵۰ درصدی مواجه هستیم. یعنی ۵۰ درصد مربوط به معرفی هنرمند است اما ۵۰ درصد دیگر آن است که بتوانیم هنرمند را به بازار هنر معرفی کنیم. این سیاست جدی ماست و در سال‌های بعدی حتما دنبال خواهد شد. مسئله بعدی بحث پژوهش محور بودن جشنواره است که سال گذشته و امسال دنبال شد؛ زیرا اعتقاد داریم که حتماً از بزنگاه برگزاری جشنواره باید ماحصل علمی و پژوهشی به یادگار داشته باشیم.

وی در پایان درباره حضور گالری‌ها در جشنواره گفت: به اختیار مدیران گالری‌ها گذاشتیم که اگر مایل هستند با یک اثر یا با آثار متعدد حضور پیدا کنند. در این نمایشگاه یک گالری هست که با تک اثر شرکت کرده و گالری دیگری هست که مجموعه‌ای از آثار استاد رضا مافی را به نمایش گذاشته است. یعنی برای اولین بار آثار بی‌نظیری از رضا مافی و لوازم شخصی او را در یک گالری می‌بینید که قبلا هیچ کجا نمایش داده نشده است. همچنین آثاری از اساتید برجسته توسط گالری‌های مختلف به نمایش درآمده است که در دوره پیش از این هنرمندان پیشکسوت کمتر اثری داشتیم.
 

به گزارش ایسنا، دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از روز ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در مؤسسه صبا و مراسم اختتامیه نیز نهم اسفند ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha