• چهارشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98113022806
  • خبرنگار : 30054

حضانت؛ سوژه‌ پرتنش والدینی که زیر یک سقف نیستند

حضانت؛ سوژه‌ پرتنش والدینی که زیر یک سقف نیستند

اگرچه طلاق تبعات زیادی برای فرزندان دارد، اما در مواردی، ناآگاهی والدین از قواعد قانونی و عدم درخواست مشورت حقوقی درباره حضانت فرزند می‌تواند زمینه‌ساز دعواهای جدیدی شود که سلامت روان فرزند و زندگی او را به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سیدوک، این چالشی برای چنین والدین و فرزندانشان است و البته مشاوره حقوقی، می‎تواند در این‌ باره راهگشا و نجات‌بخش باشد.

نقش مشاوره حقوقی در حضانت فرزند

هر یک از ما گاها شاهد بوده‌ایم که به‌رغم همه تلاش‌ها در زندگی مشترک برخی اوقات پیوندهای زناشویی افرادی که درخواست مشورت حقوقی نداده‌اند یا مشاوره حقوقی نگرفته‌اند، دچار گسست شده و درنتیجه زوج‌ها حتی با وجود داشتن فرزند از یکدیگر جدا شده‌اند.

در چنین شرایطی حضانت فرزندان بعد از طلاق به موضوعی مهم و جدی برای کشمکش جدید میان پدر و مادر تبدیل‌ شده که می‌تواند سلامت روان فرزند یا فرزندان را تحت‌الشعاع قرار دهد و معضلات جدیدی را برای چنین زنان و مردانی ایجاد کند.

دغدغه‎هایی که شاید اگر زوج‎ها پیش از اتخاذ هر تصمیمی در فراز و نشیب اختلافات خانوادگی برای رفع آن کمی دانش خود را در این خصوص بیشتر می‌کردند، یا از مشاور حقوقی حرفه‌ای کمک می‎گرفتند تا ببیند قانون در این زمینه چه می‌گوید، حداقل ثمره‌اش این بود که فرزندانشان کمتر دچار آسیب می‌شدند.

مشاور حقوقی در خصوص حضانت چه می‎گوید؟

مشاور حقوقی درباره حضانت فرزند یا فرزندان مشترک چه می‌گوید؟ طبق قانون در صورت جدایی، حضانت فرزند دختر یا پسر تا سن هفت‌سالگی با مادر است و بعد از اتمام هفت‌سالگی حضانت به پدر واگذار می‌شود.

البته این قاعده مطلق و بدون تغییر نخواهد بود، زیرا که شرط اصلی در آن مصلحت فرزندان است.

درخواست مشورت حقوقی در خصوص حضانت

در این مقوله اما یک داستان تکراری نیز وجود دارد.

همیشه در کشمکش میان زوج‎های دارای فرزند که به هر دلیلی تصمیم به جدایی دارند عباراتی درباره حضانت ردوبدل می‎شود اما واقعیت این است که بدون درخواست مشورت حقوقی، والدین ممکن است اصلا درمورد مسائل حقوقی حضانت فرزند چیزی ندانند؛ مثلا ممکن است آنها آشنایی درستی در زمینه حضانت فرزند یا فرزندان خود نداشته باشند، حتی شاید نمی‎دانند به‌واقع معنای حقوقی واژه حضانت چیست؟ و شرایط آن بعد از جدایی والدین به چه صورت است؟ مشاور حقوقی به‌راحتی می‌تواند پاسخگوی شما باشد.

در پاسخ به سئوال اول باید بدانید مراقبت جسمی و روانی و توجه به تعلیم و تربیت فرزند، وظیفه و مسئولیتی است که فردی که حضانت کودک را برعهده می‌گیرد باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

از سوی دیگر بر اساس آنچه در قانون آمده است، حضانت هم حق و هم تکلیف والدین محسوب می‌شود و هر یک از آنها که حضانت کودک را برعهده می‌گیرد، حق ندارد از بار این مسئولیت شانه خالی کند یا دیگری را از حقوق خود نسبت به فرزند مشترک محروم سازد.

از سوی دیگر نیز والدین که حضانت را برعهده دارد حق ندارند مانع از دیدار فرزند با والد دیگر شود.

رهایی از کشمکش‌های خسته‌کننده حضانت

یکی از موضوعات حقوقی که مطرح است (و بسیاری از ما به دلیل نگرفتن مشاوره حقوقی یا از آنها بی‎اطلاع هستیم یا اشرف چندانی بر آن نداریم)، این است که برخی از والدین به دلیل ناآشنایی با آنچه قانون‌گذار مقرر کرده و بدون درخواست مشورت حقوقی از یک مشاور حقوقی، درگیر کشمکش‎های خسته‌کننده برای برعهده گرفتن مسئولیت نگهداری از فرزندشان می‌شوند.

بحث‌های بی‎سرانجام آن‌هم در سنی که دیگر نیاز به چنین مجادله‎هایی میان والدین نیست و به عبارتی آنها دیگر نقش زیادی در چنین تصمیمی ندارند؛ اشتباهی که بسیاری از پدران و مادران در چنین شرایطی به آن دچار می‎شوند.

به معنای دیگر، مشاوران حقوقی به شما خواهند گفت که حضانت شامل برعهده گرفتن مسئولیت فرزندان تا سن مشخصی می‌شود، اما بعدازاین سن، حضانت معنا ندارد و فرزندان از حضانت پدر یا مادر خارج می‌شوند و باید تصمیم بگیرند که با کدام‌یک از والدین خود می‌خواهند زندگی کنند.

آنچه شاهد هستیم این است که در مواردی به دلیل بی‌اطلاعی والدین و عدم استفاده از مشاوره حقوقی، حضانت تبدیل به سوژه‌ای برای بروز اختلاف جدید و پرتنش بین پدران و مادرانی می‎شود که دیگر زیر یک سقف نیستند.

مشاور حقوقی و قانونی برای عدم تبعیت از قانون حضانت!

اگر قبل از هر تصمیمی در زندگی درخواست مشورت حقوقی از یک مشاور حقوقی کنید می‌توانید راحت‌تر زندگی کنید.

در اینگونه موارد مشاوره حقوقی به شما کمک می‌کند تا درباره قوانین حضانت فرزند قبل از ازدواج اطلاع پیدا کرده و تبصره‌هایی را در نظر بگیرید.

در واقع قانون‌گذار با در نظر گرفتن شروطی دست هر یک از والدین را باز گذاشته تا در هنگام ازدواج این بند از قانون یا همان شرایط مقررشده برای حضانت فرزندان را کمی تغییر دهند.

احتمالا از خودتان می‎پرسید مگر این امکان وجود دارد؟ بله موضوع عجیبی نیست.

مشاور حقوقی به شما خواهد گفت که در صورتی‌ که زوج‌ها در سند ازدواج در قالب شرط مطرح ضمن عقد به این موضوع اشاره کنند که درباره حضانت فرزند بعد از طلاق و وضعیت نگهداری کودک یا کودکان خود از قاعده‎ای خاص پیروی کنند، دیگر الزامی به تبعیت از قانون در این مقوله نیست.

پس به همین راحتی و با یک مشورت حقوقی و البته در صورت وجود توافق، هر یک از دو طرف می‎توانند کفه سنگین ترازوی حضانت از فرزند را به سمت خود تغییر دهند، علاوه براین در صورتی‌ که طلاق نیز توافقی باشد پدر و مادر می‌توانند در توافق خود این موضوع را لحاظ کنند و هر یک به‌طور کامل این امر را به دیگری واگذار کند.

بسیاری از وکلا و مشاوران حقوقی می‌توانند درباره این موضوع به شما مشورت بدهند؛ ازجمله اپلیکیشن «سیدوک»، دست شما را برای انتخاب وکیل حاذق و با تجربه از بین صدها وکیل و مشاور حقوقی باز گذاشته و شما می‌توانید با این اپلیکیشن و با استفاده از امکانات متعدد آن‌ همچون تنظیمات مکانی و زمانی، وکیل و مشاور حقوقی خودتان را هر کجا که می‌خواهید ملاقات کنید.

جالب‌تر اینکه در سیدوک به شما ضمانت تغییر مشاور حقوقی (در صورت نارضایتی از یک مشاور خاص) و بازگشت وجه (در صورت مصالحه و انصراف و...) داده می‌شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha