• جمعه / ۲ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98120200713
  • خبرنگار : 71457

توافق کاهش خشونت در افغانستان از ۱۲ امشب اجرایی می‌شود

توافق کاهش خشونت در افغانستان از ۱۲ امشب اجرایی می‌شود

یک مسئول افغان اعلام کرد که توافق کاهش خشونت در افغانستان از ابتدای فردا (شنبه) وارد فاز اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، این مسئول تصریح کرد، توافق کاهش خشونت در این کشور به مدت یک هفته، از بامداد شنبه اجرایی می‌شود.

بر اساس این توافق، هیچ کدام از طرفین دست به خشونت نمی‌زنند. دو طرف در این مدت فعالیت‌های همدیگر را تحت نظارت خواهند داشت و موافقتنامه صلح میان آنان در روزهای پایانی ماه فوریه و یا اول مارس امضا خواهد شد.

در همین حال ورای امنیت ملی افغانستان نیز اعلام کرده کاهش خشونت‌ها از ۱۲ امشب شروع می‌شود.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان امروز جمعه به بی‌بی‌سی گفت این مرحله هفت روزه سراسری بوده و در برگیرنده سایر ولایات و شهرستانهای افغانستان خواهد بود.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان تاکید کرد که دولت افغانستان "آمادگی کامل برای استفاده اعظمی" از این مرحله را دارد.

فیصل گفت دولت افغانستان امیدوار است که این فرصت، زمینه ساز آتش بس دایمی در افغانستان باشد.

او گفت: نیروهای امنیتی آمادگی کامل را دارند تا از مردم، شهرها، و تاسیسات عام‌المنفعه دفاع کنند. امید ما این است که طالبان هم از این فرصت استفاده کنند تا بلاخره از این طریق بتوانیم به آتش‌بس دایمی برسیم.

پیشتر سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر، گفت که بر اساس گفتگوهای جاری صلح میان آمریکا و طالبان، دو طرف ابتدا در افغانستان آتش‌بس اعلام خواهند کرد و سپس تا پایان ماه جاری میلادی، موافقتنامه صلح به امضا خواهد رسید.

شاهین در یک گفتگوی تلفنی با بی‌بی‌سی گفته بود به زودی و همزمان با اعلام آتش‌بس، زمان امضای موافقتنامه نیز مشخص می‌شود. او گفت چند روز پیش از امضای موافقتنامه، فضای صلح آمیزی در افغانستان برقرار خواهد شد و آنها به آتش بس پایبند خواهند بود. او تاکید کرد که انتظار می‌رود توافقنامه صلح تا پایان این ماه امضا ‌شود.

منابع طالبان گفته بودند که ممکن است اعلامیه همین روز اول اسفند یا جمعه صادر شود و نخستین روز برقراری کاهش خشونت ممکن است ۲۲ فوریه (سوم اسفند) باشد. به گفته این منابع، وضعیت صلح‌آمیز یک هفته ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha