• شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98120301652
  • خبرنگار : 71129

سازمان ملل: طی ۱۰ سال بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند

سازمان ملل: طی ۱۰ سال بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند

در گزارش سازمان ملل آمده که افغانستان در ۱۰ سال گذشته تلفات زیاد انسانی تجربه کرده به عبارتی بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی کشته شده یا آسیب دیده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش هیئت کمک رسان سازمان ملل امروز (شنبه) در حالی منتشر شد که توافق یک هفته‌ای کاهش خشونت بین آمریکا و طالبان اجرایی شد و راه برای امضای توافق صلح ۲۹ فوریه که واشنگتن امیدوار است به جنگ طولانی مدت در افغانستان پایان دهد، هموار می‌شود.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گفت:‌ تقریبا هیچ‌یک از غیرنظامیان افغانستانی از این خشونت‌ها در کشورشان جان سالم به در نبرده‌اند. بر تمامی طرف‌های درگیر واجب و ضروری است که این فرصت را غنیمت شمرده و درگیری و نبرد را متوقف کنند تا صلح در افغانستان بادوام بماند. زندگی غیرنظامیان باید مورد حفاظت قرار گیرد و تمامی تلاش‌ها برای برقراری صلح انجام پذیرد.

سال گذشته میلادی یک کاهش اندک در تعداد غیرنظامیان آسیب دیده یا کشته شده در جریان درگیری‌ها در افغانستان وجود داشت. هیئت کمک رسان سازمان ملل همچنین در گزارش خود آورده که تلفات ناشی از حملات داعش است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، ۳۴۹۳ غیرنظامی در سال گذشته میلادی کشته و ۶۹۸۹ تن نیز زخمی شده‌اند. درحالیکه تعداد کمتری از غیرنظامیان توسط نیروهای داعش کشته یا زخمی شده‌اند، تعداد بیشتری از غیرنظامیان به دست طالبان و نیروهای امنیتی افغان و متحدان آمریکایی آنها آسیب دیده یا کشته شده‌اند.

این گزارش همچنین آورده است، یک رشد ۲۱ درصدی تلفات غیرنظامیان از سوی طالبان و رشد ۱۸ درصدی تلفات از سوی نیروهای امنیتی افغان و متحدان آمریکایی که سال گذشته میلادی بمب‌های بیشتری از ۲۰۱۳ بر سر مردم انداخته‌اند، دیده می‌شود.

میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: تمامی طرف‌های درگیر باید اصول مهم تمایز، تناسب و احتیاط را به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان رعایت کنند. نیروها باید اقدامات ضروری را برای جلوگیری از کشته شدن زنان، کودکان، پسران و مردان توسط بمب‌ها، خمپاره‌ها، راکت‌ها و مین‌ها انجام دهند. غیر از این باشد، غیرقابل قبول است.

کاهش خشونت هفت روزه اواسط جمعه شب آغاز شده است و اگر ادامه داشته باشد، به امضای توافق صلح بادوام بین آمریکا و طالبان می‌انجامد.

زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان از جانب واشنگتن این توافق را امضا می‌کند. این توافق صلح شامل تضمین‌های طالبان است که افغانستان برای حملات علیه آمریکا یا متحدانش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha