• سه‌شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 98120604767
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

ایسنا از آخرین وضعیت چهارمحال‌وبختیاری گزارش می‌دهد؛

خسارت به راه ارتباطی ۱۵ روستای بخش بازفت/ تردد امکانپذیر نیست

خسارت به راه ارتباطی ۱۵ روستای بخش بازفت/ تردد امکانپذیر نیست

ایسنا/چهارمحال و بختیاری از چند روز گذشته سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از بارش‌های سیل‌آسا در استان‌های جنوبی کشور از جمله چهارمحال و بختیاری، لرستان، خوزستان و ... خبر داد، به همین منظور چند روز اخیر جلسه ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری به ریاست استاندار برای سنجش میزان آمادگی دستگاه‌های اجرایی، خدمات‌رسان و امدادی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، چهارمحال و بختیاری به‌علت وجود رودخانه‌های خروشان از جمله زاینده‌رود، دز و کارون در معرض وقوع سیلاب در بارش‌های شدید قرار دارد، بنابراین نیاز است دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیل در این استان تدابیر لازم را قبل از آغاز بارش و در حین بارش داشته باشند.

ورود سامانه بارشی سیل‌آسا به چهارمحال و بختیاری

شاهرخ پارسا مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری چهارم اسفندماه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری از ورود یک سامانه بارشی فعال به استان از روز دوشنبه خبر داده بود و اظهار کرد: این سامانه بارشی از دریای سرخ وارد استان می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه بارشی پرفشار از شمال غرب وارد چهارمحال و بختیاری می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود در ۲ روز آینده با بارش بیش از ۱۵۰ میلی‌متری باران و برف در کوهرنگ مواجه باشیم، همچنین با افزایش دما و ذوب برف در روز پنج‌شنبه شاهد جاری شدن روان آب‌ها به سمت رودخانه خرسان و کارون ۴ باشیم و وقوع سیلاب در چند روز آینده دور از انتظار نیست.

هشدار استاندار به دستگاه‌های اجرایی برای آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی سیل در چهارمحال و بختیاری

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به هشدار وقوع سیلاب در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: پیش‌بینی ۱۵۰ میلی‌متر بارش باران و برف در استان از سوی سازمان هواشناسی اعلام شده است، دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی کامل برای این مسئله را داشته باشند.

وی اضافه کرد: نیاز است بخشی از آب سدها برای جلوگیری از سرریز شدن رها و مسیل رودخانه‌ها لایروبی شود، همچنین دستگاه‌های خدمات‌رسان نسبت به اعزام نیرو و تجهیزات به نقاط حادثه‌خیز از آغاز بارش‌ها آمادگی لازم را داشته باشند.

عباسی خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای تأمین آذوقه روستاهای در معرض خطر قطع ارتباط در سیل روزهای آتی از طریق جمعیت هلال‌احمر اندیشیده شود.

تمهیدات لازم برای سرریز سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری صورت گرفته است

علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدامات اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در خصوص پیش‌بینی وقوع سیل در استان، اظهار کرد: خوشبختانه برای ۱۰۰ سد خاکی در استان پیش‌بینی‌های لازم برای سرریز آن‌ها در بارندگی‌های پیش رو صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در بارش‌های  فروردین‌ماه چند سد خاکی در حالت بحرانی قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: ارتفاع سد گنج حدود ۱.۵ متر افزایش یافت، همچنین سد چلیچه و امیرآباد نیز مورد بهسازی و تعمیر قرار گرفت.

تخلیه ۲ روستا در شهرستان کوهرنگ

مرتضی زمانپور مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا از تخلیه روستای محمودآباد  و دره شیخ‌عالی در شهرستان کوهرنگ خبر داد و اظهار کرد: تخلیه روستای نعل‌اشکنان نیز در صورت افزایش شدت بارندگی برای جلوگیری از آسیب به ساکنان در دستور کار قرار دارد و به ساکنان روستا نیز تذکرات لازم داده شده است.

وی با بیان اینکه طبق اطلاعیه سازمان هواشناسی شدت بارش‌ها امشب و صبح فردا پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان در آماده‌باش کامل قرار دارند و جمعیت هلال‌احمر نیز در مناطق حادثه‌خیز از روز گذشته مستقر شده است.

تداوم بارش‌ها تا روز چهارشنبه در استان/ بارش ۲۰۰ میلی‌متر باران در شهرستان کوهرنگ از ۲۴ ساعت گذشته

مهرداد قطره معاون پیش‌بینی و هواشناسی چهارمحال و بختیاری  در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سامانه بارشی که هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری فعال است، اظهار کرد:  بارش‌های فعال در سطح استان تا ظهر چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این سامانه بارشی  به صورت باران کلیه نقاط استان را در برخواهد گرفت و عمده بارش‌های این سامانه در شهرستان کوهرنگ خواهد بود و با باد شدید به‌همراه رعد و برق پیش‌بینی شده است.

قطره ادامه داد: میزان بارش‌ها تاکنون در سطح استان به ۷۰ میلی‌متر و در شهرستان کوهرنگ به ۲۰۰ میلی‌متر رسیده ‌است.

 معاون پیش‌بینی و هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: پس از خروج این سامانه بارشی از استان  طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه بین ۲ تا ۳ درجه افزایش دما داریم.

اختصاص بالگرد برای امدادرسانی هوایی در سیل

سیداحمد مرتضوی‌فرد مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اخطاریه سازمان هواشناسی مبنی وقوع بارش‌های سیل‌آسا در استان، اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر آمادگی لازم برای امدادرسانی در زمان وقع سیل را دارد.

وی با بیان اینکه انبارهای امدادی استان تجهیز شده است، خاطرنشان کرد: همچنین این استان آمادگی امدادرسانی به استان‌های مجاور از جمله خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد را دارد.

مرتضوی‌فرد ادامه داد: بالگرد برای امدادرسانی هوایی در صورت مساعد بودن هوا نیز در نظر گرفته شده است.

تمامی محورهای چهارمحال و بختیاری لغزنده هستند

غلامعلی نوربخش رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: در حال حاضر کلیه جاده‌ها و گردنه‌ها در چهارمحال و بختیاری لغزنده هستند.

وی به رانندگان توصیه کرد:  با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی در جاده‌ها تردد کنند.

استقرار استاندار چهارمحال و بختیاری برای مدیریت میدانی در کوهرنگ

همچنین اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری برای مدیریت میدانی کاهش خطرات ناشی از سیلاب و آماده‌سازی امکانات و زیرساخت‌های کوهرنگ در برابر سیل احتمالی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به عنوان فرمانده ستاد مدیریت بحران به همراه مدیران ستادی در این شهرستان مستقر شد و تا پایان بحران در این منطقه حضور دارند.

معاون اول رئیس جمهور پیگیر آمادگی چهارمحال و بختیاری در برابر سیلاب پیش‌رو شد

معاون اول رئیس جمهور در ارتباط تلفنی با استاندار چهارمحال و بختیاری پیگیر آمادگی چهارمحال و بختیاری در برابر سیلاب پیش‌رو شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به احتمال وقوع پدیده سیلاب در استان، گفت: تمامی نیروهای عضو شورای هماهنگی مدیریت این استان در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند و برای مقابله با هرگونه سیلاب احتمالی ناشی از این موج بارندگی در چهارمحال و بختیاری ۴۲ گروه راهداری، ۲۹۷ دستگاه انواع ماشین‌آلات، ۴۶۰ نیروی انسانی، ۲۰ پایگاه جمعیت هلال احمر و ۵۳ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در استان به حالت آماده‌باش کامل درآمده است.

اقبال عباسی تاکید کرد: علاوه بر آماده‌باش شورای هماهنگی مدیریت چهارمحال و بختیاری برای مقابله با پدیده احتمالی جاری شدن سیلاب در این استان، مرخصی تمامی اعضای این شورا لغو شده است.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی ورود سامانه بارشی پر قدرت به چهارمحال و بختیاری تخلیه دو روستای "محمودآباد" و "دره‌شیخ‌عالی" شهرستان کوهرنگ با فوریت انجام شد.

عباسی تصریح کرد: با توجه به تاکید فرمانداران شهرستان‌های ۱۰ گانه استان، لایروبی سریع رودخانه‌های این استان در دستورکار قرار گرفت.

تخلیه ۸ روستای شهرستان کوهرنگ در دستور کار قرار گرفت

فرماندار کوهرنگ با اشاره به خسارات سیل به اراضی کشاورزی در این شهرستان گفت: به ۸ روستای در معرض خطر جهت تخلیه ساکنان در این شهرستان اخطاریه‌های لازم صادر شده است.

هوشنگ مصطفوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از روز گذشته حدود ‭۱۲۵‬ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه هواشناسی شهرستان کوهرنگ ثبت شده است، اظهار کرد: انتظار بارش ‭۱۰۰‬ میلی‌متری باران تا صبح فردا در این شهرستان وجود دارد.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه هیچ حادثه جانی و مالی در پی بارش‌های سیل‌آسا در شهرستان کوهرنگ وجود نداشته است، افزود: بخش زیادی از اراضی کشاورزی، جاده‌های مواصلاتی و تعدادی از مزارع پرورش  ماهی این شهرستان در سیلاب ۲۴ گذشته دچار خسارت شده‌اند.

وی با بیان اینکه به ۸ روستای در معرض خطر جهت تخلیه ساکنان اخطاریه‌های لازم صادر شده است، گفت: روستاهای  نعل‌اشکنان، میان‌رودان، دره‌شیخ عالی، دهنو سفلی، محمودآباد، دزک سرچشمه و ... از جمله روستاهای در معرض خطر شهرستان کوهرنگ است که تعدادی تخلیه و تعدادی دیگر با شدت گرفتن بارش‌ها ساکنان در مدارس، حسینه‌ها و مساجد اسکان داده می‌شوند.

مصطفوی اضافه کرد: رانندگان از سفرهای غیرضروری به شهرستان کوهرنگ خودداری کنند و در صورت لزوم تجهیزات ایمنی سفرهای زمستانه را به همراه داشته باشند.
فرماندار کوهرنگ اضافه کرد: تمامی محورهای مواصلاتی در این شهرستان باز و تردد در آن‌ها در جریان است.

وی در پایان با اشاره به حضور استاندار، تعدادی از مدیران کل و معاونان ستادی استاندار در این شهرستان جهت رصد میدانی فعالیت‌های اعضای ستاد مدیریت بحران، یادآور شد: هم‌اکنون تیم مدیریت بحران در بخش صمصامی مستقر هستند.

جاده مواصلاتی بخش لبد بازفت بسته شد

سروش ظاهری، بخشدار بازفت شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با ایسنا از حل مشکل قطعی برق در بخش بازفت خبر داد و اظهار کرد: به‌علت بارش شدید باران و وزش باد برق برخی از مناطق شهرستان کوهرنگ و فارسان دچار قعطی شد.

بخشدار مرکز بازفت با بیان اینکه به‌علت ریزش بهمن جاده مواصلاتی بخش لبد بسته شده است، خاطرنشان کرد: راهداران در حال بازگشایی این محور هستند.

وی با اشاره به طغیان رودخانه‌ها در شهرستان کوهرنگ، یادآور شد: تمامی دستگاه‌های اجرایی در آماده‌باش کامل هستند.

طغیان رودخانه بازفت/ آب وارد تعدادی از منازل مسکونی شده است

فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه رودخانه‌های این شهرستان هم‌چنان پرمخاطره هستند، گفت: تعدادی از خانه‌های اطراف رودخانه بازفت تحت تأثیر طغیان این رودخانه قرار گرفتند و آب باران وارد منازل ساکنان روستاهای پایین دست شده است.

هوشنگ مصطفوی در گفت‌وگو با ایسنا از بارش ۲۵۰ میلی باران در ۲۴ ساعت گذشته در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ خبر داد و اظهار کرد: میانگین بارش در این شهرستان حدود ۱۹۰ میلی‌متر بوده است.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه سیلاب خسارات فراوانی به منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و جاده‌های مواصلاتی وارد کرده است، گفت: میزان دقیق خسارات پس از پایان بارش‌ها برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲ روستای در معرض خطر به طور کامل تخلیه شد، افزود: ساکنان منازلی که در خانه‌های ناایمن سکونت داشتند در مناطق امن روستا و خانه‌های اقوام اسکان داده شدند.

مصطفوی با تأکید بر اینکه سیلاب ۲۴ ساعت گذشته هیچ‌گونه خسارت جانی در شهرستان کوهرنگ نداشت، خاطرنشان کرد: امدادگران جمعیت هلال‌احمر به صورت ۲۴ ساعته در حال امدادرسانی به آسیب‌دیدگان در سیل هستند و  آذوغه به اندازه کافی در بین ساکنان مناطق در معرض خطر سیلاب توزیع شده است.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه رودخانه‌های این شهرستان هم‌چنان پرمخاطره هستند، عنوان کرد: تعدادی از خانه‌های اطراف رودخانه بازفت تحت تأثیر طغیان این رودخانه قرار گرفتند و آب باران وارد منازل ساکنان روستاهای پایین دست شده است.

وی در خصوص وضعیت سدهای خاکی در شهرستان کوهرنگ، خاطرنشان کرد: دریچه و سرریز سدها باز است و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای برای رسیدگی به وضعیت رودخانه چمن گلی در منطقه حضور دارد.

مشکلی برای تردد در محورهای چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر مشکلی برای تردد در محورهای استان وجود ندارد و تردد روان انجام می‌شود.

سرهنگ غلامعلی نوربخش در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تمامی محورها و گردنه‌های برف‌گیر استان باز بوده و مشکلی برای تردد وسایل نقلیه وجود ندارد.

نوربخش خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر در سطح استان مسدودیت و لغزندگی جاده در سطح استان  وجود ندارد.

بازگشایی محور روستای بیدکل در شهرستان فارسان

فرماندار فارسان با اشاره به ریزش بخشی از جاده مواصلاتی روستای بیدکل در شهرستان فارسان در پی بارش‌های سیل‌آسا، گفت: با تلاش راهداران این محور نیز بازگشایی شد.

مرداس طاهری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت بارش در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان فارسان، اظهار کرد: در ۲ روز گذشته حدود ۷۰ میلی‌متر باران در ایستگاه هواشناسی فارسان ثبت شده است.

فرماندار فارسان از مرتفع شدن قطعی برق در این شهرستان توسط نیروهای فنی شرکت توزیع نیروی برق در کوتاه‌ترین زمان خبر داد و افزود: این قطعی برق شب گذشته به علت مشکلات شبکه ۴۰۰ کیلو وات بود.

وی با اشاره به ریزش بخشی از جاده مواصلاتی روستای بیدکل در شهرستان کوهرنگ در پی بارش‌های سیل‌آسا، خاطرنشان کرد: با تلاش راهداران این محور نیز بازگشایی شد.

طاهری در پایان با اشاره به لایروبی رودخانه‌های شهرستان فارسان قبل از آغاز بارندگی‌ها، گفت: این مسئله موجب شد که در بارندگی‌های ۲ روز گذشته خطری این شهرستان را تهدید نکند.

کوهرنگ؛ رکورددار بارش‌های اخیر در کشور

معاون پیش‌بینی و توسعه هواشناسی چهارمحال و بختیاری از بیش‌ترین بارندگی کشور طی ۴۸ ساعت گذشته در شهرستان کوهرنگ خبر داد.

مهرداد قطره  در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: طی ۴۸ ساعت گذشته شهرستان کوهرنگ با ۱۸۸ میلی‌متر بارندگی بیش‌ترین بارش را در سطح کشور و بروجن با ۱۸ میلی‌متر بارندگی کم‌ترین میزان بارندگی در سطح استان را  به ثبت رساند.

وی با اشاره به میزان بارندگی در شهرکرد، افزود: طی ۴۸ ساعت گذشته میزان بارندگی در شهرکرد به ۳۱ میلی‌متر رسیده است.

قطره با بیان اینکه سامانه بارشی در کوهرنگ تا عصر امروز به صورت برف و باران ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: در سایر نقاط استان شاهد بارندگی نخواهیم بودبلکه سرعت وزش باد در سطح استان به ۸۰ کیلومتر بر ساعت و در کوهرنگ به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

وی در ادامه تأکید کرد: پس از عبور این سامانه بارشی از استان، دمای هوای استان بین ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد داشت.

قطره با اشاره به سردترین و گرم‌ترین نقاط استان، خاطرنشان کرد: لردگان دیروز بعدازظهر با دمای ۱۶ درجه بالای صفر گرم‌ترین و کوهرنگ با دمای یک درجه زیر صفر سردترین نقاط استان گزارش شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اعلام اینکه میزان متوسط بارش‌های استان از ابتدای سال زراعی به  ۳۲۰ میلی‌متر رسیده است، بیان کرد: بارش‌های استان نسبت به میانگین بلند مدت ۱۷ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

تخریب دکل‌های روشنایی و بی‌سیم در محورهای مواصلاتی/ اسکان سرنشینان ۳۶ خودرو در راهدارخانه‌ها

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره‌‎کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: بارش‌های اخیر و وزش باد شدید به دکل‌های روشنایی و دکل‌های بی‌سیم راهداری محورهای مواصلاتی خسارتی را وارد کرده است و بسیاری از این دکل‌ها تخریب شده‌اند.

محمد حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فعالیت‌های راهداران از ۲۴ ساعت گذشته، اظهار کرد: راهداران به ۳۶ خودروی گرفتار در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری امدادرسانی و سرنشینان  آن‌ها را در راهدارخانه‌ها اسکان دادند.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین از آغاز بارش‌ها ۴ حادثه رانندگی در سطح محورهای استان رخ داد که ماشین‌آلات راهداری اقدام به امدادرسانی به حادثه‌دیدگان کردند.

وی با اشاره به ریزش کوه در برخی از محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری در پی بارش‌های سیل‌آسا، خاطرنشان کرد: در ۲۶ نقطه از این محورها عملیات ریزش‌برداری انجام شد، همچنین ۵۷ مورد هدایت آب‌های سطحی از محورها توسط راهداران صورت گرفت.

حسین‌پور در پایان توضیح داد: بارش‌های اخیر و وزش باد شدید به دکل‌های روشنایی و دکل‌های بی‌سیم راهداری محورهای در مواصلاتی خسارتی را وارد کرده است و بسیاری از این دکل‌ها تخریب شده‌اند.

خسارت به راه ارتباطی ۱۵ روستای بخش بازفت/ تردد امکانپذیر نیست

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: مسیر دسترسی به دهستان موگویی دچار خسارات فراوانی شده است و تردد به کندی انجام می‌شود، همچنین راه ارتباطی ۱۵ روستای بخش بازفت نیز دچار خسارت شده است و تردد امکانپذیر نیست.

مرتضی زمانپور در گفت‌وگو با ایسنا از بارش ۱۹۰ میلی‌متری باران در شهرستان کوهرنگ خبر داد و اظهار کرد: بارش باران خسارات فراوانی را به زیرساخت‌ها، مزارع کشاورزی، خانه‌های روستای، پل‌ها و محورهای مواصلاتی وارد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مسیر دسترسی به دهستان موگویی دچار خسارات فراوانی شده است و تردد به کندی انجام می‌شود، همچنین راه ارتباطی ۱۵ روستای بخش بازفت نیز دچار خسارت شده است و تردد امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه ۱۲ خانوار در چمن‌گلی در پی طغیان رودخانه در محاصره آب قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: با همکاری نیروهای امدادی آب تخلیه و با فرونشست آب مشکل تا حدودی مرتفع شد.

زمانپور با بیان اینکه سامانه بارشی عصر امروز چهارمحال و بختیاری را ترک می‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر بارش برف در گردنه چری و شاه‌منصوری ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha