• سه‌شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98120604909
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک روان شناس اجتماعی مطرح کرد

بزرگ نمایی درباره کرونا آمادگی روانی برای ابتلا به آن را بالا می برد

بزرگ نمایی درباره کرونا آمادگی روانی برای ابتلا به آن را بالا می برد

ایسنا/اصفهان یک روان شناس اجتماعی با بیان اینکه وقتی درخصوص یک بیماری بزرگ نمایی می شود، آمادگی روانی برای ابتلا به آن نیز بالا می رود، گفت: مهمترین آثار روانی انتشار اخبار مربوط به ویروس کرونا این است که با حجم زیادی از اختلال های اضطرابی از جمله وسواس مواجه می شویم.

محسن عزتی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به لزوم پرداختن از ابعاد مختلف به موضوع تأثیر انتشار اخبار مربوط به کرونا در جامعه، اظهار کرد: انتشار اخبار مربوط به کرونا می تواند از بعد روان شناسی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سرمایه اجتماعی در جامعه تأثیرگذار باشد.

وی نیاز به امنیت را یکی از نیازهای اساسی مردم و در سطح دوم بعد از نیازهای فیزیولوژیک دانست و افزود: زمانی که امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی وجود نداشته باشد افراد دچار اضطراب می شوند، به ویژه زمانی که اتفاق خاص یا بحرانی رخ می دهد و آثار و تبعات بیشتری در جامعه به همراه دارد.

پخش اخبار منفی با ضریب نفوذ و گستردگی بیشتر در جامعه

عزتی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا یک موضوع بین المللی است و فقط مربوط به کشور ما نیست، تصریح کرد: متاسفانه از آن جا که سرمایه اجتماعی در جامعه ما طی سال های اخیر به دلایل مختلف کاهش و یافته شاهد این هستیم که اخبار منفی با ضریب نفوذ و گستردگی بیشتری در سطح جامعه پخش می شود، این درحالی است که متاسفانه متولی خاصی نیز برای تلاش جهت کاهش اضطراب عمومی وجود ندارد و هرکسی در گسترش این اخبار منفی سهمی دارد.

وی با اعتقاد براینکه باید مانع انتشار بیش از حد اخبار منفی و اضطراب آور در جامعه شد، افزود: رسانه ها، سمن ها، کنشگران اجتماعی و مدیران و مسئولان همه در این زمینه نقش دارند. متاسفانه مدیران و مسئولان با تناقض ها و اظهارنظرهای متفاوت باعث کاهش اعتماد مردم می شوند، اما نقش رسانه ها و کارشناسان این است که اطلاعات درست را در اختیار مردم قرار دهند و مردم هم به آنها اعتماد کنند.

این روان شناس اجتماعی با اعتقاد براینکه آثار روانی شیوع ویروس کرونا حتی پس از کنترل آن، دامنگیر جامعه ما خواهد شد، گفت: مهمترین آثار روانی ویروس کرونا این است که با حجم زیادی از اختلال های اضطرابی از جمله وسواس مواجه می شویم که باید برای آن فکری کنیم.

بزرگ نمایی درباره کرونا آمادگی روانی برای ابتلا به آن را بالا می برد

عزتی در خصوص دیگر آثار روانی ویروس کرونا، گفت: همانطور که وقتی وضعیت بیولوژیکی بدن ضعیف باشد سیستم ایمنی ضعیف و فرد بیشتر دچار بیماری می شود، از بعد روانی هم اضطراب، ترس، دلشوره و نگرانی داشته باشد باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود. در عین حال که باید حتماً توجه داشته باشیم وقتی درخصوص یک بیماری بزرگ نمایی می شود، آمادگی روانی برای ابتلا به آن نیز بالا می رود.

وی با تأکید براینکه باید روحیه مردم را تقویت کرد و از میزان ترس و نگرانی آن ها کاست، تصریح کرد: کرونا مثل بسیاری از ویروس های دیگر همچون مرس، سارس و ابولا دوره ای دارد که گذر خواهد کرد، ضمن اینکه ویروس کرونا باعث فوت همه گروه های سنی و افراد نمی شود و بسیاری از افراد پس از آن بهبود پیدا می کنند.

حفظ خونسردی برای مقابله سیستم ایمنی بدن با بیماری

این روان شناس اجتماعی حفظ خونسردی و آرامش را برای همه افراد جامعه ضروری دانست و افزود: حفظ خونسردی حتی درصورتی که مبتلا به بیماری شویم اهمیت دارد، تا سیستم ایمنی بدن بتواند به خوبی با بیماری مقابله کند، درحالی که وقتی دچار اضطراب و ترس و نگرانی باشید بدن به خوبی نمی تواند با بیماری مقابله کند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما آلودگی هوا هرسال باعث بیماری و حتی فوت افراد بسیاری می شود اما واکنشی نسبت به آن صورت نمی گیرد، گفت: در شرایط فعلی هر شهروند وظیفه شناس باید به حفظ آرامش جامعه کمک کند تا این دوره را پشت سر بگذاریم. مسئولان نیز مردم را محرم خود بدانند و اطلاعات درست را به موقع در اختیار آنها بگذارند تا مردم بتوانند به آنها اعتماد کنند، این موارد دست به دست هم می دهد تا به خوبی از این وضعیت عبور کنیم.

اخبار منفی برای سلامت روانی جامعه مضر است

عزتی با بیان اینکه متأسفانه برخی رسانه ها مدام در حال مخابره اخبار منفی هستند، گفت: پیشگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا بسیار مهم است، اما همین موضوع هم نباید طوری انتقال داده شود که باعث اضطراب جامعه شود.

این روان شناس اجتماعی با بیان اینکه انتشار اخباری از بهبود یافتگان و کنترل بیماری در این شرایط به حفظ روحیه مردم کمک زیادی می کند، گفت: تمرکز روی کرونا به خاطر جدید بودن آن است، اما متأسفانه ما به اخبار منفی عادت کرده ایم و این موضوع برای سلامت روانی جامعه مضر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha