• شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۳:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98120706011
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل بین‌المل:

ظرفیت دیپلماسی پارلمانی، فراتر از جلسات رسمی است

ظرفیت دیپلماسی پارلمانی، فراتر از جلسات رسمی است

یک کارشناس مسائل بین الملل با اعتقاد بر این که دیپلماسی پارلمانی نباید محدود به برگزاری نشست اتحادیه بین‌المجالس یا ایجاد هیات‌های دوستی مشترک بین پارلمان‌ها شود، گفت: دیپلماسی پارلمانی ظرفیت بیشتری دارد و از آن می‌توان به عنوان ریل گذاری برای بازیگران عرصه سیاست خارجی در حوزه روابط بین‌الملل و چگونگی بهره‌گیری از فرصت‌ها استفاده کرد.

اصغر زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که یکی از ابعاد دیپلماسی در هر کشوری که می‌تواند در عرصه روابط خارجی موثر و تاثیرگذار باشد ، دیپلماسی پارلمانی به عنوان یکی از اعضای سه گانه حاکمیتی در کشورهاست گفت: متاسفانه به دیپلماسی پارلمانی در کشور به صورت محدود توجه شده است و غالبا از آن به عنوان شرکت در نشست‌هایی چون اتحادیه بین المجالس یا برگزاری نشست های هیات های دوستی پارلمانی یاد می‌شود در حالی که این فعالیت‌های روتین و رسمی فقط بخشی از دیپلماسی پارلمانی است و این نوع دیپلماسی از ظرفیت‌های گسترده تری در کنار دیپلماسی رسمی و عمومی برخوردار است.

وی با بیان این که دیپلماسی پارلمانی می‌تواند ریل گذاری در عرصه سیاست خارجی کشور  را مدیریت و رهبری کند ، گفت: به نظرم یکی از اولویت‌ها در حوزه دیپلماسی پارلمانی کشور چگونگی برخورد و مقابله با تحریم‌ها و فشارهایی است که از سوی نظام سلطه  علیه کشور تحمیل می‌شود، در واقع در حوزه دیپلماسی پارلمانی می‌توانیم با ریل گذاری مناسب و استفاده بهینه از این نوع دیپلماسی تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کنیم.

زارعی با تاکید بر این که در دنیای کنونی سیاست در خدمت اقتصاد است و نه اقتصاد در خدمت سیاست، ادامه داد: دیپلماسی پارلمانی با در نظر گرفتن این موضوع می‌تواند با سیاست گذاری دقیق در کنار دو قوه مجریه و قضاییه نقشی راهبردی برای کاهش فشارهای حداکثری نظام سلطه بر اقتصاد ایران داشته باشد و در عرصه مدیریت این تحریم‌ها اثرگذار باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز امیدواری کرد که در مجلس یازدهم شاهد فعالیت دیپلماسی پارلمانی فراتر از چارچوبی باشیم که در طی این سال‌ها در قالب انجام جلسات روتین و رسمی انجام شده است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha