• شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 98121007295
  • منبع : نمایندگی مازندران

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان نوشهر:

سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی دارد

سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی دارد

ایسنا/مازندران کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان نوشهر با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی دارد، گفت: سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری بیماری‌هایی از جمله ‌ آنفلوآنزا، سرماخوردگی و در حال حاضر کرونا دارد.

ریحانه شهرستانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بهترین تغذیه در زمان شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: ویروس عامل ابتلا به بیماری کرونا است اما بیماری‌های زمین‌ای مانند دیابت، بیماری‌های ریوی، قلبی، نداشتن تغذیه درست، کمبود ریز مغذی‌هایی مانند ویتامین‌های A،  D،  C و نقش سیستم ایمنی بدن می‌تواند احتمال ابتلای به بیماری را افزایش دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد که کمبود این ریز مغذی‌ها نباشد، تصریح کرد: با مصرف روزانه منابع غذایی دارای ویتامین c مانند سبزی‌هایی همچون انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز، فلفل دلمه‌ای، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه فرنگی و سالاد و میوه‌های حاوی ویتامین C مانند پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و کیوی می‌توان تا حد زیادی مقاومت بدن را افزایش داد.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر با اشاره به اینکه هویج و کدو حلوایی و سبزی‌های تیره مانند اسفناج و برگ چغندر منابع خوب ویتامین A هستند، گفت: به‌طور کلی برای پیشگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه سه واحد از گروه سبزیجات به جزء نشاسته‌ای و دو واحد میوه باید استفاده شود.

شهرستانی‌فر خاطرنشان کرد: کسانی که مبتلا به دیابت و بیماری‌های دیگر هستند احتمال اینکه ویروس در آن‌ها به شدت خود را نشان دهد، وجود دارد.

وی با بیان اینکه کودکان زیر ۵ سال، مادران باردار، سالمندان و بیمارانی که در حال استفاده از داروهای کورتونی هستند، بیشتر در معرض خطر هستند، افزود: باید جلوی ورود ویروس در این افراد گرفته شود که این‌ها نیاز به یک سری توصیه‌های تغذیه‌ای دارند که باید هر روز سعی کنند سبزی و سالاد به همراه آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند همچنین از کدو حلوایی در برنامه غذایی خود داشته باشند و مصرف پیازچه خام به دلیل ویتامین C همراه غذا توصیه می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با تاکید بر اینکه از مصرف سوسیس، کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین بایداجتناب شود، بیان کرد: استفاده از منابع پروتئین در غذاهای روزانه مثل حبوبات و تخم مرغ دارای اهمیت زیادی است.

شهرستانی‌فر عنوان کرد: کمبود ریز مغذی‌هایی مانند آهن و روی هم می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی شود که باید غذاهایی که دارای منابع ریز مغذی مانند حبوبات، شیر، لبنیات، سبزی های برگ سبز، و انواع خشکبار استفاده شود.

وی یادآور شد: از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده مانند تخم مرغ و نیمرو عسلی و کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند، باید خوداری شود.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان نوشهر  خاطرنشان کرد: در صورتی که علائم سرماخوردگی مشاهده شد، از غذاهای آبکی مانند سوپ و آش همراه با آب لیمو تازه و مایعات گرم، جوانه گندم، ماش و شبدر استفاده کنید چراکه حاوی ویتامین C  هستند و از میوه‌هایی که آنتی اکسیدان زیادی دارند مانند انار، پرتقال تو سرخ و گریپ فروت استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.