• شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 98121007415
  • خبرنگار : 50184

چه زمان در تمرینات ورزشی آب بنوشیم؟

چه زمان در تمرینات ورزشی آب بنوشیم؟

ایسنا/کرمانشاه به گفته یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، ورزشکاران از 30 تا 60 دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی باید نوشیدن آب را شروع کنند.

روح الله فریادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت نوشیدن آب قبل، حین و بعد از انجام تمرینات ورزشی، اظهار کرد: حدود 66 درصد بدن انسان‌ها را آب تشکیل می‌دهد و باتوجه به اینکه حین انجام تمرینات ورزشی حجمی از این آب به واسطه بالا رفتن درجه حرارت بدن تبخیر شده و از بین می‌رود، بنابراین نوشیدن آب در تمرینات ورزشی را باید جدی بگیریم.

وی بابیان اینکه نوشیدن آب بنا به نوع تمرینات ورزشی، دما و شرایط آب و هوایی در هر منطقه‌ای برای ورزشکاران متفاوت است، تصریح کرد: زمانی که آب می‌نوشیم، حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد که این آب جذب بدن شود، بنابراین از نزدیک به 30 دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی باید نوشیدن آب را شروع کنیم.

مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرا مردان ایران افزود: اگر قرار است تمرینات سخت یا مسابقه‌ای مانند فوتبال، هندبال و ... که میزان تحرک بالایی دارد را انجام دهیم، در فاصله زمانی 30 دقیقه مانده به شروع تمرین باید هر 10 دقیقه یک بار نیم لیوان آب نوشیده شود، در غیر اینصورت می‌توان همان 30 دقیقه قبل از شروع تمرین آب نوشید.

وی تصریح کرد: در حین انجام تمرینات ورزشی نیز ورزشکار باید طی مدت 15 تا 20 دقیقه حداقل 200 سی سی مصرف آب داشته باشد، تا بتواند آب تبخیر و تعریق شده بدنش را جبران کند.

فریادی تاکید کرد: البته باتوجه به اینکه تعریق مردان در حین انجام تمرینات ورزشی بیش از زنان است، توصیه می‌کنیم مردان بیشتر آب مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر قرار است ورزشکار برای حدود یک ساعت یا بیشتر ورزش کند، در رشته‌های سنگینی مانند فوتبال نزدیک 750 تا 1000 میلی لیتر آب بدنش را از دست می‌دهد، لذا تنها  آب نوشیدن کافی نیست.

مربی بدنسازی تیم ملی هندبال نوجوان ایران عنوان کرد: در تمرینات سختی که بیش از یک ساعت طول می‌کشد، باید نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات بالا مثل ترکیب آب و عسل، آبمیوه‌های طبیعی و یا میوه له شده مانند موز سبز و انبه را همراه آب مصرف کرد.

وی به اشتباه برخی ورزشکاران در ریختن آب لیمو داخل آب مصرفی‌شان حین انجام تمرینات ورزشی هم اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود در آبی که حین تمرین مصرف می‌شود با این ذهنیت که می‌تواند باعث تسریع در چربی سوزی شود، آب لیمو ریخته شود، چراکه آب لیمو اسیدی است و باعث ایجاد اسیدلاکتیک در بدن شده و بدن ورزشکار را زودتر خسته می‌کند.

مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرای مردان ایران در ادامه با تاکید بر تداوم نوشیدن مکرر آب پس از انجام تمرینات ورزشی، گفت: اگر ورزشکاری تمرینات سختی را پشت سر گذاشته، می‌تواند برای ریکاوری سریع تر بدنش شیرکاکائو و قهوه و چای سبز سرد بنوشد.

 فریادی در ادامه به کاهش 10 تا 20 درصدی انرژی بدن ورزشکار حین انجام تمرینات ورزشی هم اشاره کرد و گفت: نوشیدن مداوم آب می‌تواند این  انرژی از دست رفته را به بدن ورزشکار بازگرداند و از روی علائم آن می‌توان فهمید که بدن در حین تمرین ورزشی انرژی خود را از دست داده و به آب نیاز دارد.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی احساس ضعف و بی حالی، احساس خستگی و گرمای زیاد، ادرار کم حجم و غلیظ، فشار به کلیه‌ها و ... را از مهمترین علائم کم آبی بدن دانست و گفت: درحالت پیشرفته کم آبی بدن نیز علائمی مانند سردرد، سرگیجه و  تنگی نفس در حین انجام فعالیت برای ورزشکار پیش می‌آید.

وی درخصوص مهمترین عوارض کاهش میزان آب در بدن هم افزود: کاهش حجم پلاسمای خون، بالا رفتن ضربات قلب درحالت استراحت، کاهش بازده قلبی، کاهش قدرت عضلانی، کاهش مدت زمان اجرای فعالیت، اختلال در سیستم بدن و ... از جمله این عوارض است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.