• یکشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 98121007565
  • خبرنگار : 71594

یک وکیل دادگستری:

امیدواریم مجلس آینده به وظیفه اصلی‌اش توجه داشته باشد

امیدواریم مجلس آینده به وظیفه اصلی‌اش توجه داشته باشد

یک وکیل دادگستری گفت: امیدواریم مجلس آینده مجلسی باشد که به وظیفه اصلی‌اش که قانونگذاری است توجه داشته باشد.

فریده غیرت در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با قانونگذاری به عنوان مهمترین وظیفه مجلس، اظهار کرد: قانون اساسی ما اصل تفکیک قوا را به صراحت پیش‌بینی کرده و در این اصل وظایف سه قوه مقننه، اجرائیه و قضائیه مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه "تمام صلاحیت، قدرت و نیروی قوه مقننه و مجلس قانونگذاری ما باید صرف قانونگذاری شود" عنوان کرد: این بدین معنی است که قوانین باید از مجرای مجلس و قوه مقننه عبور کند تا به مرحله تصویب برسد.

این وکیل دادگستری افزود: حتی اگر طرح و مساله‌ای به وسیله دولت و یا قوه دیگری مطرح می‌شود، باید به دست قوه مقننه برسد و این قوه آن را به مرحله تصویب درآورد تا حکم قانون را پیدا کند، چون در این صورت این قانون برای همه لازم الاجراست و باید از آن تبعیت کنند.

غیرت در مورد عملکرد مجلس تاکنون بیان کرد: ما به آنچه که بوده کار نداریم که آیا قوانین خوب یا بد بوده است، ولی این بحث را می‌کنیم که محلی که باید قوانین مورد بررسی قرار گرفته و بعد به تصویب برسند، قوه مقننه و مجلس است، بنابراین اگر می‌بینیم که در جای دیگری قوانین را پیشنهاد می‌دهند و می‌خواهند آن را به صورت قانون در آورند، جای تردید داشته و نمی‌تواند قابل قبول باشد.

نایب رئیس پیشین کانون وکلای مرکز در پاسخ به این سوال که مجلس آینده باید چگونه باشد، تصریح کرد: ما اصولا امیدوار هستیم که مجلس آینده مجلسی باشد که به وظیفه اصلی خود توجه داشته باشد که این وظیفه قانونگذاری است، البته قانونگذاری هم باید بر حسب شرایط زمان و نیاز جامعه باشد. همچنین قوانین باید پیشنهاد و طرح شود و بعد هم به تصویب نمایندگان رسیده تا به صورت قانون درآید.

غیرت با تاکید بر اینکه "شرایط در قانونگذاری بسیار مهم است" گفت: باید به شرایط زمان و نیازهای جامعه توجه شود تا بتوان قوانین خوبی را برای راهکار زندگی مردم تصویب کنند، چون قوانین تعیین راهکار و خط مشی زندگی است و امیدواریم تا این موارد را تصویب کنند و به مردم بقبولانند که باید اجرا کنند.

وی در رابطه با اینکه چه مشکلاتی وجود دارد که نمی‌گذارد مجلس وظیفه قانونگذاری‌اش را به خوبی انجام دهد، تصریح کرد: در عمل با این نکته زیاد برخورد کرده‌ایم. موارد بسیاری بوده که گروه‌ها و افراد دست اندرکاری که می‌توانستند صاحب‌نظر باشند و یا افرادی که ممکن است از طرف دولت مانند معاونت ریاست جمهوری، یک‌ سری راه‌کارهایی مانند تغییر و یا اصلاح برخی از قوانین را از طریق کارشناسانشان تهیه کرده و تمام جهات آن را هم در نظر می‌گیرند و به قوه مقننه پیشنهاد می‌دهند تا به تصویب نهایی برسد، اما با کمال تاسف در این مسیر بعضا مخالفت‌هایی با آن می‌شود و بعد هم حتی وقتی در مجلس تصویب شد، در مرحله بالاتر مورد ایراد قرار می‌گیرد و به مرحله نهایی نمی‌رسد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: این ایرادها و سخت گیری‌ها در این مورد وجود دارد که این سخت‌گیری‌ها باید بر حسب شرایط زمان تغییر کند.

غیرت در پایان گفت: شرایط زمان نیاز به تحولات و نگاه جدیدی به قوانین و موازینی دارد که حاکم بر زندگی مردم است، بنابراین باید با توجه به آنها این مساله را رعایت کنند و در تصویب قوانین این نکات مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha