• یکشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98121108524
  • خبرنگار : 71588

اتیوپی از بیانیه آمریکا در مورد سد النهضه ابراز ناامیدی کرد

اتیوپی از بیانیه آمریکا در مورد سد النهضه ابراز ناامیدی کرد

اتیوپی به دلیل بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که در سایه عدم حضور آدیس آبابا در دور اخیر مذاکرات در خصوص سد النهضة صادر شد، ابراز ناامیدی کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، وزارت خارجه اتیوپی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد به عنوان مالک سد النهضة عملیات آب‌گیری ابتدایی سد النهضة را در سایه اصول استفاده عادلانه و منصفانه از آب‌ها و عدم ضرر رساندن به دو کشور منبع، هماهنگ با آنچه که در اعلامیه اصولی آمده است، آغاز کند.

وزارت خارجه اتیوپی در بیانیه خود اعلام کرد: در مورد آنچه که در توافق اصول آبگیری و راه‌اندازی سد النهضة آمده است، توافقی وجود ندارد، چرا که آن دیدگاه مصر را منعکس می‌کند نه هر سه کشور را.

در بیانیه وزارت خارجه اتیوپی همچنین آمده است: اتیوپی تمامی تدابیر ایمنی ساخت و ساز سد النهضة را همانطور که در گزارش کمیته بین‌المللی آمده است، اجرا کرده و به این اقدامات برای تضمین ایمنی احداث این سد ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه اتیوپی اعلام کرد: اتیوپی به تماس و مذاکره با مصر و سودان تا زمان حصول توافق بر سر اعلامیه اصولی ادامه خواهد داد.

اتیوپی، مصر و سودان دوم ژانویه در مذاکرات خود در واشنگتن به توافقی پیرامون مهم‌ترین نکات مورد اختلاف به ویژه درباره مدت زمان استفاده از آب‌ سد، اقدامات لازم در دوره‌ خشکسالی و خشکسالی طولانی‌مدت دست یافتند. مصر از این نگران است که سد النهضة از سهم این کشور در منابع آب رودخانه نیل بکاهد. در مقابل اتیوپی بر نیاز خود به این سد برای تولید برق تاکید دارد.

اتیوپی پیش از برگزاری مذاکرات دو روزه اخیر در آمریکا از این کشور خواست به دلیل نیاز آدیس‌آبابا به زمان بیشتر برای مشورت و رایزنی، این نشست را به تأخیر اندازد.

وزیر آب اتیوپی نیز اعلام کرد، کشورش در نشست مذاکرات سد النهضة در واشنگتن شرکت نمی‌کند زیرا هنوز گفت‌وگوها را در خصوص این سد با مقامات مربوطه در کشورش پایان نداده است.

همچنین استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، کشورش با سه کشور مذکور تا زمان امضای توافق‌نامه توسط همه آنها در تماس خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha