• سه‌شنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 98121310338
  • خبرنگار : 71603

پیش بینی طوفان‌های اشعه نابودگر توسط یادگیری ماشین

پیش بینی طوفان‌های اشعه نابودگر توسط یادگیری ماشین

محققان موفق به تولید یک مدل "یادگیری ماشین" شدند که می‌تواند طوفان‌های اشعه که منجر به از کار افتادن ماهواره‌ها می‌شود را پیش‌بینی کند.

به گزارش ایسنا  به نقل از دیلی‌میل، محققان حوزه فضا توانستند دو روز زودتر، طوفان‌های اشعه که ماهواره‌ها را از کار می‌اندازند، پیش‌بینی کنند.

به این ترتیب توانستند نسبت به گذشته موفقیت بزرگی کسب کنند زیرا مدل‌های پیشین قادر بودند این طوفان‌ها را تنها یک روز قبل از وقوع پیش‌بینی کنند.

این مدل که " PreMevE 2.0" نام دارد، با استفاده از "یادگیری ماشین" پیش‌بینی این طوفان‌ها را بهبود می‌بخشد.

فناوری مذکور مجموعه داده‌های موجود را برای یادگیری الگوها گردآوری می‌کند و طوفان‌های اشعه که در آینده به وقوع خواهند پیوست را پیش‌بینی می‌کند.

 به این ترتیب اپراتورهای ماهواره‌ها می توانند اقدامات محافظتی لازم از قبیل خاموشی موقت ماهواره را برای جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها انجام دهند. البته ممکن است این خاموشی حتی در کل ماهواره ایجاد شود.

سازندگان این مدل گفته‌اند که مدل ساخت آن‌ها همچنین می‌تواند الگوهای زمین‌لرزه را دریافت کند. به این ترتیب زمان وقوع زلزله پیش‌بینی می‌شود.

مدل " PreMevE 2.0" توسط محققان حوزه فضا آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس توسعه داده شده است.

"یوعه چن"( Yue Chen) از محققان آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس  و محقق ارشد پروژه گفت: طوفان‌های اشعه که از "کمربند وان آلن"( Van Allen belt) نشات می‌گیرد می‌تواند به ماهواره‌ها آسیب برساند یا حتی ماهواره‌هایی را که در ارتفاعات میانی به دور زمین می‌چرخند را نابود سازد.

کمربند وان آلن ذرات کیهانی مضری را که به سوی زمین می‌تابند جذب می‌کند. پرتوهای جذب شده توسط این حلقه بعضاً برای موجودات زنده مرگبار است و به عبارت دیگر در صورت عدم وجود این دو کمربند هرگز در زمین حیات پدیدار نمی‌شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی این طوفان‌ها همواره یک چالش بوده است ولی ما توانستیم با استفاده از اطلاعات موجود الگوهای پیش‌بینی را آموزش دهیم تا این طوفان‌ها را پیش‌بینی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha