• جمعه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98121612479
  • خبرنگار : 71129

آمریکا به دنبال حمایت شورای امنیت از توافق صلح با طالبان است

آمریکا به دنبال حمایت شورای امنیت از توافق صلح با طالبان است

آمریکا به دنبال حمایت شورای امنیت سازمان ملل از توافق صلح با طالبان است که با هدف پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده و خروج نیروهای این کشور از افغانستان، با این گروه شبه نظامی در دوحه قطر امضا شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پیش نویس قطعنامه‌ای که آمریکا در این زمینه تهیه کرده، این توافق که مربوط به ۲۸ فوریه سال جاری میلادی است، مورد استقبال قرار گرفته است.

در این پیش نویس همچنین آمریکا خواستار حمایت مداوم سازمان ملل و شرکای بین‌المللی برای اقدامات در راستای صلح از جمله گفتگوهای بین افغان‌ها در ازای دستیابی به سازش سیاسی و یک آتش بس دائم و جامع شده است.

پیش نویس این قطعنامه همچنین بر این مساله تاکید دارد که هرگونه سازش سیاسی باید در راستای دفاع از حقوق مردم افغان شامل زنان، جوانان و اقلیت‌ها باشد. این پیش نویس یک متمم به پیش نویس اولیه است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در آن خواستار دفاع از حقوق زنان بودند و اینکه طالبان نباید دست به اقدامات سابق خود بزند که شامل ممنوع کردن آموزش و کار برای زنان می‌شود.

بر اساس توافق صلح طالبان و آمریکا، مذاکرات صلح بین طرف‌های مختلف افغانستان احتمالا ۱۰ مارس آغاز می‌شود. دولت کابل پیشتر آزادی زندانیان طالبان را پیش از آغاز مذاکرات رد کرده بود که پیش شرطی از سوی شبه نظامیان به عنوان بخشی از توافق با آمریکا محسوب می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز (جمعه) و به درخواست روسیه جلسات غیرعلنی درباره این پیش نویس برگزار کند.

این پیش نویس قطعنامه همچنین از تمایل دولت کابل و طالبان برای پیگیری اقدامات در راستای اعتماد سازی به منظور ایجاد شرایط برای مذاکرات استقبال کرده و خواستار کاهش بیشتر خشونت‌ها و حمایت‌های بین‌المللی برای افغانستان پیش از توافق آتش بس شد.

آمریکا در این پیش‌نویس همچنین آمادگی شورای امنیت سازمان ملل را برای بررسی تحریم‌ها علیه افراد و گروه‌ها همزمان با آغاز مذاکرات بین افغان‌ها در ازای حمایت از روند صلح ابراز کرد و بر اقدامات طالبان در کاهش خشونت‌ها و اینکه ادامه روند مذاکرات بر این بررسی‌ها اثر می‌گذارد، تاکید کرد.

این پیش نویس همچنین اذعان می‌دارد که درخواست مردم افغانستان برای صلحی بادوام و پایان جنگ و به رسمیت شناخته شدن صلحی بادوام است که می‌تواند تنها از طریق مذاکرات تحت امر افغانستان و روند صلحی متعلق به این کشور که به سازش سیاسی قابل مذاکره و جامع منجر می‌شود، به دست آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha