• یکشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98121813874
  • خبرنگار : 80001

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تشریح کرد

خانه‌های خالی چگونه برای مالیات شناسایی می‌شوند؟

خانه‌های خالی چگونه برای مالیات شناسایی می‌شوند؟

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با بیان این که بحث دریافت مالیات از خانه‌های خالی به سال ۱۳۶۶ برمیگردد که به دلیل هزینه بر بودن اجرایی نشد بیان کرد: در رویکرد جدید از یک تقاطع اطلاعاتی استفاده می کنیم که مکانیزم های تشخیصی برای راستی‌آزمایی خالی بودن یا دارای سکنه بودن واحد را داریم.

پروانه اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: همانطور که می‌دانید روز ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ سامانه املاک و اسکان را راه اندازی کردیم که یکی از کارکردهای آن دریافت مالیات از خانه‌های خالی است.

وی خاطر نشان کرد: طبق قانون مالیاتهای سال ۱۳۶۶ بحث مالیات بر خانه‌های خالی مطرح شد اما به خاطر اینکه پروسه شناسایی خانه های خالی از نظر اجتماعی بسیار هزینه‌بر بود سازمان امور مالیاتی عطای آن را به لقایش بخشید و از قانون مالیاتها حذف شد.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: مجدداً در سال ۱۳۹۴ در قالب تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر موضوع مالیات بر خانه‌های خالی مطرح شد. مدلی که ابتدا برایش در نظر گرفتند این بود که تحقق موضوع نیاز به تمرکز اطلاعاتی دارد که از طرف دستگاه های دیگر قابل اجرا نبود. نظر آقای آخوندی این بود که این قانون از طرف شهرداری ها اجرا شود لایحه هم به دولت رفت که دولت آن را مجدداً به وزارت راه و شهرسازی فرستاد.

اصلانی افزود: پس از آن که آقای اسلامی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفت اعلام کرد ما خودمان بحث مالیات و شناسایی واحدهای بدون سکنه را انجام دهیم. بنابراین رویکرد جدیدی در وزارتخانه مطرح شد که یک فرآیند ترکیبی را دنبال کنیم؛ بدین صورت که هم از سرویس داده های سازمان ها و هم از خوداظهاری مردم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برای طراحی سامانه مشاوری را انتخاب کردیم که به صورت شبانه روزی این کار را به سرانجام رساند اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان در حال حاضر قابلیت شناسایی واحدهای خالی از سکنه را دارد به شرطی که دستگاه‌های دیگر به آن اتصال پیدا کنند تا عملیاتی شود.

اصلانی ادامه داد: برخی از دستگاه ها به سامانه متصل شده اند و برخی دیگر هنوز نه. سازمان امور مالیاتی به عنوان مهمترین رکن می گوید اگر می خواهید به سرویس های اطلاعاتی ما دسترسی پیدا کنید باید مصوبه هیئت دولت را بگیرید. ما هم تبصره را به دولت فرستاده ایم تا مجوز بگیریم و از اطلاعات سازمان امور مالیاتی به صورت برخط استفاده کنیم.

اصلانی درباره نحوه شناسایی واحدهای خالی با لحاظ این مشکل که ممکن است فردی چراغ خانه را روشن بگذارد تا کنتور کار کند و وانمود کند که خانه دارای سکنه است تاکید کرد: اگر اینطور باشد که همان مشکل سال ۱۳۶۶ خواهد بود. در حال حاضر رویکرد عوض شده و از یک تقاطع اطلاعاتی بین دستگاه های مختلف استفاده می کنیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در توضیح این برنامه گفت: ما از دیتاهای دستگاههای مختلف بهره می گیریم و یک خروجی بدست می آوریم. به طور مثال متوجه می شویم که فردی دارای دو پلاک ثبتی است اما مطمئن نیستیم. به همین دلیل به فرد پیامک می دهیم آیا قبول داری این دو پلاک به نام شما است یا خیر؟ در هر دو صورت باید به سامانه مراجعه و اطلاعات خود را تصحیح کند.

وی افزود: اگر فرد قبول دارد که دارای دو واحد مسکونی است یکی را به عنوان محل استقرار خودش در نظر می گیریم و برای دومی، باز هم اطلاعات می‌خواهیم لذا پیامک دوم را می فرستیم. ممکن است فرد بگوید که این واحد دارای مستاجر است بنابراین از او می‌خواهیم اطلاعات مستاجر را بدهد. این رفت و برگشت های اطلاعاتی انجام و مشخص می شود این خانه خالی است یا خیر، لذا مکانیزم های تشخیصی برای راستی‌آزمایی داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۲-۱۸ ۱۴:۴۱

بله اقدام درستی هست خانه خالی یعنی هدر رفت ثروت ملی

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۵:۴۷

به نظر من مقوله مسکن نباید دست ایرانی جماعت باشه ببخشید اینو میگم همه سواستفاده چی هستیم بهتره برون سپاری بشه به کشورهایی که تجربه موفقی داشتن تا مشکل حل بشه ایرانی فقط فکر سود خودشه نه فکر سازنده و نه فکر مستاجر و نه فکر صاحبخونه حقوق کارگر بینوا ۱۵ درصد رشد داشته و اجاره مسکن ۷۰ درصد کجای دنیا اینجوریه دولت میگه نمیتونه به طور مستقیم دخالت بکنه قولنامه ها که ثبت میشن فقط کافیه ابلاغیه صادر بشه نسبت به مبلغ رهن و اجاره ثبت شده ی پارسال فقط صاحبخانه ۱۵ درصد میتونه اجاره رو بالا ببره و در مساله خرید و فروش فقط ۱۵ درصد تسیت به قیمت خریداری شده امکان سود برای فروشنده ممکن هست نه ۴۰۰ درصد طرف خونه رو با وام ۱۲ درصد خریده ۱۸۰ میلیون الان گذاشته ۹۸۰ میلیون چرا دولت نمیتونه کنترل کنه چون اصلا نمیخواد البته بماند که تا الان در هیچ زمینه ای مدیریت خوبی نداشته و ندارد در مورد مسکن که متاسفانه نبابسامانی و نا کارامدی طرح ها و قوانین دست و پا گیر نای قشر مستاجر رو بسته ودارن تو این اوضاع سیاست بازی پولداران و املاک داران و صاحبخانه ها نفس های آخر رو میکشن کسی هم پاسخگو به مردم نیست فقط حرف و وعده وعید الکی میدن و مردم رو با مشکلات عدیده تنها گذاشتن اصلا به فکرحل مشکل مردم نیستن

avatar
۱۳۹۸-۱۲-۱۸ ۲۰:۳۰

... چند ساله این حرفو میزنن عملی نمیشه. فقط اعصاب ما بی خانه ها و خراب میکنین4

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۱ ۰۹:۰۹

سلام .مرتضی هستم..به نظر من برای کنترل قیمت مسکن میشه اونو مثل خودرو براش محدودیتهایی مثل اینکه هر کارت ملی یه خونه بیشتر به نامش نباشه..و جریمه ریالی در صورت خالی نگه داشتن واحد از سوی مالک ملزم کرد..البته میشه به راحتی یه سامانه طراحی کرد که تو این سامانه برای قیمت ملک در هر منطقه و محله و با توجه به امکانات و سن و همچنین متراژ و موقعیت ملک سقف قیمتی تعیین شده باشه و کسی نتونه سلیقه ای برای ملک خودش قیمت پرت وپلا تعیین کنه و قیافه حق به جانب هم بگیره.. یه نکته من یادمه قبلا فروشنده یا اجاره دهنده ملک به مشاور املاک مراجعه میکرد و مشخصات ملک رو به مشاور میگفت و مشاور براش قیمت فروش یا رهن و اجاره تعیین میکرد..الان عکس شده مالک میره املاک و خودش به دلخواه خودش نرخ فروش یا اجاره تعیین میکنه و املاک شده میرزا نویس و فقط دنبال درصد کمیسیونشه..یه فکری هم باید به حال سازنده کرد الان تو همین تهرانسر ملک کلنگی با توجه به طبقات برای سازنده خیلی دربیاد هشت تومنه..ساخت هم حدود دو تومن..هجده تومن متری میفروشه..کجای دنیا اینجوری تو نه ماه یه سازنده سود فضایی گیرش میاد..به نظر من یکی از دلایل گرونی همین عدم نظارت بر قیمت گذاری ملک نوساز از سوی دولته

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۳ ۱۲:۲۴

اونوقت کی این قانون را درست کنه؟!مجلسی ها که صد خونه دارند؟!!

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۳ ۱۲:۲۲

مالیات باید بر خانه دوم شکل بگیرد نه خانه خالی برای مثال طرفی که دوخانه دارد میتواند یک قرارداد صوری به اسم برادر خانم یا برادر یا افراد نزدیک خود ببندد