• دوشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۰:۲۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 98121813916
  • خبرنگار : 71442

به‌خاطر چند دکمه بیشتر؟!/نقدی بر برنامه «عصر جدید»

به‌خاطر چند دکمه بیشتر؟!/نقدی بر برنامه «عصر جدید»

شبکه سه از شامگاه شنبه (۱۷ اسفند ماه) نخستین قسمت اصلی از «عصر جدید» را در حالی روی آنتن برد که این برنامه چند روزی است با پخش قسمت‌های مقدماتی همراه است که تاکنون برای کمتر برنامه تلویزیونی در صداوسیما معمول و مرسوم بوده است.

در کنار محدودیت‌هایی که از همان ماه‌های نخست تولید و پخش برنامه‌ «عصر جدید»، برای دیگر طرح‌های برنامه‌سازی با موضوع استعدادیابی در صداوسیما اعمال شد، شبکه سه سیما که به نظر می‌رسد امسال هم حساب ویژه‌ای روی این برنامه باز کرده است، در اقدامی کم‌سابقه حتی زمان قابل توجهی از آنتن خود در ساعات پیک مخاطب را به برنامه‌ای مجزا اختصاص می‌دهد تا تغییرات جزئی برنامه «عصر جدید» (در حد اضافه شدن چند دکمه و ...) را تشریح کند!

اقدام تلویزیون درخصوص ممنوعیت تایید طرح‌هایی که با موضوع استعدادیابی در حد و اندازه‌های «عصر جدید» در دیگر شبکه‌های تلویزیونی ارائه می‌شوند، از همان روزهای پخش فصل نخست با انتقادهایی از سوی برخی گروه‌های برنامه‌ساز همراه و از آن به عنوان انحصارطلبی یک شبکه و برنامه تعبیر شد؛ خصوصا که این برنامه نسخه دست چندم از نمونه‌های مشابه خارجی بود که از مدت‌ها قبل در بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی دنیا تولید و پخش می‌شد.

اما در این میان این پرسش‌ها مطرح است که آیا اختصاص فرصت‌های ویژه به یک برنامه‌ تلویزیونی در یک شبکه خاص، مانعی برای رقابت برابر با سایر برنامه‌ها نیست و یا اینکه این اقدام، نوعی انحصارطلبی تلقی نمی‌شود که به مرور فرصت خلاقیت و انگیزه‌ی دیده شدن را از سایر هنرمندان و برنامه‌سازان تلویزیون خواهد گرفت؟

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگویی با دکتر بیتا شاه‌منصوری ـ استاد ارتباطات ـ که پیشتر در نشست‌هایی با موضوع نقد و بررسی برنامه «عصر جدید» حاضر بوده، این پرسش‌ها را مطرح کرده است.

این مدرس دانشگاه می‌گوید: از منظر رسانه، باید گفت برنامه «عصر جدید» کار خودش را انجام می‌دهد، دیده هم می‌شود و در حقیقت مردم و جوانان را کمی قلقلک می‌دهد که بیایند و توانمندی‌های خود را پیدا کنند، اما به جای اینکه زمانی از آنتن پرمخاطب برنامه به توضیح یک دکمه در پشت صحنه و عوامل اختصاص پیدا کند، بهتر است این حجم کم شود و بیشتر بر روی بحث اجتماعی و نشاط اجتماعی آن تمرکز کنند.

وی تاکید می‌کند: اگر قرار باشد این برنامه یک امتیاز و یک برگ برنده داشته باشد، همان نشاط اجتماعی است که به جامعه تزریق می‌کند. در غیر این صورت، با اضافه کردن موارد دیگر به تکرار و فاز تجاری می‌افتد و بعد از مدتی هم از بین می‌رود.

این استاد فرهنگ و رسانه در عین حال هشدار می‌دهد: جامعه، جامعه‌ی غمگینی است و برنامه «عصر جدید» هم بیش از هر چیز دیگری می‌تواند بر روی نشاط اجتماعی تمرکز داشته باشد و تاثیرگذار باشد.

او در پاسخ به اینکه آیا رقابت برابری میان برنامه‌ای مانند «عصر جدید» با سایر برنامه‌های تلویزیونی در ساختار و بسترهای لازم برای برنامه‌سازی دیده می‌شود؟ می‌گوید: صداوسیما یک نظام ملوک‌الطوایفی دارد. برخی برنامه‌سازان در آن از حمایت‌های بیشتر و همچنین از رانت‌های حمایتی بالاتری برخوردارند. گاهی اوقات ضعیف‌ترین برنامه ها ساخته می شود اما کسی ایرادی به آن‌ها نمی‌گیرد. اما به نظر می‌رسد اصل قضیه در بحث رقابت، مربوط به حمایت‌های مالی است و این بحث حمایت مالی است که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. شاید برای برخی از برنامه‌سازان، به واسطه‌ی دامنه ارتباطی بیشتری که دارند و همچنین به دلیل حمایت‌های مالی قوی‌تری که در برنامه‌شان وجود دارد، این اتفاق می‌افتد.

شاه‌منصوری در همین زمینه به حجم تبلیغات گسترده‌ای اشاره می‌کند که در بین برنامه‌های پربیننده، منجر به آزار مخاطب می‌شود و در این زمینه یادآور می‌شود: شما در آخرین برنامه طنزی که از آقای مهران مدیری پخش شد، حجم بالای تبلیغات رگباری و آگهی‌ها را می‌دیدید که مخاطب از آنها آسایش نداشت. برنامه، توسط تبلیغات بمباران شده بود!

این مدرس دانشگاه در عین حال اضافه می‌کند: باید گفت افرادی مانند احسان علیخانی، مهران‌ مدیری و نمونه‌هایی از این دست، به هر حال به دلیل بافتی که دارند و استقبالی که از آنها در افکار عمومی می‌شود، حمایت مالی قوی‌تری هم می‌توانند در برنامه‌هایشان جذب کنند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که «عصر جدید» یک قدم جلوتر از برنامه‌های سرگرم کننده بوده و آن نشاط اجتماعی است که در جامعه تزریق می‌کند و این، نکته مثبت این برنامه است. اگر این روزها نشاط اجتماعی در برنامه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد اتفاق بهتری رقم خواهد خورد.

او در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره برنامه «عصر جدید» یادآور می‌شود: مسلما برنامه‌ای که این ظرفیت را دارد که چنین مورد توجه قرار بگیرد، طبیعتا حداکثر استفاده را هم می‌کند؛ نکته‌ای که از منظر حقوق مخاطب غلط است اما نمی‌توان به آن ایراد گرفت؛ چراکه خود صدا و سیما هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و هیچ نهاد نظارتی هم وجود ندارد که در آن این مسائل مطرح شود که کجاها حقوق مخاطب را ضایع کرده است؛ در واقع این نقض حقوق قانون مخاطب که در دنیا وجود دارد، در دعاوی حقوقی ما هیچ‌گونه جایگاهی ندارد و صرفا می‌توان به مباحث اخلاقی استناد کرد.

این استاد فرهنگ و رسانه در پایان صحبت‌هایش چنین می‌گوید: در حال حاضر همه شرایط صداوسیما را می‌دانند. شما به عنوان یک برنامه‌ساز اگر بهترین برنامه‌ها را هم به صداوسیما ببریید اگر اسپانسر نداشته باشید به شما آنتن نمی‌دهند، اما اگر بدترین برنامه را داشته باشید و اسپانسر داشته باشید به شما آنتن می‌دهند. این یک اصل کلی است که همه می دانند. «عصر جدید» هم با شناسایی ذائقه مخاطب توانسته یک برنامه مورد توجه افکار عمومی ارائه دهد اما از نظر رعایت حقوق مخاطب این حجم از تبلیغات غلط و رقابتی نابرابر در تولید محتوا و اختصاص زمان با سایر برنامه ها محسوب می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۲-۱۹ ۰۲:۳۶

چند نکته در گزارش مذکور قابل اشاره و تذکر است اول اینکه پرداختن به موضوع استعداد یابی آن هم بطور موازی در چند برنامه در رسانه ای مانند صدا و سیما معنای رقابت نمی‌دهد هرچند که حتی در نمونه های خارجی این برنامه نیز فقط یک برنامه و آن هم دریک شبکه تولید شده و برنامه مشابهی جهت رقابت وجود ندارد نکته دوم مسلما در زمانیکه محدودیت منابع وجود دارد عقل سلیم اجازه خطر کردن در سرمایه گذاری را به هیچ فردی نمی‌دهد پس اینکه سرمایه و توان صدا و سیما در اختیار گروهی قرار بگیرد که سالها تجربه تولید برنامه های موفق و جذاب داشته است را نمیتوان تبعیض نامید نکته سوم هرچند تکراری و هرچند کپی برداری شده برنامه عصر جدید نمونه ای خوب و قابل قبول و همچنین جذاب از سری برنامه های استعداد یابی در دنیاست که با تلاش فراوان ایرانیزه شده است .شما میتوانید نمونه ضعیف و کسل کننده ایرانی آن را که چند وقتی است با بودجه فراوان در خارج از کشور تولید می‌شود را ببینید . پس همین ساختار کهنه و تکراری با خلاقیت توانسته جریان جدیدی را ایجاد کند که به جذب مخاطب انجامیده نکته دیگر اینکه در مورد تبلیغات و اسپانسر باید گفت این موضوعی معمول در دنیا و ایران است کدام نقطه از دنیا مورد نظر کارشناس مقاله بوده است که حقوق مخاطب در تبلیغات و پخش آگهی ها رعایت میشود یا مخاطب میتواند به احقاق حقوق خود در این زمینه بپردازد .باذکر مثال می‌توانستند مخاطب خود را آگاه سازند . به هر حال این برنامه محرک خوبی است برای افزایش نشاط اجتماعی که مورد نظر کارشناس مربوطه نیز بود بیایید به جای اینکه در این روزها با همراهی و دقت بیشتر در گفتار متن فضایی پرنشاط برای هموطنان خسته و افسرده ایجاد کنیم . مسلما نویسنده با زمان و دقت بیشتر گزارش بهتری در زمینه بهبود اینگونه برنامه ها می‌توانند بنویسند