• دوشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۷:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98121914127
  • خبرنگار : 71145

/به روز رسانی شد/

تحولات جدید در پرونده بازداشت‌شدگان اخیر در عربستان/ تماس شاهزادگان با خانواده‌هایشان

تحولات جدید در پرونده بازداشت‌شدگان اخیر در عربستان/ تماس شاهزادگان با خانواده‌هایشان

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: مقامات سعودی روز یکشنبه آزادی برخی از شاهزادگان و مقامات بازداشت شده در قالب اجرای طرح امنیتی گسترده دو روزه خود را آغاز کردند.

به گزارش ایسنا،‌ رسانه‌ها و روزنامه‌های غربی رویدادهای جدیدی از پرونده شاهزادگان سعودی محبوس را در سایه سکوت رسمی متداوم درباره انگیزه‌های بازداشت‌های افراد برجسته خاندان سلطنتی فاش کردند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک منبع مرتبط با خاندان سلطنتی نوشت: شاهزادگانی که از روز جمعه بازداشت شده‌اند اجازه یافته‌اند با خانواده‌هایشان تماس بگیرند.

احتمال می‌رود این اولین بار باشد که شاهزادگان از زمان بازداشت غیرمنتظره‌شان با خانواده‌هایشان تماس برقرار می‌کنند.

این روزنامه به نقل از منبع مذکور افزود،‌ افراد بازداشت شده به خانواده‌هایشان اطلاع داده‌اند که در ویلاهایی شخصی سلطنتی هستند نه در زندان‌های معمولی. 

این موضوع داستان بازداشت ده‌ها شاهزاده، مقام و تاجر در سال ۲۰۱۷ را یادآوری‌ می‌کند به طوریکه آنها را در هتل ریتز کارلتون نگه داشته بودند.

واشنگتن پست به نقل از همین منبع که خواست نامش فاش نشود، نوشت: شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان و یکی از برجسته‌ترین و مهمترین بازداشتی‌ها از خانواده‌اش درخواست عبایی کرده که در مراسم‌ها و دیدارهای رسمی می‌پوشد. به نوشته این روزنامه، این مساله به احتمال حضور اجباری او در ملأ عام اشاره دارد.

این روزنامه می‌افزاید، بازداشت چهار شاهزاده برجسته شایعاتی را برانگیخته مبنی بر اینکه ولیعهد رهایی از شر رقبای احتمالی‌اش را آغاز کرده است.

در این راستا روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از این منابع نوشت: آزادی برخی از بازداشت‌ شدگان در زمانی صورت می‌گیرد که عربستان به دنبال پایان دادن به شایعات درباره وضعیت جسمانی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه ۸۴ ساله سعودی است.

این روزنامه می‌افزاید،‌ لیست آزادشدگان شامل شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور و شاهزاده سعود بن نایف بن عبدالعزیز، پدر وزیر کشور و امیر منطقه شرق بعد از احضارشان به دادگاه سلطنتی برای بازجویی است.

این منابع تصریح کردند، این دو در چارچوب کمپینی امنیتی به منظور بازجویی بازداشت شدند کمپینی که طی آن ده‌ها شاهزاده و مسؤول از روز جمعه در تلاشی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به منظور پاکسازی و یکدست کردن خاندان سلطنتی انجام شد.

طی این کمپین دو تن از برجسته‌ترین اعضای خاندان سلطنتی یعنی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، کوچکترین بردار ملک سلمان و شاهزاده محمد بن نایف،‌ برادرزاده پادشاه و ولیعهد مخلوع عربستان بازداشت شدند.  

این روزنامه به نقل از منابع آگاه از ماجرا آورده است، انتظار می‌رفت این دو شاهزاده نیز در روز یکشنبه آزاد شوند.

بنا به اظهارات این منابع، دلیل بازداشت آنها هشدار به دو شاهزاده با این مضمون بوده که باید شاهزاده محمد را تایید کنند.

منابع به روزنامه می‌گویند، دادگاه سلطنتی عربستان در ابتدا دو شاهزاده را به دسیسه چینی با هدف کودتا علیه قدرت و کنار زدن محمد بن سلمان متهم کرد به خصوص که این منصب قبلا متعلق به محمد بن نایف بوده است.

طبق نوشته وال استریت ژورنال، کمپین بازداشت‌ها شامل ده‌ها مقام وزارت کشور، ارتش، افسران و دیگر شخصیت‌ها به اتهام حمایت از تلاش کودتای ادعایی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۲-۱۹ ۱۱:۲۵

خداکنه شبح اعدام شاهزادگان بحقیقت بپیونددوطومارآل سعودبرهم پیچیده شود.