• شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98122418380
  • خبرنگار : 71588

"تهدیدهای بن سلمان در فرار مشاور بن نایف به کانادا نقش داشته است"

"تهدیدهای بن سلمان در فرار مشاور بن نایف به کانادا نقش داشته است"

در مقابله با فشارها و تهدیدات ولیعهد سعودی، یک مسئول عالی‌رتبه اطلاعاتی عربستان مجبور شده است از کشورش فرار کند و به کانادا پناه ببرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، طبق گزارش پایگاه خبری "میدل ایست آی"، سعید الجبری، مسئول سابق اطلاعات عربستان از ترس احتمال هدف قرار گرفته شدن وی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از کشورش به کانادا فرار کرده است.

الجبری یکی از مشاوران مورد اعتماد شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان و رقیب محمد بن سلمان که هفته پیش بازداشت شد، بود.

بر اساس مقاله دیوید اگناتیوس در روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌پست"، الجبری در سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی بدون اطلاع محمد بن سلمان با جان برینان، مدیر سابق سازمان اطلاعات آمریکا در هنگام سفرش به واشنگتن دیدار کرده بود و پس از بازگشتش از آمریکا طی فرمان پادشاهی، از سمت خود عزل شد.

در این گزارش بیان شده است که الجبری مدت زمان کوتاهی قبل از برکناری مشکوک محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان در سال ۲۰۱۷ میلادی، عربستان را ترک کرد.

بر اساس منابعی که در این گزارش به آنها استناد شده است، دلیل ترک عربستان توسط الجبری، ترس وی از دستگیر شدنش به خاطر وفاداری به محمد بن نایف بوده است.

یک منبع دیگر اعلام کرد که الجبری، پیام‌های تهدیدآمیزی را از سوی محمد بن سلمان دریافت کرده است و می‌ترسد که وی را به زور به عربستان منتقل کنند.

بر اساس این گزارش، الجبری و عبدالعزیز الهویرینی در دوره‌هایی که بن نایف، وزارت کشور را برعهده داشت، مناصب مهمی در سازمان اطلاعات داشتند. الجبری که به بن نایف ولیعهد وفادار باقی ماند، اما الهویرینی، محمد بن سلمان را که به سرعت در این دوره موقعیتش در حال رشد و قدرت‌ گرفتن بود، ترجیح داد.

در سال ۲۰۱۷ محمد بن نایف از ولیعهدی برکنار شد و در حبس خانگی به سر برد و بعد از آن نیز الهویرینی نیز عزل شد و در بازداشت خانگی قرار گرفت اما پس از یک دوره کوتاهی ساختار وزارت کشور تغییر کرد، دستگاه امنیتی دولتی تاسیس شد و الهویرینی ریاست آن را عهده‌دار شد.

طبق گزارش "میدل ایست آی" الجبری از عربستان به آلمان و از آن به آمریکا سفر کرد.

با وجود این که الجبری به عنوان مشاور اطلاعاتی شاهزاده محمد بن نایف با سازمان اطلاعات آمریکا روابط مستحکمی برقرار کرد، اما در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این کشور احساس امنیت نکرد و در سال ۲۰۱۷ به همراه اعضای خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کرد و در آنجا مستقر شد.

بر اساس این گزارش، اخباری وجود دارد که حاکی از آن است که سازمان امنیت آمریکا پس از قتل جمال خاشقجی، منتقد و روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول در سال ۲۰۱۸ مانع تلاش‌های عربستان برای آدم‌ربایی و ترور مخالفان شده است.

کارشناسان بر این باور هستند که پناهنده شدن الجبری به کانادا با مسأله بحران دیپلماتیک میان عربستان و کانادا در اوت ۲۰۱۸ ارتباط دارد.

طی هفته اخیر، مطبوعات منطقه‌ای و بین‌المللی اخبار مربوط به موج بازداشت‌ برخی از اسامی برجسته میان شاهزاده‌های خانواده پادشاهی سعودی را منتشر کردند.

برخی منابع اعلام کردند که پس از بازداشت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، دست کم ۲۰ تن دیگر به اتهام تلاش برای کودتا علیه بن سلمان بازداشت شدند.

شاهزاده محمد بن نایف از بارزترین بازداشت شدگانی بود که تلاش‌هایش در راستای مبارزه با تروریسم در زمانی که وزارت خارجه را عهده‌دار بود، پدیدار شد.

محمد بن نایف پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۲ میلادی، برنامه‌های مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری را اجرا کرد و در آمریکا شهرت "شاهزاده مبارزه با تروریسم" را کسب کرد و آمریکا به وی مدال داد.

محمد بن نایف در سال ۲۰۱۵ پس از این که سلمان بن عبدالعزیز به پادشاهی رسید، به عنوان ولیعهد تعیین شد و محمد بن سلمان نیز جانشین ولیعهد شد.

در ژوئن ۲۰۱۷ محمد بن نایف به طور ناگهانی از پست ولیعهدی کناره‌گیری کرد و محمد بن سلمان جانشین وی شد و ادعاهایی در بین افکار عمومی وجود دارد که بر اساس آنها، محمد بن نایف در محل حبس خانگی خود به اجبار از ولیعهدی کناره‌گیری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۲-۲۵ ۰۸:۳۷

دولت سعودی دولت ترور و مشت اهنین و سرکوب هست