• چهارشنبه / ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98122821788
  • خبرنگار : 50233

این روی دلبرانه‌ی کرونا!!

این روی دلبرانه‌ی کرونا!!

ایسنا/سمنان کروناویروس یا کووید۱۹، این روزها، کم داغ بر دل ما نگذاشته است، سرعت خبرها و خصوصا خبرهای تلخ مرگ، چنان سریع تر از همیشه شده که گاه کمتر شده به مرگ برخی از چهره های شاخص بپردازیم چهره‌هایی که در شرایط عادی رسانه‌ها هفته‌ها به آنها و آثار و جایگاه شان می‌پرداختند. مرگ چهره‌هایی همچون فریبرز رئیس دانا، سیدهادی خسروشاهی، برخی از مسوولانی که برخی منشاء خدمات شایانی بودند و یا برخی از پزشکان و پرستارانی که برای نجات دیگری آگاهانه به استقبال مرگ شتافتند. همه اینها در کنار مرگ بی‌صدای برخی ازمردم چه در ایران و چه در دیگر کشورها روزهای تلخی را رقم زده است.

 با وجود این تلخی‌ها کروناویروس، روی دیگری هم دارد که اگرچه گه گاه به آن نیز پرداخته شده اما زوایای پنهان دیگری نیز می‌توان در این روی دلبرانه کرونا جست‌وجو کرد.

نخست؛

چند روز پیش یک پیامک دریافت کردم با این مظمون که کتاب سفارشی شما به این کتابفروشی رسیده لطفا برای دریافت آن مراجعه کنید.

بیش از دو ماه از سفارش خرید" اسفار کاتبان" اثر ابوتراب خسروی که تاکنون سه بار آن را خوانده ام می گذشت این خوانش سه باره هم شوق من از خرید این کتاب را کم نکرده در اولین فرصت به کتابفروشی سوشیانس سمنان رفتم مثل همیشه چرخی در بین قفسه های پر از کتاب زدم و مثل دفعات قبل و به عادت خبرنگاران از وضعیت بازار کتاب پرسیدم اگرچه جواب این پرسش سال‌ها است که همیشه با ناامیدی همراه بوده است.

این بار اما مدیر فروش کتابفروشی حرف تازه‌ای داشت. می‌گفت این چند روزه وضعیت فروش بهتر شده است.

فروشنده کتابفروشی سوشیانس سمنان با بیان اینکه خانه‌نشینی مردم سبب شده که تعداد بیشتری به کتاب روی بیاورند ادامه داد: در این چند روز فروش کتاب‌های ما بهتر شده است.

وی در پاسخ به اینکه چه کتبی این روزها مورد توجه بیشتری قرار گرفته افزود: جالب است که در این چند روز برخلاف گذشته که مردم معمولا به کتاب های کم حجم علاقه نشان می دادند توجه به کتاب های قطور و پرحجم نیز بیشتر شده است.

وی از ادبیات و خصوصا ادبیات داستانی و رمان به عنوان پرفروش ترین کتب این روزهای کرونایی نام برد و گفت: به نظر می‌رسد جدا از ادبیات و رمان، توجه به برخی موضوعات نیز بیشتر شده است.

وی از کتب تاریخی به عنوان یک بخش مورد توجه نام برد و خاطرنشان کرد: البته تاریخ همیشه مخاطبان خاص خود را داشته و افراد خاصی به این حوزه‌ها علاقه مند هستند.

این کتابفروش با اشاره به مشکلات حوزه کتابخوانی در طول سال گفت: متاسفانه در شرایط اقتصادی فعلی توجه به کتاب و کتابخوانی خود به خود کمتر می شود چرا که خانوارها در این شرایط بیشتر به فکر تامین کالاهای اساسی هستند ضمن آنکه قیمت کتاب نیز در این چند سال افزایش یافته اگرچه هنوز هم کتاب در مقایسه با بسیاری از کالاها، یک کالای ارزان به حساب می آید.

وی با بیان اینکه شهری مثل سمنان چند کتابفروشی بیشتر ندارد ادامه داد: بخشی از این کتابفروشی‌ها نیز بیشتر با فروش لوازم التحریر و... به حیات خود ادامه می دهند، البته کتاب در مجموع یک طیف مخاطب خاص دارد که این طیف در هر شرایطی بخشی از درآمد خود را به خرید کتاب اختصاص می دهند.

دیگر؛
 

این روزها که کروناویروس در هر کنجی مترصد این است که پشت قفسه‌های سینه آدم‌ها لانه کند، قوه قضاییه نه تنها 83 هزار زندانی را به مرخصی فرستاد تا در این روزهای سخت در کنار خانواده خود باشند بلکه با موافقت رهبری انقلاب عفو عمومی اعلام و به نظر می رسد تعداد زیادی از زندانیان همزمان با تازه شدن سال و بهار طبیعت، زندگی دوباره ای در هوای آزادی داشته باشند.

دو دیگر
کروناویروس شاید این روزها بیش از هر زمان دیگری دل‌های هموطنان را به هم نزدیک کرده و این همدلی را در پویش‌های متعددی که در جای جای ایران عزیز به راه افتاده می‌توان دید.
پویش‌هایی از تامین نیازهای بهداشتی نیازمندان تا بخشش سه ماهه اجاره منزل و اجاره مغازه‌های صاحبان مشاغل آسیب دیده از کرونا.
تجلی سخاوت و مهربانی هموطنان در این روزهای خانه‌نشینی صاحبان بسیاری از مشاغل که سال را به امید رونق نوروز و بازار پر زرق و برق آن به انتها می رسانند حقیقتی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.
این روزها با دیدن هر کدام از این جلوه‌های مهربانی می‌توان در همان کنج خانه به لطف دنیای مجازی در گوشه‌ای نشست و به ایرانی بودن خود افتخار کرد.
در همین بیمارستان کوثر سمنان زوج پرستار غیربومی است که شبانه روز خود را وقف بیماران کرده اند و تنها فرزندان شان را مدت ها است از دور می بینند، پرستارانی هم هستند که مراسم ازدواج شان را به تاخیر انداخته اند تا در این رزمگاه در جبهه انسانیت سنگر گرفته باشند، پزشکانی هستند که با وجود سن نسبتا بالا و خطر کروناویروس، بی محابا به رویارویی با کووید 2019 می روند تا همه دیگربار بیاد بیاوریم که همیشه انسان های ایثارگری هستند که برای دیگری از خویش هم می گذرند، کسانی هستند که به سوگندشان وفادارند و در این میدان نبرد با سینه ای فراخ و گشوده به مقابله با مرگ می پردازند.

سه دیگر
دولت نیز در این روزها به قدر وسع گام‌های ارزشمندی را برداشته گام‌هایی که اگرچه می‌توانست بلندتر از این‌ها باشد اما با در نظر گرفتن تحریم‌های ظالمانه، بازار جهانی بی رونق نفت، درگیری همه‌جانبه دولت با شیوع کروناویروس و هزینه‌های بالای تحمیلی آن به دولت و... همین گام‌ها نیز ستودنی است.
بسته‌های حمایتی برای اقشار کم‌درآمد و چند دهک پایین جامعه، به تعویق افتادن اقساط برخی تسهیلات، تاخیر در دریافت هزینه برخی خدمات شرکت‌های دولتی، حمایت از کارکنان ادارات، حمایت اعتباری از وزارت بهداشت به عنوان طلایه‌دار مقابله با کروناویروس، کمک به مددجویان و نیازمندان و...از جمله اقدامات دولت در ارتباط با این روزهای کرونایی بود.
جدا از این‌ها تعدادی از کشورهای دنیا نیز در این روزها ما ایرانی‌ها را تنها نگذاشتند، ارسال کمک‌های برخی کشورهای دور و نزدیک و نهیب برخی از آنها بر سر امریکا که سیاست غیرانسانی و تحریم‌های ظالمانه را به چالش می‌کشند نقاط روشن دیگری در این روزهای مه‌آلود است، نقاط روشنی که نه تنها ما ایرانیان را به هم نزدیک‌تر کرد که انسان ایرانی را به مثابه شهروندی جهانی به مردمان دیگر ملل نزدیک‌تر کرد.
به هر روی کروناویروس اگر چه جان‌های عزیزی در ایران و خارج از آن گرفت اما روی دیگر این دردها، چهره دلبرانه‌ای هم داشت، چهره‌ای که می‌توان در آن خیره شد و اشک های فراق و تنهایی را با اشک شوق مهربانی درهم آمیخت و به زیستن در این گوشه جهان و در جغرافیای این "گربه دلتنگ" فخر فروخت.
کروناویروس حالا تنها یک ویروس و بیماری مشترک و نوپدید نیست بلکه کرونا حالا یک "میزان" و "سنگ محک" است که با آن می‌توان عیار مهربانی و دوستی را نیز سنجید، سنگ محکی است که می‌توان عیار زر ناب "انسایت" و منش نه تنها انسان سربلند ایرانی که انسان را فارغ از جغرافیا و رنگ  و زبان و دین و جنسیت‌اش سنجید.

تویی آن گوهر ِ پاکیزه که در عالَم ِ قدس

 ذکر ِ خیر ِ تو بوَد حاصل ِ تسبیح ِ مَلک

در خلوص ِ مَنت ار هست شکی تجربه کن،

کس عیار ِ زر ِ خالص نشناسد چو محک...
 

گزارش از هوشنگ حبیبی بسطامی-ایسنا

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha