• شنبه / ۲ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99010200423
  • خبرنگار : 71605

/مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا/

ویروسی که به صاحبان عقل‌گرد و پوزه‌دراز، هشدار خِرَدپیشگی می‌دهد

ویروسی که به صاحبان عقل‌گرد و پوزه‌دراز، هشدار خِرَدپیشگی می‌دهد

یکی از روزنامه‌نگاران و نویسندگان کشور با بیان این‌که کرونا اگرچه مرگبار، اما پیام‌آور ضرورت رویکرد به واقع‌گرایی و عقلانیت است، گفت: "ما مردمان، همه روزان و شبان‌مان را در عرصه زیست جمعی، گرفتار پیچ و گردنه و دره‌های هولناک بوده‌ایم. یکسره غصه خورده‌ایم و چشم تر داشته‌ایم. خنده را به نسیان سپرده‌ایم و با بغض در گلو، لقمه خاردار فرو داده و پیری زودرس را تجربه کرده‌ایم. با این همه، همواره در روزهایی چنین دشوار، غم همدیگر خورده‌ایم. بیشتر از همیشه، هوای هم را داشته‌ایم. جان پناه همدیگر بوده‌ایم و همانند همیشه از عشق و مهر برای یکدیگر دریغ نکرده‌ایم."

به گزارش ایسنا، رضا خاکی‌نژاد، روزنامه‌نگار و نویسنده با پیوستن به پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را در صفحه اینستاگرامی "کرسی یونسکو در ترویج علم" منتشر کرده که در این یادداشت آمده است:

«کرونا عجالتاً میدان‌دار معرکه است. هر چه هست در تنگنا و تنگجای غریبی گرفتار آمده‌ایم. در گرماگرم همین بگیر و ببند مرگبار بیماری است که تماشاگر تقابلی بی‌سابقه بین خردورزی و خرد ستیزی، اندیشه‌ورزی و اندیشه‌ستیزی و در نهایت، منطق زیست گیتی‌یانه و مینوی هستیم. وحشتی که این قدر قدرت پنهان و ناپیدا در دل جمعیت چند میلیارد نفری جهان از جمله ایرانیان افکنده، هم اینک به پارادوکس غریبی بدل شده است: "مرگبار، اما پیام‌آور ضرورت رویکرد به واقع‌گرایی و عقلانیت."

به‌ویژه برای مطلق‌انگاران جزم‌اندیش تا دمی از عرش به فرش آمده و از توهم و خرافه به واقع‌گرایی میل کنند. تا مگر دریابند عصر حجر به دلیل تمام شدن سنگ نبوده که به پایان رسیده است. دریابند زمانه، دیگر زمانه دون کیشوت‌وار تاخت آوردن و با تفنگ سر پر، دبه باروت به لیفه تنبان آویختن و به سیاق دایی جان ناپلئون، شارت و شورت کردن و هل من مبارز طلبیدن نیست. حالا این کروناست که چوب تعلیمی به یک دست و شابلون بهداشتی رفتار درست با طبیعت انسانی به دست دیگر، امر و نهی می‌کند و فرمان می‌دهد و  در عین حال، چندان عدالتخواه است که زندانی و زندانبان را از هم باز نمی‌شناسد.

کرونا ویروسی نیست که سنگی به ترازوی کسی بگذارد و تره برای کسی دیگر خرد کند. آن‌ها که در مقام و منصبی، کیا و بیا و ید بیضایی داشته‌اند و دارند و بیدی نبوده‌اند که به هر بادی بلرزند، حالا در برابر ویروسی ناپیدا و نادیدنی، تن لرزه گرفته‌اند. حتی در مواردی قدر قدرتان و نره شیرهای بیشه دلاوری، زاد و رودشان را برداشته و به سویی گریخته‌اند تا مگر از چشم تیزبین ویروس دور بمانند. غافل از این که کرونا مثل گاو حاج میرزا آقاسی، سرزده و بی هوا به هر جایی وارد می‌شود و خواب خوش خواب سنگین‌ها را آشفته می‌کند. کرونا حالا به صاحبان عقل گرد و پوزه دراز، هشدار می‌دهد خرد پیشه کنند و به حکم عقل، فرمانبر منطق باشند و همه چیز را با چوب تقدیر و سرنوشت از صحنه نرانند. بدیهی است جز این، مصداق همان حکایت معروف خواهند بود که:

" گفت: دمر آب نخور، عقلت کم می‌شود. گفت: عقل چیست ؟ گفت: بخور جانم. بخور ... "

و اما توده‌های عظیم مردمان رنج دیده و رنجیده سرزمین عزیزمان ایران. آنان که سالیان درازی است یک چشم اشک و یک چشم دیگر، خونابه دارند. با این همه، این بار هم باور دارند پیچ و گردنه پرخطر کرونا را سرانجام پشت سر خواهند گذاشت. سفر در مسیرهایی چنین سخت گذر، حکایت دیروز و امروزمان نبوده است و نیست. ما مردمان، همه روزان و شبان‌مان را در عرصه زیست جمعی، گرفتار پیچ و گردنه و دره‌های هولناک بوده‌ایم. یکسره غصه خورده‌ایم و چشم تر داشته‌ایم. خنده را به نسیان سپرده‌ایم و با بغض در گلو، لقمه خاردار فرو داده و پیری زودرس را تجربه کرده‌ایم. با این همه، همواره در روزهایی چنین دشوار، غم  همدیگر خورده‌ایم. بیشتر از همیشه، هوای هم را داشته‌ایم. جان پناه همدیگر بوده‌ایم و همانند همیشه از عشق و مهر برای یکدیگر دریغ نکرده‌ایم.

امروز ، قلب تک تک ایرانیان پاک‌نهاد، ریشاریش اندوهی سترگ است. مردمان ایران زمین، این خانه نیک‌اندیشان و نیکخواهان، به فرمان عقل، درایت و منطق، قبراق و حاضر یراق، کمر همت بسته‌اند تا بلا و پلیدی را از سر این سرزمین، برانند، ریشه‌کن و بیخ بر کنند. ما در این نبرد، پیروزیم ... .»

به گزارش ایسنا، کرسی یونسکو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کرونا ویروس جدید در جامعه منتشر شده، پویشی را به نام «#علمی_شو» راه‌اندازی کرده و از همه علاقه‌مندان به مباحث علمی درست، دعوت می‌کند با تولید و ارسال پیام‌های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در راستای جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را یاری کنند.

کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت کرده است از طریق ایمیل کرسی به نشانی unescocps@gmail.com، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی @unescocps به پویش "#علمی_شو" بپیوندند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha