• یکشنبه / ۳ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99010300922
  • خبرنگار : 50317

سخت‌ترین تجربه برای آغاز بهار

سخت‌ترین تجربه برای آغاز بهار

ایسنا/بوشهر "کرونا"، واژه جدیدی که این روزها ذهن جامعه و همه اعضا خانواده را به خود مشغول کرده است، شاید پدیده ای برای اتحاد بیشتر همه ی مردم باشد...

اما این ویروس کوچک و خطرناک با خود ترس، نگرانی و اضطراب را به دنبال داشته و سخت ترین تجربه برای آغاز بهارمان بوده است.

در تاریخ ثبت خواهد شد که مردم تمامی روزهای سخت و دشوار را مدیریت کرده اند، حتی با وجود همه ناکارآمدی ها، کمبودها و سوءمدیریت ها و تناقضاتی که در جریان بوده، در ادامه گفتگوی دوستانه اما پر از هدف و تجربه ایسنا با برخی از مخاطبان در خصوص روزهای سپری شده آمده است.

تجربه گذران روزهای کرونایی... 

حمیدرضا دانش پژوه، کارمند شاغل در شرکت پالایش گاز فجر جم به ایسنا می‌گوید: "آنچه ضرورت داشت شناختن صریح آن چیزی بود که باید شناخت، به دور ریختن سایه‌های بیهوده و اتخاذ تدابیر بود. آنگاه طاعون متوقف می‌شد، زیرا مردم تصوری از طاعون نداشتند یا تصور نادرست داشتند." /آلبرکامو-طاعون؛ نویسنده مورد علاقه من آلبر کامو است و یکی از بهترین آثار او، طاعون.

وی در ادامه گفت: به عقیده من همانگونه که همه ی پزشکان، سازمان های بهداشتی و پزشکی اعلام می‌کنند، به دلیل ناشناخته بودنِ این ویروس، بهترین روش پیشگیری و ماندن در منزل است.

دانش‌پژوه خاطرنشان کرد: البته من از زمانی که این ویروس در چین شیوع پیدا کرد، مسائل بهداشتی را خیلی جدی‌تر دنبال کردم مثلا از دست دادن و روبوسی با همکاران و اقوام خودداری کردم، ولی از بدو ورود این ویروس به ایران، قرنطینه ی خانگی را در راس امور قرار دادم و فقط برای موارد خیلی ضروری و به ندرت از خانه خارج می شوم.

پذیرش؛ من سوپرمن نیستم

این فعال اجتماعی ادامه می دهد: واکنش من نسبت به این ویروس واکنشی بود که شاید تعداد کثیری از مردم همین واکنش را داشتند، ترس، البته ترسِ همراه با عقلانیت و رفتارهای غیر احساسی و غیر هیجانی و همچنین پذیرش اینکه من سوپرمن یا روئین‌تن نیستم و هیچ قدرتی جز رعایت قرنطینه و مسائل بهداشتی نمی تواند از من محافظت کند.

کرونا و حمله به فرهنگ های قدیمی

او از عقاید خود می گوید: به نظر من کرونا ویروسِ حمله به فرهنگ های قدیمی‌ است، یک غربالگرِ بی رحم که آمده تا رفتارها و سنت های قدیمی را بشکند و هنجارها را عوض کند (بوسیدن، بغل کردن، دست دادن، روابطِ صمیمانه با دوستان و خیلی چیزهایی که در فرهنگِ ما عادی و مرسوم است را به فراموشی خواهد سپرد.) ویروسی که با فرد سروکار ندارد، با جامعه و رفتارِ اجتماعیِ تک‌تکِ مردمِ یک جامعه مرتبط است و در آینده‌ای نه‌چندان دور، در صورتی که واکسن این ویروس کشف نشود، جوامعی که حاضر به تغییر فرهنگ خود و به روز شدن نیستند، محکوم به فنا می‌شوند.

تغییر مسائل فرهنگی و آموزش زندگی سالم

حمیدرضا دانش پژوه می گوید: همانطور که در بالا اشاره کردم کرونا تغییرات فرهنگی عمیقی ایجاد می‌کند، شاید خیلی از مسائل فرهنگی و اجتماعی‌مان را از ما بگیرد ولی نحوه ی صحیحِ بهداشت و زندگیِ سالم در دنیای پر مخاطره ی امروز را خیلی خوب به ما آموزش می‌دهد.

دوگانگی سطح فکری و دودستگی مردم

وی یادآور شد: این روزها به دو دستگی فکر می‌کنم، به دودستگیِ مردم، یک دسته که برای مقابله با این ویروس کشنده طغیان می‌کنند، با تولید ماسک، مواد شوینده، بخشش اجاره های مغازه ها و کمک به کسب و کارهای خانگی و پویش های مردمیِ خیلی خوبی که برای برون رفت از این بحران راه افتاده و چراغ‌هایی که در تاریکیِ این جامعه ی ظلمت زده بعضی وقت ها اینقدر پرفروغ هستند که حتی شب را به روز تبدیل می‌کنند.

او ادامه داد: از طرف دیگر، دسته ی دوم؛ مردم بی خیالی که هیچ تلاش و طغیانی برای مقابله با این بیماری ندارند، یا تسلیم و شکست خورده، از قبل خود را می بازند و به بسترِ مرگی خودخواسته می‌روند، یا اینکه از فرط بی خیالی و بی مبالاتی تمام تلاش‌های گروه اول و انسان‌های طاغی را بر باد می‌دهند و اصلا برایشان مهم نیست که چه می‌شود، یا خودشان را سوپرمن و ضدضربه می دانند یا اصلا حواسشان به دور و برشان نیست. و به عدالتِ مرگ فکر می کنم. اما هرچه با خودم کلنجار می‌روم آنهایی را که با دادن مواد ضد عفونی و الکل تقلبی یا احتکارِ ماسک و مواد شوینده، نان در خونِ مردم میزنند را نمی‌فهمم.

دانش پژوه تاکید کرد: بسیار زیاد احساس خطر می‌کنم؛ ترس، محرکی است که به مغزِ انسان‌ها هشدار می‌دهد. شاید نترسیدن همیشه هم خوب نباشد اما برای کاهش استرس کتاب، کتاب، کتاب و در مواقعی هم فیلم می‌بینم و کمی هم در خانه ورزش می‌کنم.

او در پایان ابراز داشت: اصولا انسان به آنچه از آن منع می شود، حریص تر می‌نماید، این خصوصیتِ تمام آدمهاست، البته این حس را باید با منطق و عقلانیت مجاب کرد. و همان ترس می‌تواند نگهدارنده‌ی خوبی برای این محرکِ حسی باشد. امیدوارم تلاش‌ها و طغیان‌ها علیه این بیماری برای بشریت تجربه ی خوبی به همراه داشته باشد، هرچند هیچ تجربه‌ای بدون هزینه نیست.

کرونا معنی دوست داشتن را به ما یاد داده است

هدی برقیسوار نیز از گذران روزهای خود می گوید: این نمونه بیماری ها در تاریخ بارها به اشکال مختلف وجود داشته و مردم از آن گذر کرده اند، اما ما باید خود مراقبتی و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

او در ادامه افزود: بیماری کرونا ممکن است عزیزی را از ما بگیرد، ولی معنی آرامش، دوست داشتن و چیزهایی که خیلی برایمان پیش پا افتاده به نظر می رسید و شناخت افراد سودجو را به ما یاد داده است.

برقیسوار اظهار کرد: گذر از بحران و سلامت ماندن اکثریت انسانهای کره زمین آرزوی من است و من با ماندن در خانه و انجام طراحی، دیدن فیلم، و رعایت نکات بهداشتی احساس خطر کمتری دارم.

وی در پایان گفت: با توجه به زمان انتشار این ویروس، تمامی ایرانیان که سرآغاز نوروز بیشترین تردد را در سال انجام می دادند و در کنار آن خودشان را برای سال جدید آماده می کردند، به همین دلیل کمی سخت بود که بخواهند قرنطینه خانگی را در پیش بگیرند، با این حال اکثرا تلاش خود را به کار گرفتند.

به یاد لحظه های شاد

اما آرزو ثابت، دانشجوی مترجمی زبان از دغدغه های روزهای سپری شده خود اینگونه می گوید: سعی دارم کاملا خونسرد و دور از هر گونه استرس و اضطراب باشم اما درعین حال نکات بهداشتی را سخت و جدی تر از قبل رعایت می کنم.

او از ویروسی به نام کرونا می گوید: کرونا به ما آموخت که قدر لحظات با هم بودن را بیشتر بدانیم، درست همانند این روزهایمان که دوریم اما به یاد همدیگر و این جزئی از خاطرات فراموش نشدنی ما خواهد شد.

ثابت بیان کرد: کرونا تمام راه های حس انتقال دوست داشتن را از ما گرفت اما مقابل این موضوع، سبب شد بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

او از دغدغه های روزهای خود می گوید: تعطیلی کسب و کارها و بازارها و… سبب شد از کار و پیشه خود عقب بیافتند و بامشکلاتی روبه رو شوند اما به نوعی سلامتی خود و خانواده هایشان را تضمین کردند. آرزو ثابت در پایان گفت: احساس خطر زیادی دارم چون در شهر ما امکانات بهداشتی و درمانی ضعیف است و روزهای من با کتاب خواندن، بازی های قدیمی و مرور خاطرات بزرگان سپری می شود.

ما انتخاب می کنیم...

دنیا مرادزاده، مدرس مهارت های ارتباطی و توسعه فردی گفت: این روزها به خاطر سلامتی هم وطنانم و تلاش بی شائبه تمامی پزشکان و پرستاران در خانه ام و از منتشر کردن خبرهای نادرست پرهیز می کنم، اول اینکه نمی دانم منبع آن موثق است یا خیر و مسئله دیگر اینکه من کلا از اخبار منفی دوری کرده ام چرا که برای به هم ریختن زندگی انسان ها بسیار قدرتمند است. وی ادامه می دهد: اما برای یکبار که مروری بر اخبار روز داشتم با دیدن برخی از خبرها حس یاس و بیمارگونه ای به من دست داد... می خواهم این را بگویم که دنبال کردن خبرهای بد سبب ایجاد ترس و استرس و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ما می شود و به جای دیدن و شنیدن اخبار روز تلاش می کنم در پایان روز اخبار زندگی خودم را بررسی کنم.

مراد زاده در ادامه افزود: کرونا شرایطی را به وجود آورد که تمامی کسب و کارها، جلسات، کارهای روزمره و... را متوقف و معلق کرده است اما ما انتخاب می کنیم که کرونا روی زندگی ما تاثیر مثبت می تواند داشته باشد یا بالعکس.

کرونا و فرصت های طلایی

او ادامه می دهد: کرونا حس به آغوش کشیدن، دست دادن، هم نشینی، قدم زدن در خیابان و همهمه های دم عید را از ما گرفت اما در کنارش چند فرصت طلایی را به ما داد که یکی از آنها انجام دادن کارهایی است که هیچوقت وقت آن را نداشتیم، مثل بیشتر در کنار خانواده بودن.. امیدوارم از این تعطیلی به نحوی زیبا و موثر استفاده کنیم.

مراد زاده توضیح می دهد: در واقع من این روزها به برنامه ریزی و عملکردم در سال ٩٩ فکر می کنم، با توجه به درسی که از سال ٩٨ گرفتم خب می دانم که سال ٩٩ خیلی خیلی سخت و دشوار خواهد بود و در سالی که تدبیر و برنامه ریزی نباشد، مبارکی آن سال مفهومی به همراه نخواهد داشت.

تقویت مهارت ارتباطی با شرایط کنونی

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این دوران در خانه ماندن بسیار سخت شده است، درست است سخت، به خاطر اینکه تاب آوری ما کم است؛ چرا؟ به خاطر اینکه ما یاد نگرفتیم که در چنین شرایطی چگونه مدیریت داشته باشیم و در این شرایط به وجود آمده باید چه کاری را و چگونه انجام دهیم...

این مدرس مهارت های ارتباطی می گوید: من این روزها در کنار رعایت نکات بهداشتی، فعالیت های دانشگاهیم، کتاب خواندن و نوشتن کتاب سومم و بازی تختِ نرد سپری می کنم، خوب میدانم اگر مهارت های ارتباطی و هدف‌گذاری تقویت می شد این خانه ماندن می‌توانست قشنگ و زیباتر باشد.

همه چیز بستگی به عملکرد خود ما دارد

یوسف اطمینان، مدیر کلینیک دندانپزشکی پارس با اشاره به شیوع بالای این نوع ویروس در سطح دنیا و کشور ایران به ایسنا گفت: ما با توجه به آموزه های بهداشت فردی و توصیه های عدم تردد غیر ضروری در سطح شهر و دیگر نکات مهم باید بیشتر از همیشه این موارد را رعایت کنیم. 

وی در پاسخ به اینکه کرونا قرار است با ما چکار کند افزود: بسته به عملکرد خود ما نیز دارد و می تواند بی خطر باشد اما با رعایت دقیق توصیه ها و جلوگیری از انتشار این ویروس با در خانه ماندن و قطع کردن زنجیره انتقال و چرخش بین مردم می توان به آن خاتمه داد.

وی ادامه داد: از سویی این ویروس می تواند بسیار خطرناک باشد چرا که عدم رعایت بهداشت فردی و ازدحام جمعیت در سطح جامعه و سفرهای غیر ضروری به قدرت و سرعت شیوع بالای این ویروس کمک می کند.

اطمینان از آموزه‌های کرونا اینگونه بیان کرد: کرونا این روزها نقل همه اماکن و گفتگوها و محافل است و به قولی تمام دنیا را به خود مشغول نموده است و این یعنی چه تاثیر بسیار بالایی بر زندگی روزمره همه ما داشته و دارد؛ اما در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی امکان دارد سلامتی که بزرگترین نعمت و موهبت الهی به هر انسانی است را دچار خدشه کرده و یا موجب مرگ شود که این بسته به نگرش و رفتار ما می تواند متغیر باشد.

در این روزهای سخت، مهر و محبت ایرانیان بیداد می کند

او از روزهای سختی که در جریان است این چنین می گوید: اما در همین روزهای سخت و پر از التهاب، نگرانی و استرس نیز مهر و محبت ایرانیان مهربان بیداد می کند و مردم دوست داشتنی این سرزمین متمدن با شیوه های مختلف نسبت به هم مهرورزی می نمایند که مجموع فعالیت های مردم محور و احساس مسئولیت اغلب مردم نسبت به هم نوعان خود در قالب کمک و مساعدت مالی برای تهیه مایحتاج بهداشتی و یا شستشو و ضد عفونی معابر یا تیم های بسیج مردمی در پایش ورودی ها و خروجی های شهرها و اوج همه اینها نیز سفیران و سربازان جبهه سلامت یعنی پزشکان، پرستاران، بهیاران و کادر درمانی بیمارستانها و مراکز درمانی در قبال بیماران و مبتلایان به این ویروس از نکات بارز و قابل تحسین این روزها می باشد. در واقع همه در کنار هم در حال خدمت و کمک به حل این موضوع هستند.

از اطمینان می پرسم این روزها به چه چیزی فکر می کنید و دغدغه شما چیست، جواب می دهد: من به عنوان یک ایرانی از این موضوع بسیار نگران و ناراحت هستم اما به شیوه منطقی و بدون استرس و افراط در حال رعایت مسائل بهداشت فردی و نیز انجام مسئولیت های اجتماعی خود در این برهه خاص زمانی هستم. با توجه به رعایت دستورالعمل ها نسبت به شخص خودم احساس خطری ندارم اما نسبت به شیوع بالای این ویروس در سطح جامعه و احتمال آسیب به اقشار خاص از جمله سالمندان و کسانی که از قبل مبتلا به بیمارهای خاص هستند و آسیب پذیر بودن سیستم ایمنی بدن آنها محتمل است جای نگرانی دارد که امید است همه ما با همیاری و کمک به هم و با ماندن در خانه و جلوگیری از انتشار این ویروس هم به خود و هم به همه افراد جامعه در برقراری سلامتی و عدم آسیب پذیری کمک نماییم.

او از سرگرمی که برای خود و خانواده در روزهای قرنطینه در نظر گرفته می گوید: با توجه به شاغل بودنم در درمانگاه شبانه روزی دندانپزشکی و اینکه من صبح و عصر و برخی از شب در مرکز درمانی مشغول فعالیت هستم، فقط شب ها وقت آزاد دارم که آن هم به تماشای فیلم، سریال یا بازی های سرگرمی فکری و ورزشی در خانه سپری می شود.

می پرسم ما سال ها پیش امکانات زیادی نداشتیم و اکثرا افراد زمان خود را در خانه می گذراندند اما چرا اکنون نمی توانیم و این کار برایمان سخت شده است؟ می‌گوید: با توجه به تغییر سبک زندگی در شرایط کنونی علایق و سلایق افراد نسبت به قبل کاملا فرق دارد و لذا وقتی یک موضوع به صورت عادت  بین مردم رواج داشته باشد تغییر آن یا اصلاح در ابتدا با مخالفت و سرسختی هایی مواجه می شود. اما مردم ما غالبا انسانهای با فرهنگ و فرهیخته ای هستند که گواه آن نیز استقبال و همراهی بی نظیر کسبه و بازاریان در ابتدای این بیماری در سطح شهرستان دشتستان و به خصوص شهر برازجان بود که نسبت به تعطیلی مغازه های خود و عدم خروج از خانه به جهت جلوگیری از شیوع این ویروس در سطح جامعه بود.

وی تصریح کرد: البته هستند کسانی که همیشه ساز مخالف می نوازند و در هر موضوعی سر ناسازگاری با اکثریت دارند و به شیوه و روش خاص خود رفتار می کنند و با عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و یا انجام کارهای پر ریسک و خطر از جمله سفر و دورهمی یا انجام فعالیت های ورزشی هوازی و بیرون آمدن غیر ضروری از خانه مشکلاتی را ایجاد می کنند که امید است همه مردم با درک صحیح خطرات این بیماری احساس مسئولیت بیشتری نمایند و در کنار اکثریت مردم به جلوگیری از شیوع ویروس و وارد شدن خطرات کمتری به مردم و ابتلا به این ویروس کمک نمایند.

اطمینان در پایان گفت: از همه زحمتکشان و فعالان اجتماعی و رسانه ها و کسانی که در هر پست و مقام و مسئولیتی نسبت به مردم احساس دغدغه دارند و سلامتی مردم برای آنها در اولویت است و به هر طریقی در این روزهای سخت به مردم کمک می کنند، تشکر و قدردانی می نمایم. به امید سربلندی ایران و سلامتی همه ایرانیان...

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha