• پنجشنبه / ۷ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99010703185
  • خبرنگار : 71567

/مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا/

مردم به آگاهی بیشتری نیاز دارند/ ابهام و سردرگمی مردم منجر به اخذ مواضع احساسی می‌شود

مردم به آگاهی بیشتری نیاز دارند/ ابهام و سردرگمی مردم منجر به اخذ مواضع احساسی می‌شود

عضو هیات مدیره انجمن فیزیک ایران، در یادداشتی شیوه مواجهه گروه‌های اجتماعی و آحاد جامعه با کرونا ویروس را موضوعی مهم توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیامک خادمی عضو هیات علمی دانشگاه زنجان و عضو هیات مدیره انجمن فیزیک ایران با پیوستن به پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را با عنوان "سکوت جایز نیست مردم نیاز به آگاهی بیشتری دارند" منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است:

"در این روزها که بیماری ناشی از ویروس کرونا به سرعت در جامعه در حال گسترش است، شیوه مواجهه گروه‌های اجتماعی و آحاد جامعه با این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همانگونه که در گروه‌های اجتماعی مشاهده می‌شود، ظاهرا تقابلی جدی بین برداشت های جامعه از علم و دین ایجاد شده است. البته این تقابل در سطح متخصصین و اندیشمندان موضوع جدیدی نیست و در تاریخ معاصر نیز به شکل های مختلف دیده شده و کتابهایی در این زمینه نگاشته شده است. اما زمانی که این تقابل از سطح اندیشه به سطح عملیاتی وارد می‌شود، در بطن جامعه موجب یک دوگانگی و ابهام در باورها و عکس العمل های جدی شده است‌. البته علل، ریشه ها و مبانی این تقابل در حوزه نظر قابل بررسی است.

اکنون این تقابل اندیشه ها از حوزه اندیشه ورزان حوزه و دانشگاه خارج شده و در بستر جامعه امروز به عنوان یک معضل اجتماعی با آن روبرو هستیم. تقابل این دو اندیشه که در میان افراد عادی جامعه ظهور یافته، متاسفانه نه مراکز و انجمن های علمی موضع گیری مشخص و شفافی ارائه داده اند و نه مراجع و مراکز مذهبی بصورت مشخص در این زمینه موضع گیری کرده اند. این امر موجب شده که این موضوع توسط افراد عادی جامعه در هاله ای از ابهام و سردرگمی مشاهده شود. 
 
 این ابهام و سردرگمی مردم منجر به اخذ مواضع احساسی و افراطی و گاهی توسعه شبه دین و شبه علم (به جای توسعه و ترویج علم و دین) شده است.

در این بین وظیفه مراکز و انجمن های علمی و مراکز و انجمن های مذهبی (که عملا مروج علم و دین بوده و دارای مقبولیت و مرجعیت بین مردم هستند)، بازبینی این موضوع  با مراجعه به مبانی اندیشه های علمی و مذهبی و ارایه پاسخی روشنگرانه برای مردم مقدور است. امروز سکوت سازنده نیست و به تحکیم ساختارهای اجتماعی صدمه میزند. مردم نیاز به آگاهی بیشتری دارند". 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha