• پنجشنبه / ۷ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99010703414
  • خبرنگار : 30054

چطوری یک امپ گیتار خوب انتخاب کنیم؟

چطوری یک امپ گیتار خوب انتخاب کنیم؟

همواره انتخاب و خرید آمپلی فایر گیتار مناسب، یکی از دغدغه‌های بزرگ نوازندگان گیتار بوده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام داور ملودی، جدا از بودجه در نظر گرفته شده برای تهیه امپ گیتار، می‌بایست به سبک و نیاز نوازنده نیز توجه ویژه‌ای داشت.

آمپلی فایر هد و کابین و یا کمبو

انتخاب بین این دو مورد تا حدودی ساده است و بستگی به مکان مورد نظرتان دارد. اگر فضایی که در آن به نوازندگی گیتار می‌پردازید محدود است، امپ کمبو (Combo) می‌تواند گزینه‌ی مناسبتری باشد و در تمام مدت نیاز شما را برطرف سازد. اما اگر قصد نواختن در فضای عمومی باز و یا یک سالن بزرگ را داشته باشید، به یکی از آمپلی فایرهای هد و کابین احتیاج پیدا خواهید کرد. البته لازم به ذکر است برخی از نوازندگان در اجراهای این چنینی ترجیح می‌دهند از یک امپ کوچک Combo استفاده نمایند و حجم صدای مورد نظر را از طریق سیستم پخش PA تامین نمایند. به خاطر داشته باشید که امپ کمبو یک دستگاه یکپارچه و آمپلی‌فایر هد و کابین دستگاه دو قسمتی متشکل از هد و کابین است که معمولا بزرگ‌تر از امپ کمبو بوده و وزن بیشتری دارد.

آمپلی فایر لامپی (Tube) و یا ترانزیستوری (Solid-state)

تفکر عامیانه در این مورد بدین صورت است که آمپلی فایرهای ترانزیستوری (Solid-State) از شفافیت بیشتری در صدای تولید شده برخوردارند، ضمن اینکه قیمت آنها نیز نسبت به امپ تیوب یا لامپی بسیار مناسبتر است. امپ‌های لامپی به دلیل کم بودن تعداد تولیدکنندگان Tube بالاتر است. همین امر منجر به ابداع امپ‌های هیبریدی شده است، بدین صورت که صدا به وسیله لامپ تولید می‌گردد و عمل تقویت صدا یا همان آمپلی‌ فای از طریق ترانزیستور (Solid-State) صورت می‌پذیرد.

با این وجود نوازندگان حرفه‌ای گیتار الکتریک بیشتر تمایل به تهیه آمپلی فایرهای لامپی دارند، با علم بر اینکه تولیدکنندگان امروزی آمپلی فایر با تکنولوژی پیشرو قادر به تولید محصولات بسیار با کیفیتی هستند. در نهایت انتخاب امپ بسیار شخصی است، ترانزیستوری و یا لامپی، این به سلیقه شنیداری شما مربوط می‌شود.

آمپلی فایرهای مدلینگ (دارای ریتم و افکت)

این دسته از آمپلی فایر گیتار یکی از بهترین و محبوب‌ترین امپ‌های موجود به شمار می‌روند. برخورداری از ریتم‌ها و افکت‌های مختلف مانند ریورب (reverb)، دیلی (delay)، Chorus و فلنج (flange) چه به منظور همنوازی و تمرین و چه اجرا، دلیل افزایش محبوبیت و کارآمدی این دسته از آمپلی فایرهای گیتار به شمار می‌رود.

این امپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صدای منعطفی را ارائه کنند. به عنوان مثال یک امپ با دو درایور ۱۲ اینچی به گونه‌ای قابل تنظیم است که صدای یک امپ با یک درایور ۱۰ اینچی را ارائه نماید، یا به قدرت یک امپ با ۴ درایور ۱۲ اینچی به نظر برسد. البته با وجود امکان تغییر شخصیت صدایی اینگونه امپ‌ها، برخی نوازندگان این شبیه‌سازی را نمی‌پسندند و همچنان عقیده بر تهیه امپ‌های لامپی و یا مدار جامد متناسب با سلیقه شخصی خود دارند.

آیا اندازه اهمیت دارد؟

درایورهای مختلف صداهای گوناگونی تولید می‌کنند. بلندگوهای کوچکتر توان تولید فرکانس‌های بالاتر را دارند، به همین دلیل صدای یک توییتر (درایور کوچک معمولا ۱ اینچی) زیر و صدای یک ووفر (درایور بزرگتر) بم است. یا در قیاسی دیگر صدای یک درایور ۱۰ اینچی نسبت به یک درایور ۱۵ اینچی، متمایل به سمت فرکانس‌های بالاتر است. علاوه بر درایور طراحی کابین امپ نیز بر صدای آن تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال یک امپ با درایور یکسان و بدنه‌های متفاوت (یکی پشت باز و دیگری پشت بسته) کاراکتر صوتی متفاوتی خواهد داشت.

کاربرد در تمرین، استودیو و یا اجرای زنده

با پیشرفت و تولیدات امپ‌های امروزی این موضوع از کانون توجه نوازندگان خارج شده است. به عنوان مثال یک امپ مدلینگ می‌تواند در هر سه مورد، به کار گرفته شوند. همچنین ماژول‌هایی برای تولیدات استودیویی ساخته شده‌اند که موجب افزایش گسترده خلاقیت و ساخت صدای بهتر شده و به لطف این پردازنده‌ها (DSP)، تولید جلوه‌های دیجیتالی زیبا و شگفت‌انگیز میسر شده است.

انتهای رپرتاژ آگهی