• جمعه / ۸ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 99010803609
  • خبرنگار : 71541

کنترل کیفیت خدمات اینترنتی در سال ۹۸

راهی برای سنجش کیفیت اینترنت

راهی برای سنجش کیفیت اینترنت

کیفیت خدمات اینترنتی همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران بوده و به همین منظور رونمایی از سامانه نت‌سنج‌پلاس با این هدف انجام شد که با ایجاد فضای رقابتی بین اپراتورها و نظارت آنلاین رگولاتوری و کاربران به ارائه خدمات، بهبود کیفیت صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، یکی از مواردی که باید همواره مورد توجه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات باشد، چگونگی برخورد با مشتریان و آگاهی از نحوه‌ی ارائه‌ی خدماتشان به آن‌هاست. برخی از شرکت‌ها و سرویس‌دهندگان، برای این موضوع از روش‌هایی مانند پرتال، وب‌سایت و تماس‌های پشتیبانی استفاده می‌کنند و البته همواره کیفیت خدمات ارائه‌شده از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران است.

این در حالی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت این روزها دچار مشکلات مالی هستند و وضعیت مطلوبی ندارند که این موضوع روی کیفیت ارائه خدماتشان تاثیر گذاشته است. از طرفی شرکت‌های FCP به دلیل پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند و از طرف دیگر مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری مانع از توسعه آن‌ها شده که به‌واسطه پیشرفت در ارائه خدمات، در جذب مشتری موفق‌تر عمل کنند.

با وجود این، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از تلاش برای بهبود کیفیت خدمات اینترنتی می‌گوید و اینکه سرویس ADSL در مقابل LTE شانسی ندارد و از طرفی برای این‌که بازار اپراتورهای ثابت بزرگ شود، آن‌ها باید خدمات فیبر ارائه دهند، از جمله FTTC و یا سراغ VDSL بروند و تکنولوژی خود را رشد بدهند. آذری جهرمی همچنین شهریورماه سال گذشته، از قرار دادن ۶۰۰۰ پایشگر اتوماتیک در نقاط مختلف کشور خبر داد که کیفیت شبکه را بررسی کرده و آن را گزارش می‌دهد.

پس از آن مقرر شد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی برای بهبود کیفیت تلاش کنند و با نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سامانه‌ای در اختیار عموم قرار بگیرد که گزارشی از کیفیت اپراتورها در آن منتشر شود و  کاربران نیز نظرات خود را درباره خدمات منعکس کنند.

البته ارائه این سامانه با تغییراتی مواجه شد و در حالی که مقرر شده بود با گذشت فرصت ۴۵ روزه‌ای که به اپراتورها برای بهبود کیفیت خدماتشان داده شده، سامانه در اختیار عموم قرار بگیرد، به دلیل تصمیم به ایجاد تغییراتی در این سامانه، ارائه آن با تاخیر مواجه شد تا سامانه سنجش کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات تحت عنوان «فرادید» با تغییر ماهیت و نام به «نت‌سنج‌پلاس» بار دیگر در بهمن ماه سال ۹۸ رونمایی شود.

بدین‌ترتیب با نت‌سنج پلاس هر ایرانی در هر مکانی می‌تواند ببیند که چه شرکت‌هایی خدماتشان ارائه می‌شود؟ کیفیت پوشش چیست؟ میزان سرعتی که می‌تواند دریافت کند چقدر است؟ شکایات مردم در آن منطقه چه بوده است؟ و اندازه‌گیری‌های کیفی چه می‌گوید؟ همچنین علاوه بر اطلاعات رگولاتوری، نظراتی که کاربران منعکس می‌کنند هم در این سامانه وجود دارد و هر یک از کاربران در هر نقطه از کشور می‌توانند انتخاب کنند که کدام اپراتور چه سرویسی می‌دهد و از نظرات سایر مردم هم مطلع شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha