• دوشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99011105710
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

ابلاغ شیوه‌نامه آموزش مجازی در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان به استان‌ها

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه آموزش مجازی در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان را به استان‌های سراسرکشور ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا با تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا  بیش از هر زمانی دولت الکترونیک، یادگیری الکترونیکی وآموزش الکترونیکی می‌تواند به آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین متولی آموزش درکشور کمک کند و در واقع این بستر ابزاری برای تداوم فرآیند یاددهی و یادگیری خواهد بود. ساختار شبکه اجتماعی شاد همانند ساختار مدرسه‌ واقعی است یعنی دانش آموزان وارد کلاس مجازی می‌شوند و معلم در همان زمان مطابق با برنامه کلاسی که مدیر مدرسه ارائه می‌دهد، حضور خواهند داشت و فرآیند یاددهی و یادگیری را دنبال خواهند کرد. نظارت برکلاس درس مجازی معلمان و حضور وغیاب دانش آموزان برعهده مدیر وکادر اداری مدرسه خواهد بود.

علیرضا کمرئی - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام خبر ابلاغ شیوه نامه «آموزش مجازی در شبکه اجتماعی دانش آموزان» به استان‌ها گفت: برخورداری از محیط سالم در فضای مجازی برای دانش آموزان یک هدف با اهمیت در آموزش وپرورش بود، که خوشبختانه در جریان تعطیلی مدارس و تهدید بوجود آمده در اثر شیوع بیماری و در پرتو سیاست آینده نگر و منطقی وزارت آموزش و پرورش و حمایت دولت به یک فرصت مناسب تبدیل شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان در راستای عمل به تعهد حرفه‌ای خویش اغلب بصورت خودجوش و پراکنده ، با هزینه خویش در امر آموزش دانش آموزان در فضای مجازی حضور پیدا کرده‌اند اما به دلیل عدم انسجام، آمار دقیقی از حجم و میزان خدمات آنها به دانش آموزان وجود ندارد.

وی با بیان این که این نگرانی وجود دارد که با رفع تهدیدها، انگیزه ارائه آموزش‌های مجازی، فروکش ‌و رو به افول گذارد، افزود: در دنیای مجازی، تهدیدات مخرب شبکه‌های غیرایمن، همچنان چالشی قابل تامل در تربیت نوجوانان به شمار می‌رود، که در نبود رقبای جدی و جایگزین مناسب، همچنان بلامنازع، به تهدیدات خود ادامه می‌دهند.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: تعطیلی طولانی مدت مدارس فرصتی شد تا آموزش و پرورش در بستری مساعد از تقاضای اجتماعی، بر نیاز واقعی نظام آموزشی تمرکز کند و با انگیزه‌ای که در دولت و دستگاه‌های دولتی نظیر وزارت فناوری ارتباطات در حمایت از این اقدام وجود داشت حرکتی شتابان برای راه اندازی شبکه اجتماعی مورد نظر آغازشد.

کمرئی گفت: آموزش‌های تلویزیونی علی‌رغم امکان پوشش بالا و فراگیری قابل قبول؛ به دلیل ماهیت یک طرفه بودن ارتباط، به تعامل مورد انتظار در جریان یادگیری نسبتا فعال پاسخ در خوری نمی‌دهد و آموزش وپرورش نیز نمی‌تواند به یک سنجش مطمئن از ارتباط فراگیران با آموزش معلمان، دست پیدا کند، به همین دلیل باید بدنبال شیوه‌ای باشد که با اطمینان بالا بتواند، شکل گرفتن ارتباط موثر معلمان و دانش آموزان در جریان یاددهی و یادگیری را با کیفیت تعاملی قابل قبول، توصیف و ارزشیابی کند.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش در تبیین موفقیت شبکه اجتماعی دانش آموزی شاد در آینده گفت، در مورد درجه توفیق ابزار و رسانه نباید پیشگویی اغراق آمیز داشت، شبکه اجتماعی دانش آموزان «شاد» یک  فرصت است، همه چیز به خود ما باز می‌گردد.آموزش مجازی اقتضائات خودش را دارد.البته باید به آینده خوشبین بود و برای توفیق آن با برنامه حرکت کرد.

وی گفت: بعد از پاسخگویی به نیاز فعلی جامعه برای آموزش دروس و جبران عقب افتادگی‌های سال تحصیلی جاری، کارکردهای شبکه اجتماعی شاد تغییر خواهد کرد.

کمرئی گفت: این شبکه درآینده، باید موقعیت‌های جدیدی برای یادگیری داش آموزان فراهم آورد. جریان یاددهی و یادگیری را تقویت کند، نقش  معلمان را در آموزش تسهیل کند و فرصت‌های آنان را برای تعلیم وتربیت گسترش دهد، در آن صورت است که می‌توان به توسعه آن در نظام آموزشی امیدوار بود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص محتواهای مورد نیاز برای آموزش در شبکه شاد نیز گفت: تدریس مواد درسی توسط معلم، محتوای اصلی آموزش مجازی را تشکیل می‌دهد، اما معلم در انتخاب محتوای آموزشی مناسب آزاد است و می‌تواند ضمن استفاده از برنامه‌های ضبط شده آموزشی تلویزیونی که حدود یک ماه است در تلوبیون بارگذاری می‌شود،از محتواهای معرفی شده شبکه رشد وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، به اشتراک گذاری محتواها  با اعضای گروه‌های درسی ، برنامه‌های تولیدی گروه‌های آموزشی و دبیرخانه‌های دروس و...استفاده کنند.

کمرئی گفت: نحوه اداره کلاس درس و ارائه آموزش موثر در فضای مجازی با کلاس‌های حقیقی متفاوت است و ما در زمینه آموزش‌های مجازی در ابتدای راه هستیم، باید کمک کنیم تا معلمان در این زمینه به دانش و توانایی‌های بالاتری دست پیدا کنند و به تدریج حرفه‌ای‌تر از روزهای آغازین عمل کنند.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به چشم انداز و دورنمایی که برای فعالیت شبکه اجتماعی دانش آموزان  پیش بینی شده است، مدارس و معلمانی که که سریعتر و هوشمندانه‌تر به این جریان آموزشی بپیوندند فرصت‌های  ارزشمندتری را در آینده در اختیار خواهند داشت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، شیوه‌نامه آموزش مجازی در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان را اینجا مشاهده کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.