• جمعه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99011507379
  • خبرنگار : 80001

سایه سنگین تورم بر آینده بازار مسکن

سایه سنگین تورم بر آینده بازار مسکن

با وجود آنکه دولت تمام تلاش خود را برای شکستن رکود و کنترل قیمت مسکن به کار گرفته، این بخش تحت تاثیر پنج متغیر هنوز از خطر رکود تورمی خلاص نشده است.

به گزارش ایسنا، رکود بخش ساخت و ساز کماکان بازار مسکن را در سایه مخوف تورم نگه داشته و بر اساس صحبتهای کارشناسان طرحهای دولتی نیز نتوانسته این خطر را از بازار مسکن دور کند. بنا به گفته محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، کشور به حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی در سال نیاز دارد؛ در حالی که تولید بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی است.

تقاضای مطلق خواه‌ناخواه بروز می کند

بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن نیز می‌گوید در شرایط فعلی با توجه به جهش قیمت ها ممکن است تقاضای نسبی در کوتاه مدت عقب نشینی کند اما تقاضای مطلق خواه ناخواه بروز پیدا می‌کند و این انباشتگی​ همانند جمع شدن آب در پشت سد بازار مسکن است.

رشد ۴۲ درصدی قیمت اسمی مسکن در سال گذشته

سال گذشته قیمت مسکن در تهران ۴۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرد و در اسفند ماه به میانگین بی سابقه ۱۵.۶ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. حتی کسادی معاملات ناشی از شیوع ویروس کرونا در آخرین ماه از سال گذشته هم نتوانست جلوی رشد قیمتها را بگیرد. این یعنی قیمت مسکن به ‌طور اسمی در حال افزایش است و توجهی به تقاضای واقعی ندارد.

افزایش قیمت ارز، رشد نرخ تورم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تسهیلات ناکارآمد و عقب‌نشینی متقاضیان واقعی​ از جمله عوامل اصلی رکود در بخش مسکن است و تجربه مسکن مهر نشان داده که طرحهای دولتی قادر به ایجاد تعادل در بازار مسکن نیست.

از آغاز اجرای مسکن ملی ۱۴ ماه گذشت

بیش از ۱۴ ماه از آغاز اجرای طرح اقدام ملی مسکن با هدف تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می‌گذرد اما بنا به گفته یک نماینده مجلس این طرح هنوز در شرایط ثبت نام به سر می‌برد.

از سوی دیگر با توجه به جهش بیش از ۲۰۰ درصدی قیمتها طی حدود ۲.۵ سال اخیر و کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان، بازار مسکن از سمت تقاضای واقعی شارژ مالی نمی‌شود و عمده سازندگان تمایلی به تعریف پروژه‌های جدید ندارند.

حبس ۱۹۰۰ تریلیون تومان سرمایه بازار مسکن در خانه های خالی

یکی دیگر از پاشنه آشیل های بازار مسکن وجود ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ و ۲.۱ میلیون واحد نیمه خالی، جمعا به ارزش ۱۹۰۰ تریلیون تومان است و هیچ برنامه‌ای برای ورود این تعداد به بازار مصرف وجود ندارد؛ کما اینکه اگر متقاضیان مسکن در این واحدها ساکن شوند ممکن است قیمت ها در بازار تعدیل شود. البته مجلس و دولت از سال ۱۳۹۴ طرح هایی در این زمینه ارائه کرده‌اند که برآیند آن به لزوم ارائه لایحه مالیات بر عایدی املاک ختم شد و البته این لایحه هنوز از دولت به مجلس نرفته است. صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفته که لایحه مالیات بر عایدی املاک از اولویت‌های مجلس یازدهم خواهد بود.

تسهیلات بانکی ناکارآمد

در کشورهای توسعه یافته معمولاً برای کمک به یک بخش به منظور خروج از رکود آن مشوقهای مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت ارائه می شود. این در حالیست که عمده تسهیلات پرداختی به بخش ساخت و ساز در ایران با نرخ سود ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۲ ساله ارائه می‌شود. معمولاً هم بانک ها به دلیل مدت زمان طولانی دوره تقسیط تسهیلات مسکن از پرداخت این نوع وام ها شانه خالی می‌کنند. این در حالی است که وامهای پرداختی در دیگر کشورها دارای نرخ سوده یک تا سه درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ تا ۳۰ سال است.

وام ساخت مسکن، خریدار ندارد

بانک مسکن سقف وام ساخت را در سال جاری از ۱۷۰ به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش داده که معادل ۴۷ درصد است. مدیرعامل بانک مسکن گفت که این تصمیم در جهت شعار سال مبنی بر جهش تولید اتخاذ شده است.

سید محمد مرتضوی، عضو هیئت رئیسه کانون انبوه سازان می‌گوید: بانک مسکن این تسهیلات را متناسب با الگوی ساخت در تهران به میزان ۷۵ متر مربع و در شهرستان ها به میزان ۱۰۰ متر مربع اختصاص می‌دهد. این در حالی است که میانگین غالب واحدهای در حال ساخت در تهران ۱۲۰ متر و در شهرستان ها ۱۵۰ متر مربع است.

وی بیان می کند: درست است که عمده سازندگان در ابتدای تعریف پروژه ترجیح می‌دهند که از وام ساخت استفاده کنند اما به دلیل نرخ سود بالا و مدت زمان تقسیط، خریداران معمولا یا از انتقال وام امتناع می کنند یا تنها بخشی از تسهیلات را متقبل می شوند.

چه کسانی از رشد قیمت مسکن سود می‌برند؟

در این شرایط دولت نه تنها برای جهش تولید مسکن بلکه برای رونق نسبی در این بخش نیز با چالش هایی مواجه هست. هم اکنون تنها گروهی که از افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن سود می‌برد، نه سازندگان بلکه دلالان هستند؛ دلالانی که ۷۷ درصد بازار را قبضه کرده اند و هیچ نوع مالیاتی نمی پردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۵ ۱۶:۰۶

كاهش تراكم ساخت موجب بي انگيزگي سازندگان و مالكان گرديده مالكي كه دو طبقه ويلايي دارد چرا بايد ملكش رو نوسازي كند

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۰۰:۱۸

اخر که مجبوریم پایین نمیادکه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۰۰:۲۰

اخرش که مجبوریم پایین نمیاد که

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۵ ۲۳:۲۴

تا دلتون می خواد ببرید بالا گوشت نیست که از واجبات باشه وقتی پول نباشه بخریم هی ببرید بالا همینجوری راکد می مونه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۰۰:۲۵

دقیقا ..دلالها مسکن در قالب بنگاه مسکن اکثرا هم مجوز ندارن

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۰۰:۵۶

خدایی مملکت شده شهر هرت نه قانونی داره نه ناظری یارو خونه کلنگی که 50 میلیون نمی ارزه میگه 700 میلیون یعنی چی

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۰۱:۲۷

سالی ده میلیون خانه ساخت شود بازم کمبود مسکن وجود دارد فقط باید هر خانواده یک مسکن و بیشتر مشمول مالیات سنگین مثل کشورهای پیشرفته، و نیز مالیات بر عایدی مسکن... راه حل اساسی و همیشگی میباشد... البته اگر مافیا بزاره

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۵:۳۱

راه حل فقط و فقط مالیات بر عایدی مسکن است اونم فقط بر خانه های دوم به بعد برای هر خانواده.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۰۲:۱۱

سلام قیمت مسکن گران نمیشود چون دراین ۲سال قیمت ۴برابر شده وتا ۵۰درصد بایدارزان شود تا به قیمت واقعی برسد

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۲۹

آفرین . بازار گرمی . ...

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۴:۳۳

مهندس دلار چند برابر شده؟

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۶:۵۰

عوارض ۳۰ درصد..مصالح ۵۰ درصد..دستمزد ۲۵ درصد..زمین ۳۰ درصد.افزایش..چرا مسکن کاهش یابد؟

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۲۳:۴۰

کدام دفعه شما سراغ داری چیزی اونم مسکن ارزان شده باشه...چه آرزوی محالی!

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۱۵:۳۵

به اندازه تمام چیزهائی که شما حساب میکنید پیشاپیش گذاشتند رو قیمتها در ضمن مسکن خیلی بیشتر از دلار گرون شده تو این چند سال

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۰۲:۳۵

از هر طرف که حساب کنید به هزار ویک دلیل باوضع فعلی امکان هیچ گونه افزایش قیمت مسکن وجود ندارد این نظریه ها فقط برای بازار گرمی فروشندها ودلالهاست والا خریداری نیست که نیست

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۵ ۲۳:۵۶

خب بنده خدا این نوع مالیات رووقتی میگیرند که تورم نباشد.دراصل بااین تورم اصلا کسی عایدی نداره

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۰۳:۳۹

فقط تصویب و اجرای محکم مالیات بر عایدی مسکن

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۰۳:۵۲

قیمتها ثابت رو به پایین خواهد بود نقدینگی به اندازه مسکن بالا نرفته

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۰۶:۰۷

هر چقدر روی بازار مسکن مانور بدهید بیهوده و بی اساس است چون مردم توان مالی خرید را ندارند.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۰۶:۲۷

این در حالی است که وامهای پرداختی در دیگر کشورها دارای نرخ سوده یک تا سه درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ تا ۳۰ سال است

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۰۸:۰۶

واقعا به چه در میخوره نظر ما وقتی رسیدگی نمی کنید ما مستاجرا تا کی باید استرس داشته باشیم آقایون مسئول و مسلمان شما باید جواب گوی خدا باشید که اجازه میدید دلال تو بازار جولان بده

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۱۳:۱۵

حرفهای قشنگ میزنی به دلم داری چنگ میزنی

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۱۳:۱۸

واقعا حرفاتون کاملا درسته،لطفا اضافه کنید که کارگر هم مثل ...کار کنه تا بتونه اجاره خونه رو تامین کنه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۰:۲۴

واقعا خنده داره ، این تحلیل‌ها از کجا آمده؟ یکی بی سواد هم میفهمد هیچ کدامشان واقعی نیست ... اصلا این چنین خبرها با این حد تلقین و اطمینان خاطر از تورم قیمت مسکن از جمله عوامل افزایش قیمت مسکن ها میشود در ضمن وقتی تقاضا کم شده است در این شرایط، وقتی تسهیلات مناسب وجود ندارد ، وقتی قدرت خرید کم شده و قیمت نسبت به سال پیش رسد ۵۰٪ داشته ، وقتی قیمت دلار جهانی و نفت سقوط کرده ، وقتی بنگاهای ساخت ساز تعطیل هستند ... چگونه قیمت مسکن بالا رفته؟ .... یعنی با گرفتن مالیات قرار است چه شود!؟ بجز اینکه کرایه خانه ها باالا میرود و بازهم قشر جامع و مصرف کننده اسیب میبینند؟ مثل سیاست مالیات بر ارزش افزوده! مالیات گوشی ،شارژ ، صادرات واردات ، و و و ‌‌‌...؟

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۰:۲۵

واقعا مسکن دست یه مشت دلال هست و هیچ عامل دیگری باعث گرانی نیست

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۱:۵۰

نه فقط مسکن ؛ بازار ماشین هم دست یه مشت دلال هست که اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار بیش از دو برابر شده!! هیچ نظارتی روی بازار مسکن و ماشین وجود نداره مخصوصا ماشین😔😔

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۲:۳۲

درود نحوه کنترل بازار راحت است اگر بخواهند!!!! .مالیات سنگین جهت خانه های خالی .هر سازنده بیشتر از ۵ واحد نمی تواند ساخت کند تا ۵ واحد فروخته نشود نمیتواند .هر واحد وام مسکن بیشتر یکسال زمان ندارد بیشتر شد حق دریافت وام نداره .فروش در سیستم فقط انجام گیرد نه در بنگاه قیمت کارشناسی تعیین شود ۰خیلی راه هست اگر بخواهند!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۰۸

خیلی ببخشید ها این از بی عرضگی وبی تدبیری هست که نمی تونن جلوی چند تا دلال ازخدا بی خبر رو بگیره دود میره توچشم ما قشر ضعیف

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۱ ۱۱:۴۱

به راحتی با بنام کردن سند خانه بنام همسر و فرزندان این قانون هم کشک میشه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۰۹

مالیات بر عایدی و خانه های خالی جز بودجه ۹۹هستش که بزودی اجرایی میشه و ریزش قیمت مسکن با دور کردن دلالها بزودی بوجود میاد

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۱۸

مسکن دوبرابر تورم رشد خواهد کرد بشینیم نگاه کنین حتی هیچ کس خریدار نباشد چون تورم هیچ شوخی ندارد.تعارف هم ندارد .

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۲۶

خودتون با این خبرا می خواهید و دوست دارید قیمت مسکن رو بالا ببرید . لایک بده عزیز

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۳:۵۲

سلام به اندازه کافی خانه بی سکنه وجود داره اگر دولت به فکر نیاز مردم به مسکن باشه می تونه از این کانال استفاده کنه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۴:۳۱

شر دلال ونزول خور. باید کم بشم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۴:۳۸

قیمت خانه وآپارتمان بزودی ریزش خواهد کرد فقط فریب نخورید وخرید نکنید من که رفتم گذاشتم تو بانک 20درصد ماه شمار سود میدهند بورس هم بازدهی خوبی داره فقط نخرید تا سقوط آزاد کنه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۴:۴۲

والاه من فروشنده ام یک ساله واحد زدم کسی نمیخره چی میگید هی تورم تورم تورم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۴:۴۳

آدمهای نزول خور ،بیکار که هیچی سرش نمیشه و حتی سواد هم ندارند نشسته تو بنگاه دارن بازار گرمی میکنن .والا که کسی نیست خونه بخره

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۵:۵۳

سلام خدای‌دوستان‌‌ این‌کسایی‌ که‌ این‌ سایت‌ها‌ رو‌ هم‌ طراحی‌میکنند‌ از‌ دلالهای‌ تو‌ی‌ بازارند‌ و باطریقه‌ نوشتاری‌ و بحث‌ باز‌ کردنشون‌‌ معلومه‌که این‌ ها‌هم‌‌ سود‌ میبرند‌‌.فقط‌ و فقط‌ دوستان‌تو‌ همه‌شبکه‌ها‌ وسایت‌ها خبر‌ از‌ ارزونی‌بدید‌تا‌ این‌ دلال‌های‌ بی‌پدر‌مادر‌ مفت‌خور‌‌ حساب‌کار‌بیاد دستشون .آخه‌ تا‌کی‌ ساده‌لوحی

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۶:۳۳

بابا برید ببینید کشور های موفق در زمینه مسکن چکار کردند شما هم با وضع قانون آن را اجرا کنید. با این وضع که پیش میره داشتن مسکن برای جوانان که پدر پول دار ندارند یک آرزوی دست نیافتی خواهد بود و باید فقط به فکر خانه آخرت باشند

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۷:۱۵

نخرید تا ارزون بشه، اینها همش دلال بازیه، بااین وضعیت تورم قطعا قیمت مسکن سقوط خواهد کرد.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۸:۱۶

فقط دولت باید مالیات بگیره از کسانی که ۲ تا خونه به بالا دارند ... وقتی این اتفاق نمی افتد یعنی خودشون ۲تا خونه به بالا دارن و دوست ندارن مالیات بدن ..لعنت به مملکت بی قانون

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۸:۴۸

من دو ساله دنبال خونه هستم و نمیتونم بگیرم وقتی قشر من که بیشترین جمعیت این مملکت رو تشکیل میدن نتونن خونه بخرن وضعیت مسکن رونق نمی گیره. هر دفعه بی دلیل قیمتها میره بالا. انقدر ببرین بالا که خودتون خسته بشین.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۲۲:۵۷

من دولت ودست اندرکاران مسکن رابه ارحم ااراحمینی خدا قسم میدهم به فکرجوانهای بیکار وبیخانه بسوزد فقط به فکرسودخود نباشند

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۲۳:۰۸

فقط اعدام چند دلال همه چیزو درست میکنه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۲۳:۱۴

بخش مسکن دچار تورم نخواهد شد چون دچار رکود سنگین هست. احتمال زیاد بخش مسکن دچار سقوط ازاد قیمتی خواهد شد

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۰۰:۵۱

طوره خدا مالیات بر واحدهای خالی و چند واحدی ها را بشدت و بسرعت ایجاد و تسریع بدهید

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۱۳:۵۱

با این حرفاشون فقط اجاره خونه ها رو بالا میبرن و هر چی میشه به قشر ضعیف میشه و گر نه چند ساله که خرید و فروش مسکن تعطیله ولی صاحب خونه ها کرایه ها رو بالا میبرن هیچ نظارت و کنترلی هم در این مورد صورت نمیگیره

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۱۶:۰۱

مشکل مردمان که میخرن مثل ماشینهای اشغالشون.تا مردم فکرشان عوض نشه این سواری دادند و سواری خوردنا هست. وای از بی سوادی.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۷ ۱۷:۱۴

والا اکثر خونه ها مونده و خریدار کمتر و کمتر شده. قیمت ها نجومی و قدرت خرید روز به روز کمتر شده و باید منتظر رکود مطلق باشیم.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۰ ۱۲:۲۴

دولت در قانون بودجه سال 99 مالیات بر عایدات سرمایه ای را تصویب کرده است. در صورت اجرا باید شاهد حذف دلالی از بازار مسکن بود و به تبع آن قیمت ها به شدت نزولی می شود.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۴ ۱۲:۱۶

با این اوضاع کرونا و تدابیر بی بدیل دولت تدبیر جمعیتی برای تهران نمی مونه تا بخواد خونه گرون بشه به زودی شاهد موج دوم کرونا خواهیم بود مگه خدا خودش به ما رحم کنه

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۱ ۲۰:۱۰

بازار مسکن تو کما رفته و تا قیمتها نصف نشه خریداری نیست

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۲ ۰۲:۳۸

تمام مصالح ساختمان درایران تولیدمیشود پس قیمت مسکن درایران بایدخیلی پایین باشد مردم ایران اگردرسال ۹۹مسکن نخرندقیمت مسکن خیلی پایین خواهدامد