• یکشنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۹:۴۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99011709044
  • خبرنگار : 71282

پرداخت بیمه بیکاری به کارگران آسیب دیده از کرونا مشروط شد

پرداخت بیمه بیکاری به کارگران آسیب دیده از کرونا مشروط شد

در حالی که دولت هفته گذشته مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت کمک به صندوق بیمه بیکاری برای پرداخت به کارگران آسیب دیده از کرونا تصویب کرد، به نظر می‌رسد افزایش تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه بیمه بیکاری باعث اعمال محدودیتهایی در اختصاص مقرری بیمه بیکاری شده باشد؛ تا جایی که به گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری تنها ثبت نام در سایت نیست و کارگرانی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند حتما باید مشمول قانون کار، قانون بیمه بیکاری و قانون تامین اجتماعی باشند.

به گزارش ایسنا، اواخر هفته گذشته در جلسه اقتصادی ستاد مقابله با کرونا تصویب شد که مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار صندوق بیمه بیکاری برای کمک به کارگران آسیب دیده از کرونا اختصاص داده شود.

آن زمان اعلام شد که این مبلغ به تمام کارگران و مشاغل و صنوف آسیب دیده از کرونا پرداخت خواهد شد و بسیاری از مقامات کارگری نیز اعلام کردند که طبق جلسات و نشستهایی که در وزارت کار برگزار و پیشنهاداتی که مطرح شده، محدودیتهایی همچون داشتن یکسال سابقه کار برداشته شده و کارگرانی که سه یا چهار ماه سابقه کار داشته ولی به دلیل کرونا شغل خود را از دست داده باشند هم می توانند درخواست بیمه بیکاری بدهند. بر همین اساس بود که بسیاری از کارگران آسیب دیده از کرونا در سامانه bimebikari.mcls.gov.ir  که در وزارت کار به این منظور راه اندازی شده درخواست خود را برای بیمه بیکاری به ثبت رسانده و طبق آخرین آمارها بیش از ۷۰ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

بر اساس قانون، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی صورت می گیرد که به طور غیر ارادی و به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و نظایر آن بیکار شده باشند. همچنین طبق قانون بیمه بیکاری افراد باید مشمول قانون تامین اجتماعی باشند و ماهانه حق بیمه خود را که سه درصد آن بابت بیمه بیکاری است پرداخت کرده باشند.

طبق ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده موظفند حداکثر ظرف ۳۰ روز مراتب بیکاری خود را به ادارات کار استان محل سکونت اعلام کنند و اعلام سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری کارگران آسیب دیده از کرونا در واقع با هدف رعایت این بند قانونی صورت گرفته است.

مسعود بابائی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص راه اندازی این سامانه به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفته که سامانه ای در وزارت کار با نشانی bimebikari.mcls.gov.ir طراحی شده تا افراد مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که مشمول قانون بیمه بیکاری هم باشند بتوانند با مراجعه به این سامانه و با وارد کردن اطلاعات شغلی و شخصی نسبت به تکمیل در خواست خود اقدام کنند.

وی از دستور العمل مشترکی خبر می دهد که در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ به امضای معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی رسیده و به موجب آن مقرر شده شیوه نامه اجرایی این دستورالعمل از سوی ادارات کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به منظور نحوه اجرا و چگونگی بهره مندی متقاضیان بیمه بیکاری تهیه شود.

بنا بر اعلام مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار در این شیوه نامه که در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ به امضای مشترک معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی رسیده و به تمامی استانها ابلاغ شده است، ۱۰ گروه از فعالیتها و زیربخشهای اقتصادی به عنوان فعالیتهایی که متاثر از ویروس کرونا بوده اند و به صورت غیر مترقبه کسب و کار آنها دچار آسیب شده و کارگران این فعالیتها هم مشمول قانون کار و بیمه بیکاری باشند می توانند برای مدت سه ماه از مزایای بیمه بیکاری طبق ضوابط قانونی بهره مند شوند.

همچنین سایر بنگاههایی که جزو ۱۰ گروه شغلی مذکور نبوده اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده اند با تشخیص مدیران کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان می توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

آنطور که مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار می گوید، ملاک دریافت مقرری بیمه بیکاری تنها ثبت نام در سایت نیست و بیمه بیکاری صرفا به افرادی تعلق می گیرد که سه شرط مشمول قانون کار بودن، مشمول قانون تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری بودن را داشته باشند.

با درنظر گرفتن این شرط می توان گفت که سایر بیمه شدگان از جمله بیمه های خاص، مشاغل آزاد، خویش فرمایی، کارگران ساختمانی، قالیبافان، رانندگان تاکسی و حمل و نقل شهری که سه درصد بیمه بیکاری را واریز نمی کنند و از شمول قوانین ذکر شده مستثنی هستند نمی توانند درخواست بیمه بیکاری بدهند.

بر این اساس علاوه بر مشاغل ذکر شده فوق، بخش اعظمی از جامعه کارگری اعم از کارگران زیرپله ای، کارگران فصلی و دستفروشان که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نیستند و حق بیمه ای برایشان واریز نمی شود و به دلیل شیوع کرونا بیکار شده یا گرفتار تعطیلی کارگاه شده اند از گرفتن مقرری بیمه بیکاری در شرایط حاضر محروم خواهند ماند.

پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد تومان به منظور ارائه تسهیلات و پرداخت بیمه‌ بیکاری به کسب و کارهای تعطیل شده، دستفروشان و افرادی که قرارداد رسمی ندارند خبر داده بود.

اگر چه در شیوه نامه جدید وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی از ۱۰ گروه فعالیت و زیربخش اقتصادی نامی برده نشده ولی با توجه به لحاظ کردن سه شرط مشمول بودن قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری برای متقاضیان بیمه بیکاری احتمالا در روزهای آینده شاهد حضور کارگرانی خواهیم بود که برای معاش و تامین هزینه های زندگی خود ناچارند به خیابانها آمده و برای رزق و روزی خود دستفروشی یا مسافرکشی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۰۲:۴۵

من دهم اسفندکا رم رابخاطربیماری کرونا ازدست دادم وتمام شرایط بیمه بیکاری رادا رم سه رو پس ازتعطیلی کارم گزارش رابهاداره کاردادم ولی تاحالا موفق به ثبت نام اینترنتی نشدم حالابایدچکارکنم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۰۳:۴۷

سلام تکلیف کارگران ساختمانی چی میشه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۱۲:۲۸

سلام شوهرمن دوماه بخاطر کرونا بیکارشده کرایه خونه ۵۰۰داریم ماباید چکارکنیم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۱۲:۲۳

با عرض سلام،من راننده سرویس مدارس هستم ۲ماهه که حقوق ندارم باید چکار کنم با این اوضاع الان ما به کی باید بگیم اصلا کسی به ماها گوش میده

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۱۲:۵۵

سلام. خسته نباشید. من از25 بهمن کارم را به خاطر کرونا تعطیل کرده ام و مغازه ام همچنان بسته است. چه باید کرد؟

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۱۴:۲۴

سلام. من که کارگر ساختمانی ام چکار کنم؟ کاملا خانه نشین شدم با این اوضاع

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۱۸:۰۲

کارگر معدن خصوصی هستم حالا بیکارشدم بابت کرونا

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۱۸:۰۵

معدن چی هستم از کرمان حالابیکارهستم

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۳۰ ۱۱:۱۹

سلاموخسته نباشی میخاستم بپرسم ما شرکت واحد کار میکردیم وکار فرما بیمه ما را رد میکرد الان دوماه ثبت نام کردم پیامی دریافت نشده ولی کارت هوشمند مسافربری فعال هست ولی هشت سال شرکت واحد کار میکنم ایا تعلق میگیرد یا نه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۱۹:۴۶

سلام .به تاکسی داراها تعلق میگیرد.دوماه است ریالی درامد نداریم.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۲۰:۵۵

سلام من ویزیتور چاپ عکسم هیچ فعالیتی هم بجزاین کارندارم چکار باید بکنم لطفا پاسخگو باشیدممنون

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۸ ۲۱:۰۵

من بیکار هستم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۹ ۰۳:۲۹

سلام والا اینجوری که شماشرط وشروط گذاشتین تنهاکسانی که ادم بحساب نمیان کارگرای ساختمانی هستن که همگی کارشون ازدست دادن وبیکارن

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۹ ۱۷:۴۹

من کارگر جوشکار ساختمانی هستم از 25/11/98 به علت بیماری کرونا بیکار شدم خودم هم با 3 تا بچه کرایه نشین هستم چکار کنیم؟

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۹ ۱۲:۵۳

حالم از همتون به هم میخوره، دزدای بی شرف. اونهایی که اون بالا تصمیم میگیرید الهی خدا شما رو به روز ما بدبخت بیچاره ها بندازه که تصمیمات چرت و پرت میگیرید. لعنتی ها شما میدونید خانواده ای که دو ماه حقوق نداشته باشه باید از کدوم گوری پول بیاره که بخوره. خدا ازتون نگذره. شما که نون خور دولت هستین ، هر چقدر هم تعطیل باشه زندگیتون رو میکنید.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۹ ۱۴:۱۸

بیمه واریز کردیم اما حق بیکاری نه، ایا نمیشه حداقل دستمزد برای حسابدارها و منشی ها که بیمه شده مشاغل ازاد هستند والان بیکارن براشون لحاظ بشود

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۹ ۱۵:۰۰

سلام بنده فرودگاه امام کارمیکردم الان از 29اسفندبیکارشدم چیکار کنم به کجا مراجعه کنم بیکار شدم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۹ ۱۶:۱۳

سلام من بیمه هستم الانم به خاطرکرونا دو ماه بیکار شدم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۹ ۱۸:۵۹

سلام من یه کارگر ساده و مستاجر 500 اجاره 650هزارتومان قسط بانک توی این شرایط درد دلموبه کی بگم کی به داد ما میرسه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۹ ۲۱:۰۲

سلام من از ۱۵اسفند بیمه بیکاریم تمام شده الان هم که کار نیست لطفا تا از بین رفتن کرونا مارو حمایت کنید ممنون

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۱۹ ۲۱:۱۸

بیکاری

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۰ ۱۴:۴۲

سلام علیکم.همسرمن شاگردمغازه است و2ماهه که کارتعطیله بخاطر کرونا...زندگیمون روهواست بی پول ومزایا.کرایه خونه داریم وبیمه تامین اجتماعی..توروخدا بگین چکارکنیم.به کجا ممراجعه کنیم تواین اوضاعی که هزارتومن پس انداز نداریم...

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۰ ۱۵:۱۳

سلام من بیمه هستم شرکت کار میکنم یک ماه که بخاطر کرونا تعطیل شدیم ثبت نام هم کردم چقدر حقوق میدن

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۰ ۲۳:۴۴

بیکارشدن کارگر فصلی

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۳ ۰۶:۵۶

من.بیکآرشدم‍‍‌

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۲ ۱۲:۲۱

کارگر بیکار

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۳ ۲۱:۴۴

من کارخونه قند کار میکنم، کارفرما به کارگرا گفت هرکسی میخواد بره برای بیمه بیکاری ثبت نام کنه و هر کس میخواد بیاد سر کار توی این وضعیت قرمز شهرستانمون، اکثر کارگرا به خاطر استرس از این بیماری ثبت نام کردیم برای بیمه بیکاری. خواستم بپرسم با این اوصاف به ما بیمه بیکاری تعلق میگیره؟ هممون بیش از یکسال سابقه بیمه داریم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۴ ۰۴:۰۵

من کارگر کارگاه درب وپنجره سازی اهنی هستم .با 16سال سابقه بیمه.آیابه من تعلق میگیره؟

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۴ ۱۲:۳۰

سلام کارگرفصلی هستم بیمه هستم ازاد کارمی کنم به خاطر ویروس کرونا ازاسفند بیکارشدم بیمه بیکاری به ماهم می سه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۴ ۱۲:۳۰

سلام کارگرفصلی هستم بیمه هستم ازاد کارمی کنم به خاطر ویروس کرونا ازاسفند بیکارشدم بیمه بیکاری به ماهم می سه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۵ ۱۳:۰۰

سلام بابا تا کی میخواهین دروغ ما بدین بیمه آزاد رانندگی ماهی۶۳۰ هزارتومان پرداخت میکنم میگن شامل تو نمیشه چطور اگه یک روز بیمه ام دیربشه دوبرابر جریمه شامل حال من میشه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۵ ۲۰:۵۶

من دو ماهه که بیکارم وکارگر ساختمانی هستم هر کار کردم نتونستم تو سایت ثبت نام کنم قسط وام دارم به معنای کلی بدبخت شدم لعنت به این زندگی شانسم نداشتیم کرونا بگیریم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۵ ۲۲:۵۴

سلام نظری ندارم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۷ ۰۳:۵۱

من بیست و سه سال توی شرکت خصوصی کار کردم با حداقل حقوق مستاجرام دوتا بچه دارم قسط دارم هزار تومن پس انداز ندارم بدهکارم قسط کرایه خونه عقب افتاده آیا به من هم تعلق میگیره چه قد میخوان بدن چند ماه میدن ممنون اگه جواب بدین بخدا ناراحتی اعصاب گرفتم ... هیچ کاری هم بلد نیستم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۱ ۱۱:۲۳

اسیب دید ازکرنا

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۲ ۰۶:۵۶

باسلام.تورو بخدا اقا گرفتار شدم به کی بگم دردمو با دوتا دختر با کرایه خونه اقایکی حرف ما روبشنوه به این تصمیم گیرنده‌ها برسونه

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۳ ۱۹:۲۹

سلام سلام سلام شوهرمن بخاطره کرونا بیکارشده توروخدا توبدشرایطی داریم به سرمیبریم خواهش میکنم حقوق بیکاریمونو پرداخت کنید

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۷ ۰۱:۰۶

من کارگر ساندویچی هستم و اول اسفند مغازه تعطیل شد.ثبتنام بیمه بیکاری کرونا هم کرده ام.ولی پیام برام اومده ک شما مشمول بیمه بیکاری نمیشوید..چرا من ک مشکلی نداشتم..یکی جواب من را بده خاهش میکنم

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۰ ۱۳:۰۷

بیمه بیکاری شامل کار کنان شرکت حمل ونقل نیز میشود ؟سه ماه که گمرک بسته شده بیکاریم .؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۹ ۰۴:۲۲

سه ماهه بیکارم کدم بهم دادید خبری نیست بیست سال پول بیمه دادم گذاشتید بعد فوتم خبر کنید

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۳ ۲۰:۵۵

سلام من ۲۴ برج ۱۲ ثبت نام کردم بیست روزی میشه پیامک برام اومده که در حین بررسیه اخرش میخواهید پرداخت کنید یا نه ما که دیگه از بلاتکلیفی عادت کرده ایم واقعا قشر کارگر چه بدی کرده اند که گرفتار ای مملکت شده اند