• دوشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 99011809397
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران:

باید خود را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات و فناوری ضدویروس آماده کنیم

باید خود را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات و فناوری ضدویروس آماده کنیم
عکس تزئینی است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: یادمان باشد در شرایط بحران ممکن است کارها باعجله انجام شود و ازآنجاکه هر یافته پژوهشی در روش درمان کشور  و ایجاد نیازهای جدید تأثیرگذار است؛ باید پژوهش‌های مربوط به کرونا از قدرت کافی برای پاسخ به مسائل برخوردار باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی صحرائیان با اشاره به وضعیت کشور در مقابله با بحران کرونا گفت: پس از شروع بحران کرونا در کشور و مبتلا شدن شمار زیادی از هم‌وطنان، به نظر می‌رسد در حال حاضر کشور از حالت غافلگیری اولیه خارج‌شده و روندهای درمانی به‌خوبی در حال انجام است و بیمارستان‌های مختلف نیز در این زمینه سازماندهی‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه درحال حاضر درمورد ویروس کووید ۱۹ شناخت زیادی نداریم، گفت: یکی از مسائل مهم در این زمینه، بحث پژوهش است. با بیماری روبرو هستیم که درمورد آن چیز زیادی نمی‌دانیم. ویروسی که روندش را نمی‌دانیم و برای آن  مدل‌سازی می‌کنیم. درمان ندارد و درمان‌هایی که پیشنهاد می‌شود نیز همه علامت سؤال دارد. بسیاری از سؤالاتی که وجود دارد باید توسط پژوهش‌هایی که در کشورمان و نقاط دیگر دنیا انجام می‌شود پاسخ داده شود و وجود این پرسش‌ها، اهمیت پژوهش در زمینه کرونا را نشان می‌دهد.

صحرائیان، با تأکید براینکه، در کنار تحقیق در زمینه درمان، تحقیقات در زمینه پیشگیری و ساخت واکسن نیز باید ادامه پیدا کند، افزود: نکته اساسی در پژوهش‌ها این است که هرچه قدرت مطالعات بیشتر باشد به سؤالاتمان پاسخ درست‌تری داده می‌شود. انجام کارآزمایی‌های بالینی در یک محدوده کوچک، هرچند مطالعه‌ای را طراحی می‌کند؛ اما قدرت کافی برای پاسخ و اثبات یک دارو را ندارد و ما به کارآزمایی‌های چندمرکزی باقدرت زیاد نیاز داریم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران از تخصیص گرنت کرونا به پژوهشگران  خبر داد و گفت: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌محض شروع کرونا، گرنتی را به نام کرونا معرفی کرد که مورد استقبال محققان قرار گرفت. تاکنون ۱۵۰ طرح پژوهشی از گرنت کرونا در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران ثبت‌شده که ۲۵ طرح آن به‌صورت کارآزمایی بالینی و در زمینه درمان است. درمان‌های آزمایشی در بیمارستان‌های مختلف درحال انجام است و این تحقیقات کماکان ادامه دارد.

وی افزود:  یادمان باشد بسیاری از نکاتی که امروز می‌دانیم براساس تحقیقاتی است که درگذشته و در  مراکز علمی مختلف انجام‌شده و بسیاری از مسائلی که نمی‌دانیم باید با تحقیقات پاسخ آن را به دست بیاوریم. درحال حاضر بعضی از طرح‌ها به انتها رسیده برخی از طرح‌ها در نیمه‌راه است و بعضی از طرح‌ها هم تازه شروع‌شده که پس از پایان، پاسخ‌ها به جامعه علمی اعلام می‌شود.

صحرائیان بابیان اینکه نکته اساسی افزایش قدرت و دقت در طرح‌هاست افزود: یادمان باشد در شرایط بحران ممکن کارها باعجله انجام شود درحالی‌که در تحقیقات، هدفمان این است که هیچ کاری را باعجله انجام ندهیم تا مطمئن شویم این کار درست است و البته در زمان کم بتوانیم به پاسخ صحیح برسیم. براین اساس کمیته اخلاق مصوبه‌ای را دارد مبنی براینکه پژوهش‌های حوزه کرونا، پیش از اعلام و انتشار، حتماً مجوز  وزارت بهداشت و کمیته‌های اخلاق را اخذ کرده باشند چون هر یافته ممکن در مدل درمان کشور  و یا ایجاد نیازهای جدید تأثیرگذار باشد درحالی‌که پاسخ آن براساس یک مطالعه کوچک به‌دست‌آمده باشد.  به همین دلیل بسیار مهم است که در پژوهش‌ها، دقت کافی، سرعت کافی و قدرت کافی را داشته باشیم تا بتوانیم به جامعه علمی کمک کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به ورود دانشگاه علوم پزشکی تهران به تحقیقات بین‌المللی  و همکاری با سازمان بهداشت جهانی گفت: در  تحقیقاتی که WHO در سطح جهان و در کشورهای مختلف انجام می‌دهد، ورود کشور ایران و برخی از مراکز دانشگاه علوم پزشکی به این تحقیقات خبر خوبی است که می‌تواند در سطح جهانی به ریشه‌کنی این ویروس کمک کند.

وی افزود: باید خودمان را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات و فناوری ضدویروس آماده کنیم تا باگذشت زمان، بتوانیم به سؤالاتی که درمانگران ما دارند پاسخ دهیم. وقتی کرونا وارد کشور شد سؤالات بسیار زیادی مطرح شد. اولین پرسش این بود که آیا قرنطینه اعمال شود یا نه؟ سؤالات متعدد دیگری در زمینه درمان مطرح است که  چه رژیم‌درمانی برای مردم در نظر گرفته شود که بتوانیم بهترین کنترل و دسترسی را فراهم کنیم. همه این‌ها در سایه تحقیقات فراهم می‌شود و فکر می‌کنم پاسخ این تحقیقات از دانشگاه‌های کشور بتواند راهگشای درمان بیماری باشد.

صحرائیان در پایان از فعالیت محققان قدردانی کرد و گفت: بسیاری از محققان رشته‌های مختلف، قسمتی از وقتشان را به کرونا اختصاص داده‌اند. ثبت بیش از ۱۵۰ طرح طی سه هفته نشان از عزم جدی همکاران عزیزم در دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه تحقیقات است و این نشانه خوبی است که کشور بتواند با کرونا به‌خوبی مبارزه کند و بتوانیم ان‌شاءالله ریشه‌کنی این بیماری را روزی جشن بگیریم و با تلاش‌هایی که همکارانم در بعد درمان و بعد تحقیقات انجام می‌دهند بیماری به‌خوبی کنترل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha