• چهارشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99012010973
  • خبرنگار : 71565

در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی؛

وکیلی: خاوازی می‌تواند کشاورزی سنتی را به کشاورزی علمی تبدیل کند

وکیلی: خاوازی می‌تواند کشاورزی سنتی را به کشاورزی علمی تبدیل کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اکنون حوزه کشاورزی نیاز به فردی دانشمند و عالم دارد، تاکید کرد که خاوازی وزیر پیشنهادی کشاورزی می‌تواند آرزوی تحول بزرگ در حوزه کشاورزی یعنی عبور این حوزه از سنتی بودن به علمی بودن را محقق سازد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی وکیلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: اهمیت غذا در کشوری که ادعای استقلال دارد بر کسی پوشیده نیست. در بحران کنونی قفسه‌های سوپرمارکت‌ها در مقایسه با کشورهای دیگر که مدعی پیشرفت هستند پر است و این نشان از آن دارد که دیگران در گذشته در حوزه کشاورزی در کشور زحمت‌های زیادی کشیدند که در این موضوع در بخشی مدیون آقای حجتی و همکاران ایشان در این وزارتخانه هستیم.

وی ادامه داد: در کلان اقتصاد کشور امن‌ترین بخشی که تا به امروز کمترین آسیب را از کرونا ویروس دیده بخش کشاورزی است. همه بخش‌ها که به شکلی با ارز مرتبط هستند یا آسیب‌ دیده‌اند یا در شرف آسیب جدی هستند، اما بخشی که کمترین آسیب را دیده کشاورزی است و این نشان می‌دهد این حوزه نقطه اتکاء در استقلال و امنیت کشور در بحران است ولی همچنان این بخش به دلیل رویکرد سنتی با ظرفیت واقعی فاصله دارد. در طول این سال‌ها شعارهای زیادی در این حوزه داده شده و در برنامه‌های بالادستی اهداف متعالی ذکر کردیم، ولی همچنان این حوزه سنتی بوده چون در راس آن وزارتخانه یک شخصیت عالم و دانشمند نداشتیم البته دوستان با روحیه جهادی تلاش کردند ولی به دلیل فاصله با رویکرد علمی ظرفیت‌های مغفول بیشتر از ظرفیت‌های بالفعل بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین جهت حضور یک دانشمند در راس این وزارتخانه خود فرصت مهمی است که با انتخاب آقای خاوازی می‌توانیم به آن تحقق بخشیم. آقای صادقی اگر رییس دانشگاه تهران امروز برای این وزارتخانه معرفی می‌شد باید می‌گفتیم ایشان فاقد سابقه اجرایی است؟ سابقه اجرایی یعنی بیل و کلنگ به دست گرفتن؟ رهاورد کشاورزی متکی به بیل و کلنگ دستاوردهای حداقلی با هزینه‌های بسیار بالای تولید است. اکنون مشکل کشاورزی موضوع سنتی بودن است و مشکل نبود یک دانشمند در راس این وزارتخانه را شاهد هستیم.

این موافق وزیر معرفی شده وزارتخانه جهاد کشاورزی در ادامه مدعی شد: در پروسه دیوان‌سالاری مافیاهایی در این وزارتخانه ایجاد شد و به دلیل این مافیا، رانت‌ها و امضاهای طلایی شکل گرفت و اکنون به شخصیتی رسیدیم که پر از داده‌های علمی بوده و می‌تواند آرزوی تحول بزرگ یعنی تبدیل حوزه کشاورزی از شکل سنتی به شکل علمی را محقق سازد. اگرچه اسناد بالادستی هم مسیر را در امر کشاورزی ترسیم کرده است.

وکیلی اظهار کرد: دغدغه مبارزه با مافیا و اصلاح ساختار رانت‌زا، حذف پست‌های زائد و رانتی و حذف قوانین مزاحم و حذف امضاهای فسادزا وجود دارد که از طریق هوشمندسازی خدمات این موضوع مورد انتظار است. ایشان می‌تواند به این دغدغه‌ها پاسخ دهد. یکی از دغدغه‌های دیگر بحث معیشت خود کشاورزان است که در برنامه ایشان به اقتصاد این عزیزان توجه شده است. ارتقاء توانمندی کشاورزان در حوزه مهارتی و معیشتی نشاط را به این بخش بر می‌گرداند. اگر کشاورزی پایدار و سودده شود مهاجرت معکوس شده و دغدغه‌های ثانویه اداره کشور کاهش پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت دارد این است که برنامه‌های وزرایی که معرفی می‌شوند برنامه‌های ویترینی بوده و فاصله بین عملکرد و برنامه وجود دارد و مجلس به دلیل عمر کوتاه امکان نظارتی کمی دارد، اما برنامه‌های آقای خاوازی قابل تحقق است. برنامه نشان می‌دهد که به آنچه در آن مطرح شده متعهد هستند.

وی در پایان اضافه کرد: از هفتم خرداد ماه شاهد اداره کشور از سوی مجلس یازدهم خواهیم بود. خطاب به مجلس یازدهم می‌گویم که هرچه عملکرد مجلس کنونی بوده امروز ثانیه‌های پایانی خود را می‌گذراند. هرچه خواستند بر سر این مجلس آوردند که آن را از چشم ملت بیندازند. برای حرمت دموکراسی اجازه دهید این مجلس در حوزه نظارت در چارچوب رایی که مردم دادند پایبند باشند. اجازه دهید در این یک سال که از عمر دولت باقی‌مانده در فضایی آرام به مقابله با بحران‌ها بپردازد. به امید خدا مردم در سال 1400 تصمیم درست را اتخاذ می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۰ ۱۱:۰۷

جناب وکیلی یعنی به فرموده شما تاکنون کشاورزی ما سنتی بوده که با آمدن آقای خاوازی کشاورزی مان علمی شود؟!!!!!!