• شنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99012312746
  • خبرنگار : 50288

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی‌سینا:

از کاهش وزن در شرایط قرنطینه پرهیز کنید

از کاهش وزن در شرایط قرنطینه پرهیز کنید

ایسنا/همدان عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی‌سینا تأکید کرد: لازم است افراد عادی از کاهش وزن در شرایط قرنطینه پرهیز کنند چراکه منجر به ضعف و کاهش ایمنی بدن شده و می‌تواند عواقبی را در پی داشته باشد.

دکتر سجاد مؤمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در شرایط فعلی که افراد مجبور به ماندن در خانه هستند، ممکن است با افزایش وزن مواجه شوند و اخبار مختلفی که در رابطه با کروناویروس منتشر می‌شود می‌تواند منجر به بروز استرس در افراد شود، مطرح کرد: راهکارهایی که در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد و سازمان بهداشت جهانی هم پیشنهاد می‌کند این است که افراد باید سیستم ایمنی بدن را با خوردن و نوشیدن مواد سالم و مقوی تقویت کرده و از مصرف زیاد مواد قندی دارای کربوهیدرات پرهیز کنند.​​​​

وی ادامه داد: شدت و نوع ورزش با توجه به شرایط به وجود آمده متفاوت است و حداقل زمان پیشنهادی برای انجام وزرش برای افراد بالای ۶۵ سال روزانه به مدت ۳۰ دقیقه و برای کمتر از ۶۵ سال روزانه یک ساعت است اما باید توجه کرد توان جسمی افراد با یکدیگر متفاوت است و این مدت زمان برای افراد با توانایی های متفاوت، تفاوت دارد بنابراین بهترین شدت برای فعالیت‌های ورزشی شدت متوسط است.

مؤمنی با اشاره به اینکه افرادی که باید در خانه دورکاری کنند، می‌توانند جدای از توصیه‌های ورزشی معمول بعد از نشستن به مدت ۳۰ دقیقه با چند حرکت کششی ساده نشاط و شادابی خود را افزایش دهند، اظهار کرد: با این کار می‌توان مانع از بروز بیماری‌های مختلف و صدمات عضلانی- اسکلتی که به علت نشستن یا سرپا ایستادن به مدت طولانی می‌شود، شد.

وی با بیان اینکه باید نکاتی را در حین ورزش کردن مدنظر داشت، خاطرنشان کرد: لازم است با شکم پر و یا معده خالی اقدام به انجام فعالیت ورزشی نکنیم. برای ورزش کردن در محیط خانه نیاز است تا محل مورد نظر از تهویه هوای مناسب برخوردار باشد، نباید سطح مکان مورد نظر لغزنده و سُر باشد که می‌توان با استفاده از کفش ورزشی مناسب از زمین خوردگی و بروز آسیب‌های احتمالی پیچیدگی مچ پا یا زانو جلوگیری کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نوع حرکات ورزشی در ابعاد منزل، افزود: با توجه به عدم دسترسی به وسایل ورزشی حرفه‌ای، اکثر افراد مجبور به انجام حرکات ورزشی ساده متناسب با تحمل وزن بدن هستند، در ضمن پیاده روی در منزل، دویدن نرم، دویدن با درجا زدن، استفاده از کشش‌های ورزشی که حرکات ورزشی زیادی را می‌توان انجام داد و حرکات قدرتی مانند شنای سوئدی، دراز و نشست و طناب زدن از جمله حرکات ورزشی مناسب برای ایام در خانه ماندن است که می‌تواند باعث سوزاندن چربی سطح بدن و منجر به سوزاندن کالری‌های اضافی بدن شود.

وی با تأکید بر اینکه ورزش کردن در روز منجر به افزایش سلامت جسمانی و ذهنی افراد می‌شود، بیان کرد: این تحرکات روزانه موجب تقویت سیستم ایمنی و سلامت بدن نیز می‌شود و باید درنظر داشت که بیماری سراغ افرادی می‌رود که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند اما در مجموع اگر به طور میانگین در روز ۴۵ دقیقه به انجام تحرکات ورزشی بپردازیم این امر در سلامت افراد مفید خواهد بود.

مؤمنی تصریح کرد: لازم است که توجه داشته باشیم در بعضی از شرایط خاص ورزش توصیه نمی‌شود؛ برای مثال برای افراد دارای علائم تب و سرفه و نیز بیماری های گوارشی ورزش توصیه نمی‌شود بلکه استراحت و تغذیه مناسب می‌تواند راهکار مناسبی برای این افراد باشد.

وی با بیان اینکه افرادی که به صورت حرفه‌ای به فعالیت‌های ورزشی مشغول هستند، نیاز است تا معیارهایی را در نحوه استفاده از برنامه‌های رژیم غذایی و نوع فعالیت ورزشی رعایت کنند، گفت: شدت و نوع تمرین های این افراد با افراد عادی متفاوت است به علت اینکه افراد حرفه‌ای دارای تمرینات اختصاصی هستند و نیاز است تا این موارد را از طریق مربی‌های خود دریافت کنند.

این مدرس دانشگاه اذعان کرد: لازم است افراد عادی از کاهش وزن در این شرایط پرهیز کنند چراکه منجر به ضعف و کاهش ایمنی بدن می‌شود که خود می‌تواند عواقبی را در پی داشته باشد.

مؤمنی با تأکید بر اینکه افراد می‌توانند از مصرف مواد حاوی کربوهیدرات و چربی پرهیز کنند، توصیه کرد: مصرف این مواد منجر به افزایش وزن می‌شود اما افراد می‌توانند از مصرف مواد پروتئینی،میوه و سبزیجات تازه سلامتی، شادابی و نشاط خود را در کنار فعالیت منظم ورزشی در منزل حفظ کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.