• یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99012413599
  • خبرنگار : 71477

اعتراض "شین‌فین" به کمک‌خواهی ایرلندشمالی از ارتش انگلیس

اعتراض "شین‌فین" به کمک‌خواهی ایرلندشمالی از ارتش انگلیس

حزب ناسیونالیست جمهوری ایرلند موسوم به "شین فین" نسبت به درخواست وزیر بهداشت ایرلند شمالی از ارتش بریتانیا برای کمک در مهار ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد و گفت، این وزیر ایرلند شمالی این موضوع حساس را با دولت بریتانیا مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حضور نیروهای مسلح بریتانیا در ایرلند شمالی به خاطر نقشی که برخی سربازان در ناآرامی‌های ۳۰ ساله تا توافق صلح سال ۱۹۹۸ که یک دولت تشریک قدرت معرفی کرد، داشتند، برای برخی از ناسیونالیست‌های ایرلندی جنجالی و مناقشه‌آمیز است.

این توافق صلح به "آشوب‌ها" و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی، ناسیونالیست‌های کاتولیکی که قصد اتحاد با جمهوری ایرلند را داشتند و اتحادگرایان پروتستانی که آرزوی ماندن در بریتانیا را داشتند، پایان داد. اما همچنان حملات پراکنده‌ای وجود دارد که عمدتا از سوی گروه‌های جدایی‌طلب ناسیونالیست که مخالف این روند صلح هستند، صورت می‌گیرد.

رابین سوان، وزیر بهداشت حزب حامی بریتانیا "اتحادیه‌ی اولستر" روز جمعه در درخواستی از ارتش بریتانیا برای توزیع کمک‌های ضروری و ساخت احتمالی بیمارستان‌های صحرایی موقت کمک خواست.

سوان در بیانیه‌ای گفت:‌ در حال حاضر اولویت اول من نجات جان و حفاظت از پرسنل بخش درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کروناست. به نظر من زمان آن رسیده که وزارت دفاع بریتانیا در این زمینه به من کمک کند.

شمار قربانیان ویروس کرونا در ایرلند شمالی که تحت حکومت بریتانیاست، روز شنبه به ۱۰۷ تن افزایش یافت.

"شین فین"، بزرگ‌ترین حزب ناسیونالیست در این دولت تفویض شده گفت: هیچ پیشنهادی برای استفاده ار پرسنل نظامی بریتانیا برای نقش‌هایی که معمولا توسط غیرنظامیان اجرا می‌شود، به قوه مجریه ارائه نشده است.

میشل اونیل، سیاستمدار حزب حامی اتحاد ایرلند در مجلس ایرلند شمالی است، در بیانیه‌ای گفت:‌ شین فین صریحا اعلام کرده که ما هیچ اقدام لازمی را برای نجات جان مردم رد نخواهیم کرد. اما وزیر بهداشت ایرلند شمالی وظیفه دارد که تمامی گزینه‌ها را بررسی کند.

وی افزود: رابین سوان مستقیماً با وزیر ایرلند شمالی بریتانیا موضوع حساس مداخله نظامی بریتانیا را مطرح کرده بود.      

این در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت ایرلند شمالی تاکید کرد که سوان هفته گذشته تمایل خود برای مطرح کردن این درخواست را علنا اعلام کرده بود و اونیل از این تصمیم اطلاع داشت.

داگ بیتی، یکی از قانون‌گذاران حزب اتحادیه‌ی اولستر به خبرگزاری رویترز گفت: این درخواست به معنای ورود سربازان جدید از بریتانیا به ایرلند شمالی نیست بلکه استفاده از پرسنل ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی است که پس از خروج کامل ارتش بریتانیا در این منطقه باقی مانده‌اند.

احزاب دیگر نیز از مداخله حزب شین فین انتقاد کردند. ارتش بریتانیا در توزیع تجهیزات حفاظت شخصی به بخش‌های مختلف این کشور و همچنین در ساخت یک بیمارستان جدید در لندن مشارکت کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha