• یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 99012413613
  • خبرنگار : 71496

واکاوی دلیل رفت‌وآمدهای سران عراق به فلوجه

واکاوی دلیل رفت‌وآمدهای سران عراق به فلوجه

رفت‌وآمدهای رهبران ارشد عراق به شهر فلوجه در استان الانبار نقش جدیدی را که این شهر در ترسیم آینده استان‌های سنی‌نشین ایفا می‌کند، آشکار می‌سازد، در واقع به نظر می‌رسد تلاش‌هایی می‌شود تا این شهر همانند اربیل برای کردها به مرکزی برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی اهل تسنن تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، شهر فلوجه در ماه جاری میلادی به شکلی بی‌سابقه میزبان عدنان الزرفی، نخست وزیر مکلف شده پیش از کناره‌گیری‌اش و برهم صالح، رئیس جمهوری عراق جهت گفت‌وگو درباره آینده روند سیاسی و تشکیل کابینه موقت بود.

مخالفان محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق که رهبری "تحالف القوی العراقیة"، بزرگترین نماینده اهل تسنن در پارلمان را بر عهده دارد، او را متهم به تلاش برای اعمال حاکمیت خود بر تصمیمات تشکل اهل تسنن می‌کنند و تحلیلگران بر این باورند که دیدارهای الحلبوسی با رهبران عالی رتبه در فلوجه در همین راستاست.

اما یحیی المحمدی، نماینده "تحالف القوی" به روزنامه عربی۲۱ گفت: سفر برهم صالح به فلوجه برای دیدار با الحلبوسی، رئیس پارلمان و گفت‌وگو درباره شرایط کلی کشور بود. در این دیدار دو طرف بر مساله تشکیل کابینه، لزوم اتخاذ گام‌های اصلاحی و تدوین برنامه‌ای دولتی برای رفع نیازهای این مرحله تمرکز کردند.

المحمدی درباره علت ترافیک سران عراق در فلوجه نیز گفت: استان الانبار بسیار اهمیت داشته و عمق استان‌های اهل تسنن محسوب شده و در این استان تا حد زیادی بازسازی‌ها و آرامش تحقق یافته است.

این نماینده تحالف القوی در ادامه با تکذیب تلاش الحلبوسی برای کنترل بر تصمیمات احزاب سنی و محدود کردن آن به فلوجه گفت: دیدارها میان سران کشور مساله‌ای عادی است به ویژه که محل اقامت الحلبوسی نیز فلوجه است.

وی همچنین تاکید کرد: هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از آن شود که یک تشکل سیاسی یا یک استان پیشگام شده و وارد رقابت با سایر استان‌ها شود و یا اینکه در تمامی ابعاد بر دیگر طرف‌ها برتری یابد، این امری عادی است و الانبار شایسته آن است.

المحمدی افزود: اینکه استان الانبار در حوزه امنیتی و بازسازی‌ها در جایگاه اول قرار گرفته، بدون تامل و سنجش نبوده بلکه با برنامه‌ریزی‌ها، هدایت، درایت و پیگیری‌ها محقق شده و اشکالی وجود ندارد اگر هر استانی برای پیشی گرفتن تلاش کرده و در تمامی سطوح نمونه‌ای برای دیگران شود.

غانم العابد، تحلیلگر سیاسی نیز در همین رابطه به عربی۲۱ گفت: انتخابات گذشته یک تقلب بود و تنها ۲۰ درصد عراقی‌ها در آن شرکت کردند، برخوردی که امروز با الحلبوسی می‌شود بر اساس کرسی‌هایی است که در پارلمان دارد و این امتیاز با اولین انتخابات پارلمانی از دست خواهد رفت.

العابد در ادامه بعید دانست که فلوجه به شهر تصمیم‌گیری احزاب سنی بدل شود چرا که برخلاف استان نینوا که به منزله ستون فقرات احزاب سنی عراق بوده و تعداد ساکنان آن به پنج میلیون تن می‌رسد، تعداد ساکنان استان الانبار به دو میلیون نفر هم نمی‌رسد.

این تحلیلگر سیاسی عراق گفت: آشوبی که پس از یورش داعش در استان‌های سنی‌نشین به وجود آمد، باعث شد که الحلبوسی با خیال آسوده اقدام کند اما با اولین انتخابات وضعیت به حالت عادی خود بازخواهد گشت و اگر توطئه‌ای علیه نینوا نشود، این استان دوباره مرکز تصمیم‌گیری احزاب سنی می‌شود.

وی افزود: در انتخابات گذشته برخی طرف‌ها از خارج استان نینوا ورود کرده و آراء را به نفع طرف‌های سیاسی مشخصی از خارج این استان به سرقت بردند و ساکنان نینوا بهره‌ای از آن نبردند. نینوا هنوز ویران است و هیچ خدماتی در آن وجود ندارد، کسانی که آرای ساکنان استان را به چنگ آوردند، خدمتی نکردند و قطعا ساکنان استان متوجه اشتباه خود در انتخاب چهره‌هایی نامرتبط به شهرشان شده‌اند.

العابد تاکید کرد: وضعیت الحلبوسی اضطراری است و او دیگر نمی‌تواند بر کنترل بر تصمیمات احزاب سنی ادامه دهد، علاوه بر این اکثر آرای استان نینوا به سمت خالد العبیدی (وزیر دفاع برکنار شده کابینه حیدر العبادی) سرازیر شده و او اصلا حضوری در میدان ندارد و این مساله کاملا نینوا را ضعیف کرده و فکر می‌کنم این شرایط هرگز در آینده تکرار نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha