• یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 99012413659
  • خبرنگار : 71624

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت منتشر کرد

حمایت ۱۳ میلیاردی از تحقیقات مرتبط با کرونا/ گزارش عملکرد کمیته ملی تحقیقات کووید-۱۹

حمایت ۱۳ میلیاردی از تحقیقات مرتبط با کرونا/ گزارش عملکرد کمیته ملی تحقیقات کووید-۱۹
عکس تزئینی است

گزارش عملکرد کمیته ملی تحقیقات کووید-۱۹ حاکی از این است که تاکنون ۸۳۰ طرح پژوهشی با موضوع ویروس کرونا ۲۰۱۹ در دانشگاه‌های علوم پزشکی موفق به کسب مجوز اخلاق از ۶۱ کمیته شده‌اند و میزان حمایت مالی وزارت بهداشت از طرح‌های پژوهشی ۱۳ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایسنا، پس از شروع بحران جهانی ویروس کرونا ۲۰۱۹، در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، کمیته ملی تحقیقات کووید-۱۹ جهت مدیریت و برنامه‌ریزی تحقیقات ملی، هدفمند و کاربردی(به ویژه کوتاه مدت) بر روی کووید-۱۹ شکل گرفت و در کارگروه‌های مختلف اقداماتی را به انجام رساند.

اقدامات انجام شده در حیطه‌های توسعه فناوری، تشخیص بیماری، اپیدمیولوژی، کارآزمایی بالینی، اخلاق در پژوهش، منابع مالی پژوهش و پایش پژوهش‌ها و انتشار نتایج دسته‌بندی شده‌اند.

حال  گزارش عملکرد کمیته ملی تحقیقات کووید-۱۹ منتشر شده و براساس آن چه در این گزارش آمده، دفتر توسعه فناوری معاونت تحقیقات و فناوری جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ساخت انواع فرآورده‌های موردنیاز در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان کووید-۱۹ و استفاده از ظرفیت بالغ بر ۱۴۲۵ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین ۸۰۰ هسته فناور حوزه سلامت مستقر در مراکز رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی و پارک‌های علم‌وفناوری و پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم اقداماتی همچون تشکیل کمیته فناوری کووید-۱۹ جهت بررسی و تهیه لیست اقلام موردنیاز در پیشگیری و درمان را انجام داده است.

در حوزه تشخیص بیماری، با دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی مصوب معاونت تحقیقات و فناوری مکاتبه شد تا از پتانسیل مراکز تحقیقاتی که توانایی و امکانات rtPCR و متخصص با تجربه ویروس‌شناس یا بیوتکنولوژیست و یا میکروبیولوژیست دارند، بسیج شوند تا در شرایط اضطرار بتوان از پتانسیل مراکز تحقیقات سراسر کشور برای کمک به شبکه آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا استفاده شود که ۳۹ آزمایشگاه از سراسر کشور اعلام آمادگی کردند و فهرست آن‌ها در اختیار ستاد ملی کرونا و انستیتو پاستور قرار گرفت.

در حوزه اپیدمیولوژی، مطالعه چندمرکزی اپیدمیولوژی بالینی و ارزیابی شاخص‌های بالینی و پیامدهای بیماری کووید-۱۹ اجرا خواهد شد.

کمیته ملی تحقیقات کووید-۱۹ در ادامه فعالیت‌های خود به شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای دانشی و پژوهش‌های مرتبط با کووید-۱۹ پرداخته است. در بخشی از این گزارش جزئیات ۱۴۴ کارآزمایی بالینی‌ که مرتبط با کروناویروس مصوب شده، آمده است.

در بخش‌های پایانی این گزارش به نکاتی در خصوص رعایت اخلاق پژوهش و همچنین حمایت مالی از طرح‌های پژوهشی اشاره شده است. بنا بر آن چه معاونت تحقیقات وزارت بهداشت اعلام کرده، با مساعدت وزیر بهداشت تاکنون ۱۳ میلیارد تومان به دانشگاه‌هایی که زیرساخت پژوهشی و نیروی انسانی مجرب داشته‌اند یا مانند گیلان و مازندران و قم در کانون بحران بوده‌اند توزیع شده است که به عبارتی ۲۵ دانشگاه تاکنون از این اعتبار بهره‌مند شده‌اند.

براساس اعلام کمیته تحقیقات ملی کووید-۱۹، مجموعا ۸۳۰ طرح پژوهشی با موضوع ویروس کرونا ۲۰۱۹ در دانشگاه‌های علوم پزشکی موفق به کسب مجوز اخلاق از ۶۱ کمیته شده‌اند.

جزئیات این اقدامات در اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha