• سه‌شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۰:۴۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99012514734
  • خبرنگار : 71625

تصنیف «یاد کودکی» و آرامش در روزهای سخت + ویدیو

تصنیف «یاد کودکی» و آرامش در روزهای سخت + ویدیو

یک مدرس آواز با پیوستن به پویش مشاهنر، تصنیف «یاد کودکی» را در قالب یک ویدیو ضبط و منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، منوچهر فیروزی ـ مدرس آواز سنتی، تدریس ردیف ایرانی و صداسازی ـ در یک ویدیو، تصنیف «یاد کودکی» را که شعری از رحیم معینی کرمانشاهی با آهنگسازی علی تجویدی است، ضبط و به مردم تقدیم کرد.

علی تجویدی نوازنده ویلن و سه‌تار، آهنگساز، پژوهشگر و نویسنده بود. او از شانزده‌ سالگی نزد حسین یاحقی نواختن ویولن را آموخت و پس از دو سال به محضر درس ابوالحسن صبا راه یافت و به مدت هشت سال در مکتب او به فراگیری ویولن و سه‌تار پرداخت. تجویدی مدتی نیز در کلاس درس چند نوازنده ویولن کلاسیک با شیوه نوازندگی غربی آشنایی یافت. پس از آن با راهنمایی صبا، به محفل هنری محمد ایرانی مجرد راه یافت و با بسیاری از هنرمندان بزرگ آشنا شد و از هنر استادان گرانقدری که به آن محفل رفت‌وآمد داشتند، بهره برد. تجویدی یکی از برجسته‌ترین شاگردان صبا بود و در غیبت وی کلاس او را اداره می‌کرد. او نوازنده چیره‌دست ویلن بود و سال‌ها در هنرستان موسیقی در رشته ویولن تدریس می‌کرد.

رحیم معینی کرمانشاهی نیز سال ۱۳۰۱ خورشیدی در کرمانشاه دیده به جهان گشود. از سال ۱۳۴۱به کار نقاشی پرداخت و در این راه پیشرفت کرد و تابلوهایی نیز به یادگار گذاشت. او در ضمنِ کارهای نقاشی، به نظم شعر می‌پرداخت و داستان اختر و منوچهر را در چهار تابلو به رشته نظم کشید.

معینی کرمانشاهی ضمن سرودن شعر به تصنیف‌سازی هم پرداخت و تصنیف‌هایش که توسط خوانندگان رادیو خوانده می‌شد، از شهرت نیز برخوردار شدند.

از این شاعر و ترانه‌سرا تا کنون کتاب‌هایی همچون «ای شمع‌ها بسوزید»، «فطرت»، «خورشید شب»، «حافظ برخیز» و دوره‌ منظوم تاریخ ایران با عنوان «شاهکار» منتشر شده است. همچنین همکاری با علی‌ تجویدی، پرویز یاحقی و همایون خرم در تولید آثار موسیقایی در کارنامه فعالیت‌های این هنرمند دیده می‌شود.

در ابتدای تصنیف «یاد کودکی»خوانده می‌شود: «شوق روزگار کودکی، مستی بهار کودکی، یادم آمد/ آن‌همه صفای دل که بود، خفته در کنار کودکی/ رنگ گل جمال دیگر در چمن داشت، آسمان جلال دیگر پیش من داشت/ شور و حال کودکی برنگردد دریغا، قیل و قال کودکی برنگردد دریغا»

در ادامه می‌توانید این ویدیو را مشاهده کنید:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۷ ۱۰:۰۴

سلامت و پایدار باشید.