• سه‌شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99012614999
  • خبرنگار : 50233

در گفت‌وگو تفصیلی با ایسنا تشریح شد:

از لزوم جهش تولید در سایه "چراغ راه" تا لزوم هارمونی در سیاست‌های اقتصادی

از لزوم جهش تولید در سایه "چراغ راه" تا لزوم هارمونی در سیاست‌های اقتصادی

ایسنا/سمنان رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان بر ضرورت برنامه‌ریزی و بسترسازی برای تحقق عملی شعار سال با فعال‌سازی همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه کشور تاکید کرد.

دکتر حسن رهایی در گفت‌وگو با ایسنا از اقتصاد به عنوان مهمترین پاشنه آشیل کشورمان در جنگ همه جانبه استکبار علیه کشورمان نام برد و اظهار کرد: عمده برنامه‌ریزی‌های استکبار بر علیه کشور و نظام در یکی دو دهه اخیر بر حوزه اقتصادی متمرکز بوده است.

وی افزود: برای غلبه بر نظام استکباری و پیروزی در این جبهه نیز باید به تجدیدقوا و برنامه‌ریزی جدی در این بخش پرداخت. تاکیدات مداوم مقام معظم رهبری و طرح مبحث مهم و اساسی اقتصاد مقاومتی و تاکیدات مکرر بر حوزه‌های مرتبط با اقتصاد در عناوین نامگذاری سال‌ها در یک دهه اخیر نیز خود گویای این مهم است

رهایی با اشاره به فاصله بالای بین اقتصاد ما و اقتصادهای بزرگ دنیا گفت: برای واکسینه شدن اقتصاد و به تعبیری برای جبران این عقب افتادگی نیازمند برداشتن گام‌های بلندی هستیم که در شرایط عادی و در روال طبیعی نمی‌توان این میزان از عقب‌افتادگی را جبران کرد و از همین رو است که مقام معظم رهبری در آستانه امسال نیز از ضرورت "جهش"در این حوزه سخن به میان می‌آورند.

وی با اشاره به معنای لغوی جهش خاطرنشان کرد: جهش از نظر لغوی به معنای جست و جهیدن است و به تعبیری برای تحقق این جست و جهش باید در پی یک میان‌بر و برنامه‌ها و راهکارهایی بود که به قول ما ایرانی‌ها –اگر نگوییم "ره صد ساله را یک شبه" که ره چندین ساله را لااقل یکی دو ساله طی کرد.

وی با بیان اینکه جهش در هیچ حوزه ای نمی تواند در شرایط عادی اتفاق بیفتد ادامه داد: برای تحقق این جهش باید زمینه و بستر را متناسب با آنچه در پی آن هستیم فراهم کرد و این بسترسازی تنها محدود به یک بخش خاص نیست بلکه باید چه در حوزه فرهنگی و اجتماعی و چه در حوزه مدیریتی،حقوقی و تقنینی و چه در حوزه تکنولوژی و زیرساختی و...فراهم کرد.

باید حساب خود را با سیاست‌های اقتصادی روشن کرد
این عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی ادامه داد: برای رسیدن از نقطه ای به نقطه‌ای دیگر در بیانی ساده دو راه می تواند پیش رو باشد یکی رسیدن گام به گام است و بدیهی است هر گام مقدمه ای برای رسبدن به گام بعدی است اما راهکار دیگر جهیدن و جهش است در جهش برخلاف حرکت گام به گام ریسک بیشتری وجود دارد و از همین رو نیازمند تامل و تعمق بیشتری است.

دکتر رهایی، برخورداری از برنامه مدون و داشتن چراغ راه را لازمه تحقق جهش تولید دانست و افزود: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این بخش رسالت بزرگی دارند و باید مقدمه حضور آنها برای مشارکت جدی در این برنامه‌ریزی را فراهم کرد.

وی به نقش مهم دانشگاه و مراکز علمی پژوهشی و دانشگاهی در این عرصه پرداخت و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه سال هاست از ضرورت پیوند بین تولید و دانشگاه و علم و صنعت سخن گفته شده اما واقعیت این است که هنوز این مهم آنگونه که شایسته است عملیاتی نشده و همچنان افتراق بین این دو –لااقل در برخی حوزه‌ها- وجود دارد و باید برای برداشتن این فاصله تلاشی جدی کرد. اگرچه در بخش هایی بین این دو بخش مهم رگه‌هایی از ارتباط شکل گرفته اما تا این ارتباط به یک ارتباط و پیوند پویا ، ناگسستی و تنگاتنگ تبدبل شود فاصله بسیاری وجود دارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان تحقق جهش تولید را مستلزم فراهم شدن مقدماتی دانست و گفت: این مقدمات، محدود به یک حوزه نیست که بتوان با تمرکز برآن و بهره‌گیری از اکسیر کار جهادی، زمینه آن را فراهم کرد، از همین رو برای تحقق آن نیازمند یک هم‌افزایی و هم گرایی فرابخشی بین بخش‌های فرهنگی، تقنینی،صنعتی، دانشگاهی،اجتماعی و... هستیم.

وی از آنچه وجود قوانین موازی و حتی گاه مغایر می‌خواند به عنوان یکی از جدی‌ترین مشکلات کشور در چند دهه اخبر نام برد و گفت: این معضل تقنینی تا به آنجا روشن و جدی است که اگر یک گپ و گفت کوتاه با صاحبان تولید و بخش خصوصی داشته باشیدَ در می‌یابید که مخرج مشترک‌ درد دل‌ بسیارانی از آنها همین وجود قوانین مزاحم است.

مجلس یازدهم نقش تعیین کننده و تاریخی دارد
این مدرس دانشگاه نقش و رسالت نمایندگان و خصوصا منتخبین مردم در مجلس یازدهم را در این حوزه تعیین کننده و تاریخی خواند و گفت: معضل قوانین به انحاء مختلف و در ادوار گوناگون در حد حرف و سخنرانی بارها مطرح شده اما متاسفانه گام‌های عملی در راستای مشکلات این بخش چنان کم و ناچیز بوده که بخش عمده مشکلات ناشی از آن سال‌هاست که پابرجاست.

وی به ضرب المثل معروف یا رومی روم باش یا زنگی زنگ اشاره و خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما همچنان وقتی از مفاهیمی در حوزه اقتصاد و تولید سخن می گوییم گاه تصور و چارچوب کاملا مشخص و تعریف شده ای از بسیاری از آنها پیش چشم نداریم و به اصطلاح به نوعی نیازمند یک هارمونی در سیاست‌های اقتصادی هستیم. هنوز نه حساب خود را با سیاست‌های اقتصاد دولتی روشن کرده ایم و نه با اقتصاد آزاد و بخش خصوصی آنگونه که باید، کنار آمده‌ایم و نه در خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها که با هزاران امید و آرزو برای رسیدن به اقتصاد رقابتی با تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری شروع شد به جای خوب و موفقی رسیده‌ایم. متاسفانه از این فرصت آنگونه که باید استفاده نشد و ماحصل بخش مهمی از آن به همین بحث موسوم به خصولتی‌ها رسیده است .

وی از کارآفرینان و صاحبان ایده به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور نام برد و گفت: بی تردید جهش در هر امری و از جمله در حوزه اقتصاد و تولید نیازمند راهبرانی است که بتوان با اتکا به ایده و توانایی‌های آنها زمینه این جهش و توفیق مضاعف را فراهم کرد چرا که جهش نه به خودی خود و در روال عادی و راهبردی‌های همیشگی و شناخته شده که نیازمند انگیزه و راهبردهایی متفاوت است.

آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک به تحقق شعار سال
وی میدان دادن به صاحبان اندیشه و ایده را لازمه تحقق جهش تولید دانست و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم مکررا تاکید فرمودند بهره‌گیری از ظرفیت جوانان خلاق،ارزشی و باانگیزه امری ضروری است و بسترسازی برای ورود آنان به این وادی و بهره‌گیری از توان و انگیزه آنها در این مسیر نه تنها حیاتی که برای تقویت بنیان‌های اقتصادی ضروری و راهگشا است.

رئیس جهاددانشگاهی استان از آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک به تحقق شعارسال خبر داد و افزود: جهاددانشگاهی چه در بعد ملی و چه در حوزه استانی در بخش‌های آموزشی،پژوهشی، رسانه ای، علمی و فرهنگی از توانمندی قابل توجهی برخوردار است و آمادگی دارد این ظرفیت‌ها را برای کمک به تحقق این شعار به میدان عمل بیاورد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی هیچگاه خود را محصور به چارچوب‌های حزبی و سیاسی نکرده اضافه کرد: جهاددانشگاهی به مثابه نهادی برآمده از متن انقلاب اسلامی همواره اطاعت از رهبری معظم انقلاب و حمایت از دولت‌ها را فارغ از نگاه و ذائقه سیاسی‌شان، نصب العین و سرلوحه سیاست‌های کاری خود دانسته و کوشیده با راهبرد حرکت در مرزهای دانش روز، با اتکاء به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های درونی هماره، سدشکن و طلایه دار بسیاری از عرصه‌ها باشد.

رهایی با اذعان به اینکه جهاددانشگاهی امتحان خود را به خوبی پس داده گفت: جهاددانشگاهی به هر عرصه‌ای که وارد شده دستاوردهای شگرفی به ارمغان آورده و از همین رو در عمر چهار دهه‌ای خود سرمنشاء خدمات شایان بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان با بیان اینکه جهاددانشگاهی در استان نیز برای کمک به تحقق شعار سال و کمک به فرآیندجهش تولید آمادگی صد درصدی دارد بیان کرد: ما آمادگی داریم تمامی توان علمی ،فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و رسانه ای خود را برای کمک به مدیریت اجرایی و بخش تولید و اقتصاد به میدان بیاورد.

لزوم اعتماد به بخش علمی و دانشگاهی استان
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی می‌تواند به سرعت بخشی در تحقق شعار امسال کمک کند، افزود: جهاددانشگاهی استان هم در حوزه آموزش نیروی کار و پژوهش و هم در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای از توان و ظرفیت خوبی برخوردار است و آمادگی کامل دارد که این توان را در راستای عملی شدن منویات مقام معظم رهبری و خصوصا تحقق شعار سال به میدان آورد.

وی با بیان اینکه استان سمنان در حوزه دانشگاهی از پتانسیل بالایی بهره می‌برد ادامه داد: متاسفانه آنگونه که انتظار می رفته از این توان بالقوه استفاده نشده، گاه شاهد بودیم که بخش قابل توجهی از طرح‌ها به دانشگاه‌های اسم و رسم دار خارج استان سرازیر شدند این در حالی است که بخش دانشگاهی استان از ظرفیت لازم برای اجرایی کردن این طرح‌ها برخوردار بوده است.

رهایی بر لزوم اعتماد بیشتر به ظرفیت‌ها و داشته‌های درون استانی تاکید و تصریح کرد: استان سمنان در سال‌های اخیر  در حوزه تولید و اشتغال عملکرد خوب و قابل قبولی داشته و نرخ پایین بیکاری، حجم بالا و روند رو به تزاید صادرات و توسعه بازارهای هدف، فعال‌سازی بخشی از واحدهای غیرفعال، و...آن‌هم در شرایط دشوار این سال‌ها که کشور با سهمگین‌ترین تحریم‌های ظالمانه روبه رو بوده خود گویای این توفیق است اگرچه همچنان معتقدم با فعال‌سازی همه بخش‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌ها می‌توانیم گام‌های به مراتب بلندتری برداشته و زمینه را بیش از پیش برای یک جهش جدی در حوزه تولید و اشتغال فراهم کنیم.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha