• سه‌شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99012615400
  • خبرنگار : 71516

اظهارات مسعود بارزانی و برهم صالح در سالروز کشتار کردها توسط رژیم صدام

اظهارات مسعود بارزانی و برهم صالح در سالروز کشتار کردها توسط رژیم صدام

رهبر حزب دموکراتیک کردستان عراق و رئیس‌جمهور این کشور در سی و دومین سالروز حملات "انفال"(نسل‌کشی کردهای عراق توسط رژیم بعث صدام) بیانیه‌هایی را صادر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه شفق‌نیوز، مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکراتیک اقلیم کردستان عراق و رئیس سابق این اقلیم در سی و دومین سالروز حملات انفال گفت: در این روز به تمامی خانواده‌های شهدای انفال تسلیت گفته و به روح پاک آن شهدا درود می‌فرستم.

وی افزود: به رغم تلاش‌های زیادی که طی سال‌های گذشته در سطح بین المللی برای به رسمیت شناختن عملیات انفال به عنوان کشتار دسته‌جمعی و گرفتن غرامت برای خانواده‌های شهدا و پیدا کردن اجساد بقیه شهدا صورت گرفته متأسفانه هنوز به نتایج مطلوب نرسیده‌ایم.

بارزانی افزود: برای همین بار دیگر تأکید می‌کنیم که باید تلاش‌ها در این زمینه ادامه یابد و دولت عراق مسئولیت دادن غرامت به خانواده‌های شهدا را برعهده بگیرد.

همچنین برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به مناسبت سالروز حملات انفال در بیانیه‌ای گفت: ۳۲ سال از این جنایت که نظام مستبد و ظالم بعث مرتکب آن شد گذشته است اما فجایع و دردهای این جنایت غیرانسانی مثل بقیه جنایت‌های این نظام دیکتاتور فراموش نشدنی است.

وی گفت: این جنایت شنیع دلیلی بر خونریز بودن نظامی بود که ارزش‌های اخلاقی را زیرپا گذاشت. به رغم اینکه عاملان این جنایت محاکمه شدند اما هنوز برای از بین بردن تبعات این حمله و کشتار دسته جمعی باید کارهای زیادی انجام دهیم. به نظر می‌رسد بیشتر مردم عراق جزو قربانیان سیاست‌های جنایتکارانه این نظام بودند برای همین وظیفه ما در دولت عراق این است که برای دادن غرامت به خانواده‌های شهدا و پیدا کردن اجسادشان و توسعه مناطق و خدمات‌رسانی و تلاش برای به رسمیت شناختن این حمله به عنوان نسل‌کشی تلاش کنیم.

عملیات اَنفال، عملیاتی  از فوریه تا سپتامبر ۱۹۸۸ بود که در جریان آن نیروهای رژیم بعث عراق تعداد زیادی از کردهای عراقی را قتل‌عام کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۱-۲۶ ۱۷:۰۳

بارزانی افزود: برای همین بار دیگر تأکید می‌کنیم که باید تلاش‌ها در این زمینه ادامه یابد و دولت عراق مسئولیت دادن غرامت به خانواده‌های شهدا را برعهده بگیرد. : مگر شما و اجدادت تاوان پس دادن قتل عام آشوریان در ایران و عراق و ترکیه را در همراهی با اعراب و عثمانی ها قبول کردین ؟ مگر حاضرین تاوان پس بدین هنوز هم در سرزمین های آشوری سرزمین های مادری اشوریان مثل اربیل که اصلی ترین آنهاست شهر چهار خدا شهرهای حکاری (کشاورزان) اورحا (بقول شما اورفا ) یعنی شهر محل زندگی و خیلی شهرهای دیگر بر روی استخوانهای وادین و اجداد آوشری ها دم از حقوق بشر و امثالهم می زنید البته مقصر شما نیستین آنانیکه این حقوق شمارا رسمیت شناختند مقصرند انگلیس آمریکا اربابان دموکراسی شما کافیست در شهرهای مورد ذکر 2 تا سه متر بکنید سنگها بسخن خواهند آمد و با شما بزبان آشوری سخن خواهند گفت . مسخره است شما خانه دیگران و زمین دیگران را اشغال کرده و نماز و روزه میگیرید ادعای دموکراسی میکنین