• چهارشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99012716062
  • خبرنگار : 71592

به رغم شیوع کرونا

ترکیه شورشیان سوری را به لیبی می‌فرستد/ اتحادیه اروپا: از وضعیت لیبی خبر داریم

ترکیه شورشیان سوری را به لیبی می‌فرستد/ اتحادیه اروپا: از وضعیت لیبی خبر داریم

دیده‌­بان حقوق بشر سوریه گزارش داد، در بحبوحه بحران شیوع کرونا، ترکیه گروه جدیدی از شبه نظامیان گروه­‌های هم‌پیمان سوری خود را به طرابلس لیبی اعزام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، این سازمان وابسته به مخالفان سوری اعلام کرد، ده­‌ها نظامی سوری برای مشارکت در جنگ و حمایت از نیروهای دولت وفاق ملی لیبی علیه نیروهای موسوم به "ارتش ملی" این کشور به فرماندهی خلیفه حفتر وارد لیبی شدند.

تاکنون حدود ۵۰۵۰ نیروی نظامی وارد خاک لیبی شده‌اند و تعداد سربازانی که برای آموزش وارد اردوگاه­‌های ترکیه شدند به حدود ۱۹۵۰ تن می‌رسند.

دیده‌­بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، درگیری‌­های شدید میان دو طرف در محورهای مختلف لیبی ادامه دارند و هشت نظامی سوری نیز در این درگیری­‌ها کشته شدند و به این ترتیب تاکنون از میان گروه‌های نظامی هم‌پیمان با ترکیه که در لیبی می­‌جنگند ۱۹۰ نظامی کشته شدند.

در همین راستا، احمد المسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی گفت، فرودگاه‌­های ترکیه همچنان روزانه مزدوران را به فرودگاه­‌های مصراته و طرابلس منتقل می­‌کند. تاکنون علاوه بر ارسال تسلیحات به دولت وفاق ملی لیبی، ۱۵۰۰ تروریست از بنادر ترکیه وارد بندر طرابلس شده‌­اند. این در حالی است که هنوز سازمان ملل یا سازمان حقوق بشر هیچ واکنشی به حمله ترکیه به لیبی نشان نداده است.

ترکیه با اعزام مشاوران نظامی یا سرباز و تسلیحات و حتی مزدوران سوریه به لیبی از دولت وفاق ملی این کشور در درگیری با نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی حمایت نظامی می­‌کند.

همچنین سخنگوی جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت، نهادهای این اتحادیه کاملا از وضعیت لیبی به ویژه در سایه بحران جهانی کرونا آگاه هستند.

وی افزود، بورل پیامی از وزارت خارجه جمهوری مالت دریافت کرده که از اتحادیه اروپا خواسته هر چه سریع­تر در مورد لیبی اقدامی بکند. بورل به درخواست مالت پاسخ خواهد داد. در واقع آغاز عملیات دریایی "ایرینی" (عملیات نظامی اتحادیه اروپا در دریای مدیترانه) بیانگر این توجه و اقدامات اتحادیه اروپاست.

اتحادیه اروپا اواخر ماه مارس عملیات نظامی ایرینی در مدیترانه را با هدف نظارت بر اجرای قطعنامه سازمان ملل پیرامون منع واردات تسلیحات به لیبی آغاز کرد تا به حل درگیری‌­ها در این کشور و برقراری آتش‌­بس کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha