• شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 99013017377
  • خبرنگار : 71062

شهید صیاد شیرازی به روایت یک همرزم

شهید صیاد شیرازی به روایت یک همرزم

شهید صیاد شیرازی از افسران با سواد، متدین و پاک دست ارتش بودند. در دوران جنگ تحمیلی بارها به عنوان خلبان، شهید صیاد شیرازی را که آن زمان با درجه سرهنگی فرمانده عملیات غرب بودند به خواست خودش در نقطه‌ای در نزدیکی مرز عراق پیاده می‌کردیم

امیر سرتیپ دوم استاد خلبان غلامرضا فرزین، از امرای بازنشسته هوانیروز ارتش است. وی در سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه در رشته ریاضی، در سال ۱۳۴۵ وارد دانشکده افسری ارتش شد که به همراه شهید منصور ستاری (که بعداً فرمانده نیروی هوایی ارتش شد) هم دوره و در یک گروهان بودند. سه  سال بعد وی به عنوان دانشجوی رتبه اول دوره با رسته مخابرات فارغ التحصیل شد و سپس جذب هوانیروز و برای آموزش خلبانی به کشور ایتالیا اعزام شد. پس از آموزش خلبانی، وی به عنوان افسر خلبان در پایگاه هوانیروز اصفهان مشغول به خدمت شد و در سال ۱۳۵۴ جهت آموزش استاد خلبانی کبرا و همچنین دوره مدیریت ایمنی هوانوردی عازم آمریکا شد و دوره ایمنی پرواز را با موفقیت در مرکز هوانیروز ارتش آمریکا در آلاباما پشت سر گذاشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کرمانشاه منتقل شد و در مدت زمان جنگ تحمیلی به عنوان رییس گروه پروازی، معاون پایگاه و سپس فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز در کرمانشاه خدمت کرد. پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه با توجه به موقعیت استراتژیک، نقش مهمی در بسیاری از علمیات‌های هوایی و پشتیبانی از علمیات های زمینی ارتش در غرب کشور ایفا می‌کرد. شهیدان احمد کشوری و علی اکبر شیرودی از خلبانانی بودند که زیر نظر ایشان در پایگاه یکم هوانیروز در کرمانشاه خدمت می‌کردند.

غلامرضا فرزین پس از پایان جنگ تحمیلی به ستاد فرماندهی هوانیروز در تهران منتقل شد و پس از ترفیع به درجه سرتیپ دومی و با توجه به تخصص‌اش به عنوان ‌رییس ایمنی پرواز و معاون فرمانده هوانیروز ارتش انتخاب شد.

در طول خدمت در جایگاه ریاست ایمنی پرواز، با تالیف، تدوین و ترجمه کتب و جزوات مختلف آموزشی با استفاده از تجارب شخصی و بهره گیری از منابع معتبر خارجی نقش مهمی در آموزش خلبانان و افسران فنی هوانیروز در به روز رسانی علم آنان و کاهش سوانح داشته است که بسیاری از این منابع آموزشی همچنان در هوانیروز مورد استفاده قرار می گیرند. امیر سرتیپ فرزین پس از ۳۰ سال خدمت در ارتش کشور در سال ۱۳۷۵ به افتخار بازنشستگی نائل شد.

پس از بازنشستگی مدتی به عنوان معاون رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران فعالیت کرد و سپس به پیشنهاد امیر سرتیپ دادبین – فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش و مدیرعامل وقت پنها - به شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران رفت و به عنوان معاون «پنها» در عملیات و ایمنی فعالیت کرد.

غلامرضا فرزین استاد خلبان هلیکوپترهای کبری، بل ۲۰۵ و ۲۰۶، کارشناس ارشد ایمنی هوانوردی و کارشناس ریاضی کاربردی است و همچنین به عنوان کارشناس بررسی سوانح همواره با سازمان هواپیمایی کشوری همکاری کرده و در تمام این سالها به عنوان مدرس ایمنی هوانوردی در دوره‌های مختلف آموزشی برای خلبانان، مهندسین پرواز و مسئولین سکوهای نفتی حضور داشته است.

طراحی و اجرای بیشتر جایگاه‌های فرود هلیکوپتر بر روی سکوهای نفتی کشور و مراکز علوم پزشکی، با نظارت وی انجام شده است. وی همچنین به عنوان مدیر ایمنی و معاون مدیرعامل در سازمان خدمات هلیکوپتری ایران (ساخه) متعلق به وزارت نفت خدمت کرده و هم اکنون نیز مدیر ایمنی پرواز آوا سلامت، مجری اورژانس هوایی کشور است.

شهید صیاد شیرازی و عملیات‌های شناسایی انفرادی!

شهید صیاد شیرازی از افسران با سواد، متدین و پاک دست ارتش بودند. در دوران جنگ تحمیلی بارها به عنوان خلبان، شهید صیاد شیرازی را که آن زمان با درجه سرهنگی فرمانده عملیات غرب بودند به خواست خودش در نقطه‌ای در نزدیکی مرز عراق پیاده می‌کردیم. او فقط با یک قمقمه آب و مقدار کمی خوراکی به تنهایی کیلومترها به عمق خاک دشمن نفوذ می‌کرد و عملیات شناسایی را بصورت انفرادی انجام می‌داد. می‌گفت فردا غروب آفتاب در همین نقطه به دنبالم بیایید و ما برای شناسایی نشدن در ارتفاع بسیار نزدیک به زمین پرواز می‌کردیم و فردای آن روز مجدداً شهید صیاد شیرازی را سوار کرده و به پایگاه باز می‌گشتیم. شجاعت و شهامت ایشان در نفوذ به عمق خاک دشمن به تنهایی و بدون نیروی پشتیبانی فوق العاده بود. او بدون ترس از اینکه ممکن است کشته و یا اسیر شود این کار را به دفعات انجام داد و اطلاعات ارزشمندی از موقعیت‌های حساس دشمن کسب کرد که در طراحی بسیاری از عملیات های بعدی ارتش مورد استفاده قرار گرفتند.

هوانیروز ارتش همیشه در مواقع حساس قوت قلب بوده است

هوانیروز چه در زمان جنگ که وظیفه پشتیبانی از نیروهای زمینی در عملیات را عهده دار بود، و چه در مواقع حساس و بحرانی مثل سیل، زلزله و حوادث طبیعی در کنار ملت ایران حضور داشته و خدمت همه جانبه به کشور را وظیفه ذاتی خود می‌داند. بعد از جنگ، در زلزله رودبار و زلزله بم نیز هوانیروز از ابتدای امر و از اولین نیروهایی بود که در منطقه حضور پیدا کرد. در حال حاضر نیز ارتش تمامی امکانات پزشکی، درمانی و بیمارستانی خود را در نقاط مختلف کشور در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته و در کنار دیگر نیروهای مسلح و نیروهای امدادی و درمانی، ان‌شاءالله هرچه زودتر بتوانیم شیوع ویروس کرونا در کشور را کنترل کنیم.

امروزه همانند دوران دفاع مقدس، هزاران نفر در خط مقدم جبهه حضور دارند

نباید فراموش کنیم در این دوران حساس، دقیقاً همانند دوران دفاع مقدس هزاران نفر از پرسنل نیروهای مسلح و کادر درمانی و نیروهای امدادی در خط مقدم جبهه حضور دارند و علاوه بر دوری از خانه و خانواده، جان خود را به خطر انداخته‌اند که این رشادت‌ها قطعاً فراموش نشدنی و شایسته بیشترین تقدیر است. امروزه نیروهای هلال احمر، اورژانس و دیگر پزشکان و پرستاران نظامی و غیرنظامی در حال انجام جهاد در حوزه سلامت کشور هستند.

یک درخواست

در گذشته و در دوران  جنگ هشت ساله، متاسفانه بدلیل در اختیار نداشتن امکانات و ابزار اطلاع رسانی، بسیاری از خدمات و زحمات بچه‌های ارتش هرگز ثبت نشد و امروزه تصاویر زیادی از آن دوران وجود ندارد. از این رو روابط عمومی ارتش می بایست حداکثر توان خود را در ثبت و ضبط خدمات ارتش در سراسر کشور به کار گیرد تا برای نسل‌های آینده کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha