• شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99013017601
  • خبرنگار : 50107

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی:

ایجاد مرز ریلی مشترک در مسیر خواف-افغانستان هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد

ایجاد مرز ریلی مشترک در مسیر خواف-افغانستان هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی خط ریلی و ایجاد یک مرز مشترک ریلی در مسیر خواف-افغانستان می‌تواند به شدت هزینه‌های حمل و نقل کالا را کاهش دهد.

علی رسولیان با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه شورای ساماندهی مبادی مرزی که ویژه مبادی مرزی استان با افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه با حضور سرکنسول ایران در هرات به همراه دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی برگزار شد.

وی با بیان اینکه افغانستان بزرگترین بازار طرف مبادلات تجاری با خراسان رضوی است، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از صادرات خراسان رضوی به کشور افغانستان انجام می‌شود و از طرفی هم ارتباط قوی فرهنگی بین دو کشور وجود دارد. در این راستا ایران سرمایه‌گذاری‌های مشترک صنعتی زیادی را در افغانستان و هرات انجام داده و به این ترتیب ارتباطات زیادی با کشور افغانستان و به خصوص هرات داریم، همچنین هر سال نمایشگاه‌های بسیاری برگزار می‌شود و هیات‌های تجاری زیادی هم بین ما مبادله می‌شوند.

رسولیان با اشاره به اینکه کارگروه همکاری‌های اقتصادی بین خراسان رضوی و هرات شکل گرفته است، تصریح کرد: قرار بود طرف افغانستانی به ایران سفر کند و کارگروه مشترک را برگزار کنیم، اما به دلیل مسائل مربوط به کرونا این جلسه به تعویق افتاد. در جلسه شورای ساماندهی مبادی مرزی و کمیته اقتصاد مرز چند توافق صورت گرفت، نخست اینکه پیشنهاد کنیم کارگروه همکاری‌های اقتصادی مشترک بین خراسان رضوی و هرات به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود تا بتوانیم مسائل مرتبط با همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و مواردی نظیر افزایش تردد کامیون‌ها در مرز دو کشور، کاهش هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل کالا و کاهش زمان مبادله کامیون‌ها را در آن مورد بررسی قرار دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: موضوع بعدی جلسه این بود که تلاش کنیم هرچه سریع‌تر راه‌آهن خواف به افغانستان تکمیل و راه‌اندازی شود، در این راستا باید گفت موضوع ایجاد یک مرز مشترک ریلی در همین مسیر با پیگیری استان در سطح ملی در دست بررسی است که انءشاءالله تصویب و نهایی خواهد شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، وی بیان کرد: راه‌اندازی خط ریلی و ایجاد یک مرز مشترک ریلی می‌تواند به شدت هزینه‌های حمل و نقل کالا را کاهش دهد. مباحث مربوط به تسهیل در صادرات فرآورده‌های نفتی به کشور افغانستان هم از مصوبات این جلسه بود.

رسولیان خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین منطقه ویژه اقتصادی دوغارون موظف شد با فوریت پیگیر باشد تا طرح جامع منطقه مصوب شود و زمینه را برای سرمایه‌گذاری سایر بخش‌های خصوصی در مرز فراهم کند، با این نگرش بنا شد عملیات اجرایی پایانه حمل و نقل فرآورده‌های نفتی هم هرچه سریعتر نهایی شود تا بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha