• دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۳:۴۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 99013118755
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی

چند راهکار برای آرامش خانواده‌های سوگوار در بحران کرونا

چند راهکار برای آرامش خانواده‌های سوگوار در بحران کرونا

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عدم امکان برگزاری مراسم سوگواری برای جان‌باختگان، به دلیل شرایط کرونا به عنوان یکی از معضلات اجتماعی و روانشناختی این روزها، راهکارهایی برای سازگاری و آرامش خانواده‌های سوگوار در این شرایط ارایه کرد.

دکتر محمدرضا غفارزاده رزاقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، افرادی عزیزان خود را با این بیماری از دست می‌دهند، اظهار کرد: خانواده‌های سوگوار علاوه بر مصیبت از دست دادن عزیزشان با شرایط سخت دیگری نیز مواجه هستند. به علت خطر گسترش ویروس اجازه برگزاری مراسم خاکسپاری معمول به نزدیکان داده نمی‌شود و خانواده‌ها فرصتی ندارند تا از عزیزان‌شان خداحافظی کرده، بر سر مزار بروند و یا مراسمی در خور او بگیرند.

وی خطاب به این خانواده‌ها مطرح کرد: اگر شما سوگوار عزیزی به دلیل کرونا ویروس هستید یا کسی از اطرافیان شما سوگوار است بدانید کنار آمدن با فقدان همواره سخت است، اما بعضی کارها به سازگاری بهتر در این شرایط کمک می‌کند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برخی از این راهکارها را به شرح زیر برشمرد:

- برگزاری مراسم نقش مهمی برای کمک به فرد سوگوار برای کنار آمدن با فقدان دارد، از طرفی با شرایط موجود امکان برگزاری مراسم عمومی وجود ندارد. سعی کنید مراسم سوگواری را با حداقل تعداد افراد و حتی تنها با اعضای خانواده خود برگزار کنید.

- به خاطر داشته باشید که همه‌گیری تمام خواهد شد و شما می‌توانید در آن زمان مراسم عمومی در خور برگزار  کنید. می‌توانید مراسم را در زمان خاصی مانند روز تولد یا هر زمان دیگری که برای شما معنی دار است برگزارکنید.

- می‌توانید سوگواری را به صورت مجازی با دیگر افراد خانواده و دوستان انجام دهید. می‌توانید همگی در ساعت مشخصی به صورت مجازی با هم همراه شوید و مراسمی که به شما آرامش می‌دهد تا حد امکان برگزار کنید. با هم دعا بخوانید در مورد فرد متوفی با هم حرف بزنید از خاطرات مشترک و در مورد احساسات خود با هم صحبت کنید.

- کاری که به شما آرامش می‌ دهد را برای سوگواری انتخاب کنید و برای مراسم خصوصی خود شروع و پایان در نظر بگیرید.

- برای خود و مرور خاطرات با عزیز از دست رفته وقت بگذارید. می‌توانید مجموعه‌ای از عکس‌ها، خاطرات، نامه‌ها، نوشته‌ها یا هر وسیله خاطره انگیز فرد متوفی درست کنید، یا یک مجموعه‌ای از آهنگ‌ها و فیلم هایی که شما را به یاد او می‌اندازد درست کنید.

- به یاد فرد متوفی کاری انجام دهید. می‌توانید به یاد او به خیریه‌ای کمک کنید، کاری که او دوست داشته انجام دهید درخت یا گلی به یاد او بکارید.

- در زمان مناسب و زمانیکه از ایمنی خود و دیگران از نظر گسترش ویروس اطمینان دارید بر سر مزار بروید.

- غمگینی، شوک، انکار یا عدم باور، گیجی، خشم، احساس گناه یا احساس رهایی معمولا  در سوگ تجربه می‌شوند و همه‌ این حس‌ها طبیعی است. احساس خود را بپذیرید و با نزدیکان خود در مورد آن صحبت کنید.

- مراقب سلامتی خود باشید. خواب کافی و تغذیه سالم داشته باشید، از مصرف الکل و مواد برای سرکوب حس‌های منفی پرهیز کنید.

- اگر احساس نیاز می‌کنید یا اگر اطرافیان به شما توصیه می‌کنند از مشاور، روان شناس یا روانپزشک کمک بگیرید. در این شرایط امکانات متعدد مشاوره آنلاین یا تلفنی فراهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.