• دوشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99020805545
  • خبرنگار : 50028

چگونه در بحران‌ها مقاوم بایستیم؟

چگونه در بحران‌ها مقاوم بایستیم؟

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تاب‌آوری لزوماً به معنای تحمل کردن و به‌تنهایی بار مشکلات را بر دوش کشیدن نیست، بلکه معنای آن توانایی فرد برای دسترسی به حمایت دیگران است، گفت: در شرایط بحرانی از جمله بحران جهانی کرونا، بهره‌مندی ما از این قابلیت روان‌شناختی مثبت اهمیت ویژه‌ای دارد.

لیلا طالب زاده شوشتری، امروز دوشنبه 8 اردیبهشت اظهار کرد: تاب‌آوری یک ویژگی روان‌شناختی مثبت و بسیار مفید است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه بیرجند، وی افزود: تاب‌آوری معادل واژه انگلیسی Resiliency به معنای توانایی رویارویی با استرس‌ها و شرایط دشوار زندگی و پاسخ انعطاف‌پذیر به تنش‌های زندگی و ظرفیت گذشتن از دشواری و بازیابی و ترمیم خویشتن است.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: تاب‌آوری باعث حل شدن مشکلات نمی‌شود، اما به افزایش توانایی برای دستیابی به رضایت از زندگی و مدیریت بهتر استرس‌ها منجر می‌شود.

طالب زاده شوشتری خاطرنشان کرد: تاب‌آوری لزوماً به معنای تحمل کردن و به‌تنهایی بار مشکلات را بر دوش کشیدن نیست، بلکه معنای آن توانایی فرد برای دسترسی به حمایت دیگران است.

وی افزود: در شرایط بحرانی از جمله بحران جهانی کرونا، بهره‌مندی ما از این قابلیت روان‌شناختی مثبت اهمیت ویژه‌ای دارد و در بهبود کیفیت و افرایش رضایت از زندگی‌مان بسیار مؤثر خواهد بود.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند با اشاره به ویژگی‌های افراد تاب‌آور، اظهار کرد: احساس ارزشمندی، مهارت در حل مسئله، بهره‌مندی از مهارت‌های اجتماعی، امیدواری و مثبت‌اندیشی و همدلی از جمله این ویژگی‌هاست.

طالب زاده شوشتری بیان کرد: احساس ارزشمندی به معنای ارزش قائل شدن برای خود و توانایی‌های خود به عنوان فردی ارزشمند، سعی در شناخت نقاط مثبت خود و پرورش دادن آن‌ها، همچنین شناخت نقاط ضعف و پذیرفتن آن‌ها است.

وی بیان کرد: مهارت در حل مسئله نیز به به معنای این است که افراد تاب‌آور رویکردی تحلیلی انتقادی نسبت به شرایط موجود دارند، انعطاف‌پذیرند و در پیدا کردن راه‌حل‌های مختلف درباره یک موقعیت یا مسئله توانایی زیادی دارند.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند درباره بهره‌مندی از مهارت‌های اجتماعی نیز تصریح کرد: افراد تاب‌آور مهارت‌های ارتباط با دیگران را بسیار خوب آموخته‌اند و می‌توانند در بحران‌ها هم خلق مثبت و شوخ‌طبعی خودشان را حفظ کنند، با دیگران صمیمی شوند و در مواقع بحرانی از حمایت اجتماعی دیگران بهره ببرند.

طالب زاده شوشتری ادامه داد: احساس امید و هدفمندی نیز از ویژگی‌های مهم افراد تاب‌آور است چراکه این افراد به آینده نگاهی مثبت دارند و معتقدند می‌توانند زندگی و آینده خود را مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: افراد تاب‌آور، توانایی برقراری رابطه توأم با احترام متقابل با دیگران را نیز دارند، این افراد اغلب همراهانی همدل هستند و از توانایی درک متقابل برخوردارند.

تاب‌آوری آموختنی است

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: تاب‌آوری سازه‌ای شناختی و قابل آموزش است و در کنار توانایی‌های درونی شخص و مهارت‌های اجتماعی او و همچنین در تعامل با محیط تقویت و به عنوان یک ویژگی مثبت متبلور می‌شود، لذا تاب‌آوری در هر دوره‌ای از زندگی و با تمرین، آموزش و تجربه قابل افزایش است.

طالب زاده شوشتری ادامه داد: اگر فرد به ‌اندازه‌ای که لازم است از تاب‌آوری برخوردار نیست، می‌تواند با ارتقای مهارت‌های لازم این توانایی را بهبود ببخشد.

راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری

وی با بیان اینکه برای افزایش تاب‌آوری باید معنویت را تقویت کرد، افزود: ایمان و توکل به خداوند مهربان و تکیه بر قدرت لایزال الهی، آرامش و امنیت وصف‌ناپذیری را به همراه دارد.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: فرد باید در زندگی خود معنا و هدف داشته باشد، افرادی که معنای مهمی برای زندگی‌شان نیافته‌اند و در زندگی هدف مشخصی ندارند، اغلب در مواجهه با سختی‌ها و مشکلات به آسانی انگیزه خود را از دست می‌دهند.

طالب زاده شوشتری تصریح کرد: افراد باید نسبت به تغییرات انعطاف‌پذیر و پذیرا باشند چراکه زندگی جریانی از تغییرات مستمر است و اگر نسبت به تغییرات پذیرا و منعطف نباشید همواره در اضطراب به سر خواهید برد و فرصت‌های رشد و تعالی را از دست می‌دهید.

وی با تاکید بر توسعه ارتباطات عاطفی و اجتماعی، ادامه داد: داشتن پیوندهای عاطفی و اجتماعی مستحکم عامل بسیار مهمی در حفظ سلامت روان انسان است و هنگام بروز بحران‌های زندگی پشتوانه مفیدی محسوب می‌شود، بنابراین فرد باید روابط دوستانه و خانوادگی خود را تقویت کند.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: در شرایط سخت نیز باید شوخ‌طبعی را حفظ کرد، همچنین شوخ‌طبعی آشنایان و نزدیکان را درک کنید و بپذیرید و با آن‌ها صمیمی شوید تا بتوانید در شرایط دشوار و سخت با همدلی و درک متقابل از همدیگر حمایت کنید.

طالب زاده شوشتری با تاکید بر خوشبینی، سرزندگی و مثبت اندیشی، افزود: نگاه واقع‌بینانه توأم با مثبت‌اندیشی سبب می‌شود فرد درک مناسبی از مسائل داشته و به شیوه‌های متناسب عمل کند.

وی بیان کرد: فرد باید مراقب سلامتی خود بوده و از جسم‌ خود مراقبت کند، با پیروی از سبک زندگی سالم، تغذیه سالم و ورزش را در برنامه روزمره خود قرار دهد.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: عزت‌نفس نقش مهمی در کنار آمدن با استرس‌های زندگی دارد، چنانچه فرد به توانمندی‌های خود باور داشته باشد، با مشکلات با رویکردی بسیار مؤثرتر مواجه خواهد شد.

طالب زاده شوشتری با بیان اینکه فرد باید مهارت‌های مواجهه سالم و مؤثر با مشکلات را بیاموزد، افزود: اگر فرد مقابله‌های مسئله‌مدار و مفید را بیاموزد به هنگام مواجهه با مشکلات زندگی، مجموعه‌ای از راهکارهای مفید در اختیار خواهد داشت که بر حسب لزوم می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

وی با بیان اینکه فرد باید از تجارب خود آموخته و بیاندیشد که در گذشته چگونه بر مشکلات و سختی‌ها غلبه کرده‌، تصریح کرد: فرد باید تکنیک‌هایی که برای کمک به شرایط مشابه در گذشته استفاده کرده‌ را در نظر گرفته و به‌عنوان راهنما برای رفتارهای آینده استفاده کند.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند با تاکید بر پویایی، ادامه داد: فرد نباید مشکلات خود را نادیده گرفته و مشکلات را با برنامه‌ریزی، و اقدام مناسب برای رفع آن‌ها حل کند.

طالب زاده شوشتری بیان کرد: فرد باید برای خود اهدافی واقع‌بینانه مشخص کرده و در مسیر آن‌ها قاطعانه گام بردارد، برای منحرف نشدن از مسیر حرکت به سوی اهداف خود، آن‌ها را به اهداف کوچک و با بازه‌های زمانی مشخص بشکند و در هر بازه زمانی، هدف مشخص شده برای آن بازه را با جدیت دنبال کند.

وی با بیان اینکه فرد نباید بحران‌ها و مشکلات را به عنوان مشکلات لاینحل تعبیر و تفسیر کند، افزود: در زندگی بحران‌هایی وجود دارد که ما در کنترل آن‌ها نقشی نداریم، اما تعبیر و تفسیر مشکلات و بحران‌ها همیشه در اختیار خودمان است و باید با کسب اطلاعات درست و علمی به دنبال راه‌حل‌های امکانپذیر باشیم.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: لازم است از روش‌های مدیریت استرس و آرام‌سازی مانند تکنیک‌های آرام‌سازی، تصویرسازی هدایت‌شده و تنفس عمیق بهره ببریم.

طالب زاده شوشتری یادآور شد: فرد هر زمان احساس کرد که به تنهایی از پس استرس‌ها و تنش‌های زندگی بر نمی‌آید و بیش از حد معمول تحت فشار است، لازم است از مشاوران و روان‌شناسان متخصص کمک بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.