• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99020906283
  • خبرنگار : 50167

تجربه زنجان؛ چراغ راه استان‌ها برای تست سرپایی بیماری کرونا

تجربه زنجان؛ چراغ راه استان‌ها برای تست سرپایی بیماری کرونا

ایسنا/زنجان رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: طرح پایلوت تست سرپایی از بیماران کرونایی، هدیه‌ای از استان زنجان و چراغی راهی برای سایر استان‌ها بوده است.

علیرضا بیگلری دیروز (۸ اردیبهشت) در حاشیه نشست مشترک نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با اعضای ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کروناویروس استان زنجان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: انستیتو پاستور ایران از دی‌ماه پارسال خود را برای مبارزه با بحران کرونا آماده کرده بود. در روزهای پایانی بهمن‌ماه که اولین نمونه‌های مثبت در ایران مشاهده شد و همه طراحی‌ها و آزمایش‌ها بر این مبنا انجام گرفت، بنابراین در این زمینه آگاهی وجود داشت و انستیتو پاستور نیز با توجه به این آگاهی، معتقد بود که نباید سراغ آزمایش‌های آنتی‌بادی یا سرولوژی برود، بلکه باید آزمایش‌های مولکولی را مورد توجه خود قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی آزمایش سرولوژی آنتی‌بادی مخصوص را مورد توجه قرار دادند، افزود: نتیجه انجام آزمایش سرولوژی آنتی‌بادی تاثیری نداشته و بیشتر گیج‌کننده بود، بنابراین با انجام این کار ضرر زیادی به بهداشت و درمان آن کشورها وارد شد.

این مسئول با بیان اینکه ایران تست مولکولی «ریل‌تایم» که تست بسیار سختی بود را در کشور انجام می‌داد، تصریح کرد: بنا بر تصمیم‌های گرفته شده، این آزمایش در همه جای کشور تعمیم داده شد که از نظر سازمان بهداشت جهانی نیز موفقیتی بزرگ محسوب می‌شد و از طرفی تصمیم گرفته شد نوع خاصی از این آزمایش انجام شود که سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر انجام می‌شود، قابل ذکر است در ابتدا سازمان بهداشت جهانی با این کار موافق نبود ولی امروز کار دو ماه قبل ایران را به عنوان برنامه‌ای برای دنیا تایید کرده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه در کشور آزمایش‌های مربوط به ویروس کرونا به صورت کامل انجام می‌شود، زیرا به اندازه کافی کیت تشخیص کرونا و لوازم مورد نیاز را در دسترس داریم، ادامه داد: نباید فراموش کنیم که اولین تست‌ها برای تشخیص کرونا در بیمارستان‌ها بر روی کادر درمانی خودمان انجام شد، زیرا اگر از هر ۱۰ نفری که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند یک نفر آلوده باشد چند نفر دیگر را نیز آلوده کرده و این درستی تصمیم و اقدام طی دو ماه گذشته برای جامعه جهانی مورد سئوال بود.

بیگلری با بیان اینکه هم‌اکنون سازمان بهداشت جهانی، آمریکا و غیره به این موضوع معترف هستند که اولویت اول در مراکز بیمارستانی است، بنابراین ایران در این راستا اقدام صحیحی را انجام داده است، افزود: این در حالی است که کیت تست کرونا به میزان کافی و با وجود تحریم‌ها در کشور تامین شد. با کارهای انجام شده یک شبکه گسترده آزمایشگاهی برای اولین‌بار در کشور شکل گرفت که نه تنها در این بحران، بلکه در بحران‌های دیگر نیز می‌تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت و ارتقای سلامت کند.

وی با بیان اینکه با شرایط کنونی امکان انجام تست‌های سرپایی کرونا در کشور فراهم شده و استان زنجان به عنوان منطقه پایلوت انتخاب شد و این اقدام تاکنون نتایج خوبی را داشته است، بیان کرد: با اقدامات انجام شده در این راستا می‌توان تصویر روشنی در ارتباط با انجام چنین غربالگری در کشور داشت که با همکاری عوامل تلاشگر دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان انجام شده و هدیه‌ای از این استان و چراغ راهی برای سایر استان‌ها شد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه انستیتو پاستور یک‌صدمین سال فعالیت خود را سپری می‌کند، تصریح کرد: انستیتو پاستور ایران همان‌گونه که در مبارزه با بیماری‌هایی چون طاعون و وبا پیش‌قدم بوده است، در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ نیز کار بزرگی انجام داد. اگر انستیتو پاستور ایران به این موضوع ورود نمی‌کرد و نخبگان این موسسه شبانه‌روزی کار نمی‌کردند، می‌توان گفت کشورمان شرایطی مشابه با کشورهای اروپایی داشت.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم و سخت انستیتو پاستور ایران، افزایش ۴۰ درصدی توان آزمایشگاه‌های کشور بود، ادامه داد: این در حالی است که طی دو هفته اول شیوع بیماری کرونا، همه نمونه‌های آزمایشگاهی کشور به این مرکز منتقل می‌شد و با همین شرایط آزمایشگاه‌های علوم‌پزشکی استان‌ها برای تست کرونا نیز راه‌اندازی شد.

بیگلری با بیان اینکه در حال حاضر از ۱۲۰ آزمایشگاه در کشور ۷۰ درصد توسط دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ایجاد شده و ساختارهای دولتی در دل خودشان قرار دارد، اظهار کرد: در همه استان‌ها حداقل دو تا سه آزمایشگاه راه‌اندازی شده که اقدامات مربوطه را انجام می‌دهند و به راحتی قادر به انجام تست‌های کرونایی بیمارستانی هستند.

وی با اشاره به اینکه انستیتو پاستور در کنار راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و تامین مواد نیز توجه کرده و اقداماتی را در این راستا انجام داده است، افزود: علاوه بر آن به تولیدکنندگان برای تولید کیت‌های ساخت کشور خودمان کمک کرد. همچنین در زمینه کنترل کیفی‌سازی آزمایشگاه‌ها با هدف اطمینان‌بخشی فعالیت‌های انجام شده، ورود پیدا کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه انستیتو پاستور ایران آزمایشگاه‌های سطح کشور را برای اطمینان از عملکرد درست‌شان کنترل کیفی کرده است، ادامه داد: با اقدامات انجام شده تعداد آزمایش‌های کرونا از ۲۰۰ نمونه در روز اکنون به ۱۵ هزار نمونه رسیده است، قابل ذکر است همین شبکه قادر به افزایش سه برابری این تعداد بوده و توان انجام ۳۰ تا ۴۰ هزار آزمایش در روز را نیز دارد.

رئیس سابق دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه بنا بر گزارش‌های داده شد، روند بیماری کرونا در استان خوب گزارش شده و در سطح کشور نیز مناسب بوده که همکاری مردم در تداوم این امر بسیار تعیین کننده است، خاطرنشان کرد: در برخی از استان‌ها روند شیوع بیماری کرونا افزایشی بوده و حتی پیک بیماری اعلام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha